يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۴۸۳۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
رونمايي از نقاشي‌هاي يك آهنگساز؛ 30 دي
نمايشگاهي از نقاشي‌هاي لوريس چکناواريان، آهنگساز و رهبر ارکستر،‌ جمعه 30 دي در گالري شيرين افتتاح مي‌شود. وي اين آثار را موسيقي تبديل‌شده به رنگ و فرم مي‌داند.

اوريس چکناواريان، آهنگساز و رهبر ارکستر در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» درباره اين نمايشگاه گفت: بيشتر اين نقاشي‌ها در سال گذشته خلق شده‌‌اند و از ميان 70 تابلو،‌ نزديک به 30 اثر در اين نمايشگاه ارائه مي‌شود.




وي ادامه داد: در اين تابلوها، همان‌طور که انتظار مي‌رود،‌ از موسيقي الهام گرفته‌ام و آن‌چه را که هنگام شنيدن يک قطعه در ذهنم مي‌گذرد، تبديل به رنگ و فرم کرده‌‌ام؛ در واقع احساسات خود را با رنگ نشان داده‌‌ام.




اين آهنگساز و رهبر ارکستر افزود: يک CD و دو DVD از آثارم نيز قرار است در اين نمايشگاه و همزمان با مراسم افتتاحيه، رونمايي شود که موسسه «آواي باربد» آن‌را منتشر کرده است.




وي درباره کتابي که در اين نمايشگاه رونمايي خواهد شد، گفت: اين کتاب ربطي به آثار موسيقي من ندارد و احتمالا نقاشي‌هايم در آن منتشر شده است.




به گفته شيرين پرتويي، مدير گالري شيرين، اين کتاب مجموعه‌اي از نقاشي‌هاي چکناواريان را در بر دارد و در آن يادداشت‌هايي از انوشيروان روحاني، هوشنگ ظريف، شاهين فرهت، همايون خرم، طاها بهبهاني و بهنام كامراني منتشر شده است.




چکناواريان همچنين درباره سابقه نقاشي در دوران زندگي‌اش گفت:‌ در اين حوزه دوره‌هايي را گذرانده‌ام و تعليماتي ديده‌ام؛ ولي هيچ‌وقت جسارت ارائه آن‌ها را نداشتم. خوشبختانه اکنون با همراهي مدير گالري شيرين، توانسته‌ام آثارم را به نمايش بگذارم.




اين موسيقيدان درباره ارتباط اين نقاشي‌ها با فعاليت‌هاي هنرمنداني چون عليرضا مشايخي در حوزه موسيقي-نقاشي، اظهار داشت: مسلم است که ايشان هنرمند بزرگي هستند و آثار برجسته‌اي در اين حوزه دارند؛‌ ولي آثار من هيچ ربطي به اين فعاليت‌ها ندارد و کاملا با خلاقيت ايشان در حوزه ارتباط نقاشي و موسيقي متفاوت است. آثار نقاشي من کاملا حسي است و تنها صداهايي را که در ذهن دارم، ‌روي بوم مي‌آورم.




وي افزود: البته در ميان اين تابلوها،‌ آثاري هم هستند که به اپراهايي که نوشته‌‌ام مربوط است، از جمله اپراي «رستم و سهراب» و اپراي «ضحاک». ‌




چکناواريان از فروش آثارش در اين نمايشگاه اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت:‌ اگر از اين اثار استقبال شود و گالري شيرين قيمت مناسبي براي آثار گذاشته باشد، مشکلي با فروش آن‌ها ندارم.




نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چکناواريان،‌ روز جمعه 30 دي‌ماه ساعت 16 در گالري شيرين واقع در ولنجك، کوچه هجدهم، پلاک 9 افتتاح مي‌شود.



نظر شما