دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۹
کد خبر: ۴۸۰۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
مهناز گنجي عکس‌هاي نمايشگاه تازه‌اش که روز جمعه 23 دي در گالري شمرون باغ موزه هنر ايراني افتتاح مي‌شود، را نگاه ملانکولياي يک مهاجر به رنگارنگ‌ترين شهر دنيا توصيف مي‌کند.

مهناز گنجي اين عکاس در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» درباره نمايشگاه «غرقه در سکوت» توضيح داد: زماني که در پاريس زندگي مي کردم، متوجه يک اصل شدم و آن اين بود که شهرهاي زيباي دنيا، با آسمان آبي و خيابان‌‌هاي پرزرق و برق و ساختمان‌هاي جذاب، هميشه در پس چهره رنگارنگ خود، يک حس ملانکوليک دارند.

وي ادامه داد:‌ در برخي رسانه‌‌ها خواندم که ملانکوليک را ماليخوليايي ترجمه کرده‌اند ولي منظور من از حس ملانکوليک، مجموعه‌اي از حس غم، کمي افسردگي و کمي نيز دلتنگي است.

گنجي گفت: من متوجه شدم که پاريس نيز اين احساسات درهم‌آميخته را در خود دارد و سعي کردم آن‌را به‌تصوير بکشم. البته اين نکته نبايد فراموش شود که مهاجران يک شهر يا کشور، چيزهايي را در آن مي‌بينند که هرگز به چشم بوميان نمي‌آيد.

اين عکاس توضيح داد: عکس‌هاي من از دو زاويه خلق شده‌‌اند. يکي از زاويه دلتنگي و حس خاکستري‌اي که در رنگارنگ‌ترين شهر دنيا وجود دارد و ديگري حس فردي که ايزوله شده و جامعه او را کنار مي‌زند و به حاشيه مي‌برد. از اين رو در اين آثار به هيچ عنوان اثري از انسان نمي‌بينيد،‌مگر در يکي از کارها که سايه‌اي سياه از يک مرد در زمينه ديده مي‌شود.



وي درباره حضورنداشتن انسان در عکس‌هايش توضيح داد: اگر در عکس‌هايم انسان را جاي دهم،‌ به آن‌ها زمان مي‌دهم؛ زيرا لباس افراد، مدل موي آن‌ها و وسايلي که همراه دارند دوره زماني عکس‌ها را بسيار دقيق مشخص مي‌کند. من خواستم با عکس‌هاي سياه و سفيد بي‌زماني را نشان دهم زيرا گمان مي‌کنم عکس‌هاي سياه و سفيد جاودانه‌اند. ‌



گنجي درباره آثاري که در اين نمايشگاه عرضه مي‌شوند گفت: 30 قطعه عکس در اين نمايشگاه با اديشن 3 و قيمتي بين 400 تا 800 هزار تومان عرضه مي‌شوند. البته اين عکس‌ها پيش از اين دو بار در هنگ‌کنگ و پاريس نمايش داده شده و يک‌بار نيز در موزه عکسخانه شهر تنها براي نمايش و نه فروش ارائه شده‌اند.

وي همچنين از برگزاري نمايشگاهي از عکس‌هاي مجموعه «اهرام مصر» خود در اسفندماه سال جاري در موزه عکسخانه شهر خبر داد.



نمايشگاه «غرقه در سکوت: تصاويري ملانکوليک از پاريس» روز 23 دي‌ماه ساعت 17 تا 19 در گالري شمرون باغ موزه هنر ايراني افتتاح مي‌شود و تا ششم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما