دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۹
کد خبر: ۴۸۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
معاون اول رييس جمهور در همايش وقف و رسانه؛
معاون اول رييس جمهور وضعيت كنوني «وقف» در ايران را به عنوان يك كشور اسلامي مطلوب ندانست و گفت: بايد با كمك اصحاب رسانه اين فرهنگ تا جايي گسترش يابد كه براي ساماندهي امور وقف نيازمند ساز و كاري به اندازه يك وزارتخانه باشيم.

به گزارش خبرنگار«شهر»، رحيمي معاون اول رييس جمهور صبح روز سه شنبه در سومين همايش وقف و رسانه با اشاره به ضرورت گسترش و توسعه فرهنگ وقف در كشور گفت: بايد در وقف به نقطه اي برسيم كه براي رسيدگي به امور وزارتخانه اي را راه‌ اندازي كنيم.


وي تصريح كرد: اين مهم به علت اينكه كشور ما اسلامي است و ما مسلمانيم و وقف نيز همانند عبادت است بايد در كشور هر روز بيش از گذشته گسترش يابد.


رحيمي به توصيه پيامبر اكرم(ص) درباره وقف اشاره كرد و گفت: پس از علم و فرزند اهل پيامبر اكرم وقف را چشمه جوشاني مي داند مه از اين دنيا براي انسان تا ابد مي جوشد و خير و بركت دارد.



وي با بيان اينكه در حال حاضر مسكلاتي زيادي در حوزه وقف وجود دارد، گفت: به عنوان مثال منازل مسكوني هستند كه تنها 50 تومان كرايه مي دهند و زمين هاي مزروعي كه با 2 هزار تومان كرايه در ماه مديريت مي شوند، البته ما در اين جلسه قدص نداريم به اين مباحث بپردازيم و از مديران رسانه اي و فعالان اين بخش مي خواهيم كه در حوزه گسترش و توسعه فرهنگ وقف با سازمان امور خيريه و اوقاف همكاري داشته باشند.


معاون اول رييس جمهور تاثير راديو و تلويزيون در جامعه ما را جادويي دانست و گفت: بايد جلسه اي را با ايشان برگزار كنيم و از ظرفيت هاي صداو سيما براي فرهنگسازي در اين حوزه استفاده كنيم.


همچنين رسانه‌هاي ديگر بايد با ثروتمندان و صاحبان درآمد ارتباط برقرار كرده و ايشان را متوجه اهميت وقف كنيم. چرا كه اگر كسي به محسنات وقف آگاه باشد هرگز از ان چشم پوشي نخواهد كرد.

کسب 40 ميليارد تومان درآمد از موقوفات

حجت‌الاسلام علي محمدي، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اينکه موقوفات در 9 ماهه سال 90، 40 ميليارد تومان درآمد داشته‌اند، گفت: 17 ميليارد و 500 ميليون تومان از اين درآمد صرف عزاداري سالار شهيدان، اطعام و حمايت از هيئت‌هاي مذهبي شده است.
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: از درآمد موقوفات کشور دو ميليارد و 800 ميليون تومان براي کمک به 30 هزار مستمند، 5 ميليارد و 600 ميليون تومان براي کمک به 7 هزار بيمار، دو ميليارد و 770 ميليون تومان براي کمک به ايتام، 5 ميليارد تومان براي کمک به حوزه‌هاي علميه، 200 ميليون تومان براي هزينه ازدواج 200 خانواده، 4 ميليارد و 800 ميليون تومان براي کمک به دو هزار و 600 مسجد صرف شده است.
وي بيان کرد: بيش از400 بيمارستان و درمانگاه موقوفه در کشور داريم که 62 بيمارستان و درمانگاه موقوفي آن در تهران است اما براي هيچکدام تبليغ نمي‌شود و بايد تابلوي وقف آن را با ذره بين پيدا کرد.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه از راه اندازي بانک اطلاعاتي موقوفات کشور خبر داد و گفت: يکي از اقدامات اساسي سازمان اوقاف و امور خيريه ايجاد بانک اطلاعات و مديريت موقوفات در سطح کشور است چون هميشه مسئله نبود بانک اطلاعاتي يکي از مشکلات بوده است.
يکي ديگر از اقدامات سازمان اوقاف و امور خيريه به نتيجه رساندن پرونده‌هاي قضائي بود که از ميان حجم انبوهي از اين پرونده‌ها سه هزار و 500 پرونده قضائي به نتيجه رسيد. همچنين اين سازمان همکاري‌هاي خوبي با دولت در زمينه پروژه‌هاي ملي مانند مسکن مهر، راه، گاز و شهرسازي داشته است.
وي افزود: امسال موقوفات مردمي نسبت به سالهاي قبل 5 برابر افزايش داشته است. همچنين در 6 ماهه نخست امسال 900 موقوفه ايجاد شده است.

نظر شما