يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
يك پژوهشگر حوزه اعتياد گفت: سربازان وظيفه در زندان‌ها، به‌طور مرتب با زندانيان از جمله زندانيان مواد مخدر در تماس هستند و احتمال درگير شدن آنان با مواد مخدر و اعتياد به آن بسيار بيشتر است، بنابراين اين گروه آسيب‌پذير نيازمند برنامه‌هاي پيشگيري هستند.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر ايرج اسماعيلي در نشست علمي پژوهشي كه با عنوان سربازان وظيفه شاغل در زندان‌هاي استان تهران نسبت به سوءمصرف مواد مخدر و محرک در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، اعتياد را يکي از معضلات جامعه دانست و گفت: اين امر در بين گروه سني جوان از پيچيدگي بيشتري برخوردار است، مكان‌هايي همچون سربازخانه‌ها، كارخانه‌ها، دانشگاه‌ها و واحدهاي حمل ونقل كه اغلب كاركنان آنها را جوانان تشكيل مي‌دهند و فرايند كاري‌شان با استرس بيشتري همراه است، مكان‌هاي مخاطره‌آميزي هستند كه به توجه بيشتري نياز دارند.


اين پژوهشگر حوزه اعتياد افزود: گزارش‌هاي غير رسمي و مشاهده‌ها نشان مي‌دهند كه بيشترين افراد در معرض خطر، جواناني هستند كه هر سال وارد خدمت مقدس سربازي مي‌شوند و تعدادي از آنان در نيروي انتظامي در قالب سربازان وظيفه در محيط دروني زندان در حال انجام وظيفه هستند.


اسماعيلي تصريح كرد: اين دسته به‌طور مرتب با زندانيان از جمله زندانيان مواد مخدر در تماس هستند و احتمال درگير شدن آنان با مواد مخدر و اعتياد به آن بسيار بيشتر است، بنابراين اين گروه آسيب‌پذير نيازمند برنامه‌هاي پيشگيري هستند و حضور مداوم در کنار اين زندانيان اگرچه ممکن است به سربازان اين نگرش منفي را به‌خوبي القا کند که سوء مصرف مواد مخدر با فرجام نيكي همراه نيست ولي گاهي تشويق‌هاي زندانيان براي درگير کردن آنان با مواد مخدر به‌و‌يژه در بين افرادي که از عزت نفس پايين‌تري برخوردارند از عوامل خطرِ کار، در محيط‌هايي نظير زندان است.


وي با بيان اينكه پژوهشي در اين زمينه در ميان سربازان در حال گذراندن خدمت سربازي در سه زندان رجائي شهر، ندامتگاه مرکزي کرج و ندامتگاه قزلحصار در سال 89 انجام شد، اظهار داشت: «بررسي اثربخشي آموزش‌هاي مهارت‌هاي زندگي بر تغيير نگرش در ميان سربازان وظيفه شاغل در زندان‌هاي استان تهران نسبت به سوء مصرف مواد مخدر» هدف اين پژوهش به شمار مي‌رفت.


اين پژوهشگر حوزه اعتياد با اشاره‌ به يافته‌هاي اين تحقيق گفت: طبق اين يافته‌ها مشخص شد كه از مجموع 261 نفر جمعيت آماري، تنها براي 59 نفر (2/24 درصد) آموزش پيشگيري از اعتياد و رفتارهاي پرخطر اجرا شده است.


اسماعيلي بيان داشت: براساس نتايج اين پژوهش مداخلات آموزش مهارت‌هاي زندگي بر تغيير و بهبود دانش و نگرش نسبت به سوء مصرف مواد مخدر و محرک در ميان سربازان آموزش ديده موثر است و مي‌تواند در کاهش سوء مصرف مواد مخدر در جامعه نقش ويژه‌اي داشته باشد.


وي تاكيد كرد: محيط‌هاي نظامي به علل مختلف از جمله نوع ماموريت كه بيشتر با استرس‌هاي فراوان روبرو است و حضور نيروي جوان و در معرض خطر به نام سرباز در اين محيط‌ها، مي‌توانند زمينه‌ساز ايجاد مصرف مواد باشد و در ايران علي‌رغم اينكه مطالعات فراواني درباره سوء مصرف مواد و اعتياد انجام شده است ولي آمار يا پژوهشي كه بتواند شيوع سوء مصرف مواد در كاركنان نظامي را نشان دهد، وجود ندارد.


اسماعيلي به اهميت آموزش پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر در محيط‌هاي نظامي تاكيد كرد و گفت: در محيط‌هاي نظامي سربازان، بسيار بيشتر از ساير افراد در معرض مصرف مواد هستند زيرا در اين دوره نظارت‌هاي خانوادگي و اجتماعي بر آنان کمتر و فشار همسالان ناآشنا بر آنان نيز زياد است، لذا لزوم توجه به برنامه‌هاي پيشگيرانه بسيار مهم است.


وي تاكيد كرد: اجراي برنامه‌هاي پيشگيري در محيط‌هاي كار يا در محيط‌هاي نظامي بايد اولاً همراه با آموزش‌هاي عمومي و آموزش از طريق ساير رسانه‌هاي جمعي نظير رسانه ملي باشد، زيرا اين كار مي‌تواند اثربخشي اين برنامه‌ها را تا حد زيادي افزايش دهد؛ در كشور ما، اگر برنامه‌هاي آموزش پيشگيري از سوء مصرف مواد در سيما براي گروه‌هاي مشخص، ارائه شود، اثرش بسيار مفيدتر و كاراتر خواهد بود.


اسماعيلي  يادآور شد: اهميت انجام آزمايش‌هاي تشخيص اعتياد به صورت دوره‌اي در محيط‌هاي نظامي تمامي كشورها هنوز به اثبات نرسيده است، اما اين كار مي‌تواند به مسئولان كمك زيادي در پايش وضعيت مصرف مواد در آن سازمان‌ها نمايد.

نظر شما