يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۸۳۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
عضويت 7500 معلول تهراني در 374 كانون معلولان پايتخت
مدير ‌كل سلامت شهرداري تهران با اشاره به عضويت بيش از 7500 نفر در 374 كانون محلي معلولان تهران گفت: فعاليت کانون‌هاي معلولان در محلات افزايش مشارکت و حضور اجتماعي معلولان را به‌همراه دارد.

محمدمهدي گلمكاني در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر»، با اشاره به‌راه‌اندازي كانون‌هاي محلي در همه 374 محله شهر تهران گفت: راه‌اندازي کانون‌هاي معلولان در محلات سبب افزايش مشارکت و حضور اجتماعي معلولان است، در ضمن فرصت ارائه آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه‌ها فراهم مي‌كند.  

  

او حل مشكلات معلولان و ارتقاي سلامت آنها را اهداف تشكيل اين كانون‌ها برشمرد و افزود: با ساختار تعريف شده در اين كانون‌هاي محلي، امكان ارتباط معلولان با مديران شهري تسهيل شده است و اين قشر از جامعه مي‌توانند مشكلات خود به‌ويژه عبور و مرور در معابر شهري را به‌اطلاع مسئولان برسانند. 

 

  

ديدار شهردار تهران با اعضاي كانون‌هاي معلولان

در همين راستا يك‌شنبه گذشته ـ 25 دي ـ محمدباقر قاليباف، شهردار تهران با اعضاي كانون‌هاي معلولان ديدار كرد. اين ديدار در مراسم فصلي گردهمايي با جانبازان 123ناحيه شهرداري تهران در مجموعه ورزشي و فرهنگي جانبازان قمر بني هاشم(ع) برگزار شد كه در اين مراسم، معلولان و جانبازان نيز ديدگاه‌ها و انتظارات خود را از مديريت شهري بيان كردند.

   

گلمكاني با بيان اين‌كه در حال حاضر 7 هزار و 655 معلول در اين كانون‌ها عضويت دارند، اظهار داشت: البته افراد غيرمعلول هم مي‌توانند براي كمك، همراهي و پشتيباني اين قشر به‌عضويت افتخاري در اين كانون‌ها درآيند. 

 

لزوم تغيير نگرش جامعه نسبت به معلولان

او تصريح كرد: مهمترين نکته در سياست‌گذاري و ارايه برنامه‌ها تغيير نگرش جامعه نسبت به معلولان است. به جاي توجه به ناتواني‌هاي اين قشر بايد به توانمندي‌هاي آنها توجه شود و از نگرش منفي و غير منصفانه به معلولان پرهيز کنيم زيرا دربين معلولان افرادي وجود دارند که علي‌رغم تمام محدوديت‌ها درجات عالي در زمينه‌هاي مختلف ار را کسب كرده‌اند.

 

از ديگر اقدامات شهرداري تهران، ارتقاي «اتاق فكر معلولان» در اين اداره كل به‌ «شوراي راهبردي معلولان» در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي است كه در آن، معاونان مختلف شهردار مانند معاون فني و عمراني، شهرسازي و معماري و ديگر بخش‌هاي مرتبط شهرداري حضور دارند. 

 

  

اجراي طرح جهادي رسيدگي به مشكلات معلولان

در اين شوراي راهبردي اساتيد دانشگاه و نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد معلولان نيز حضوري فعال دارند كه استفاده از اسناد فرادستي در تهيه برنامه‌هاي ويژه معلولان و استفاده از نظر اعضاي جامعه معلولان در برنامه‌ريزي‌هاي شهري، هم‌چنين توانبخشي، نحوه افزايش و تقويت مشارکت اجتماعي معلولان در جامعه از طريق توسعه کانون‌هاي معلولان را به‌همراه خواهد داشت. 

   

طرح جهادي رسيدگي به مشكلات معلولان از ديگر اقدامات شهرداري تهران است ‌كه اين طرح به‌صورت آزمايشي در منطقه 14 تهران اجرايي مي‌شود. در اين طرح مناسب‌سازي معابر شهري و منازل معلولان اين

منطقه صورت مي‌گيرد.   

 

در همين زمينه بخوانيد:

قاليباف: 6 سازمان چاله مي‌كند، شهرداري پر مي‌كند

نظر شما