سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۸۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۹
گزارش«شهر» از نمايشگاه‌هاي جديد در هفته اول بهمن؛
گالري‌هاي تهران در نخستين روزهاي بهمن نمايشگاه‌هاي تازه‌اي را ميزباني مي‌کنند که بخش عمده‌اي از آن‌ها به آثار نقاشي اختصاص دارد. سمفوني 23 و نمايشگاه نقاشي‌هاي چكناواريان حال و هواي موسيقيايي به گالري‌ها بخشيده است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، گالري‌هاي هما، طراحان آزاد، شيرين، اعتماد، ماه، فروهر و کبک در هفته آينده ميزبان نمايشگاه‌هاي تازه خواهند بود. گالري‌هاي آرته، ساربان، موزه هنرهاي معاصر فلسطين و فرهنگسراي نياوران نيز نمايشگاه‌هايي را ميزباني مي‌کنند که در هفته آينده ادامه خواهد داشت.

هما و سمفوني شماره 23

نمايشگاهي از نقاشي‌هاي مسعود عابدي با عنوان «سمفوني 23» روز جمعه 30 دي در گالري هما افتتاح مي‌شود.


فرخناز فراشاه مدير گالري هما درباره اين نمايشگاه نوشته است: «مسعود عابدي در سري «سمفوني 23» نگاه چالش برانگيز خود به هنر معاصر را رودرروي ما قرار داده است، اين تغيير نگره از مجموعه «ايران دوست داشتن من» و سري «آبجکت‌هاي رها شده» آغاز شده بود و تا به امروز ادامه پيدا کرده است. عابدي همانطور که منتقد مجله اسپکتروم اشاره مي‌کند، از يک رئاليسم ساختگي براي بيان مفهوم واضح بهره مي‌برد و در اين گفتمان انتقادي بسياري از نگره‌هاي تثبيت شده نقاشي قيگوراتيو و انتزاعي مفهوم محور نسل خود و پيش از خود را به پرسش دعوت مي‌کند . عابدي در خلوت نقاشانه‌اش سئوالاتي را پيش مي‌کشد که عمومن مورد تقاعد قرار گرفته، اتفاقي که چندان در اين روزها ديده نمي‌شود.»



اين نمايشگاه تا 9 بهمن ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 براي بازديد از آن به گالري هما واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بالاتر از بزرگراه نيايش، کوچه رحيمي (چهرازي)، شماره 27 مراجعه کنند.

برج دو نفره در طراحان آزاد

نمايشگاهي از آثار نقاشي اشکان صانعي و آرمين ابراهيمي روز جمعه 30 دي ماه در گالري طراحان آزاد افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه که عنوان آن «برجِ ....» است، تا 6 بهمن‌‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند. گالري طراحان آزاد در ميدان گلها،‌ ميدان سلماس، پلاک 5 واقع است.



نقاشي موسيقيايي در گالري شيرين

نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چکناواريان روز جمعه 30 دي در گالري شيرين افتتاح مي‌شود. به گفته چکناواريان بيشتر اين نقاشي‌ها در سال گذشته خلق شده‌‌اند و از ميان 70 تابلو،‌ نزديک به 30 اثر در اين نمايشگاه ارائه مي‌شود.

وي در اين تابلوها، ‌ از موسيقي الهام گرفته‌ و آن‌چه را که هنگام شنيدن يک قطعه در ذهنش گذشته، تبديل به رنگ و فرم کرده‌‌ است.

يک CD و دو DVD از آثار چکناواريان نيز قرار است در اين نمايشگاه و همزمان با مراسم افتتاحيه، رونمايي شود که موسسه «آواي باربد» آن‌را منتشر کرده است.


همچنين به گفته مدير گالري شيرين، کتابي از مجموعه‌ نقاشي‌هاي چکناواريان که در آن يادداشت‌هايي از انوشيروان روحاني، هوشنگ ظريف، شاهين فرهت، همايون خرم، طاها بهبهاني و بهنام كامراني منتشر شده است، در مراسم افتتاح اين نمايشگاه رونمايي خواهد شد.
نمايشگاه نقاشي‌هاي لوريس چکناواريان،‌ روز جمعه 30 دي‌ماه ساعت 16 در گالري شيرين واقع در ولنجك، کوچه هجدهم، پلاک 9 افتتاح مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.

دو نمايشگاه در اعتماد

گالري اعتماد از روز جمعه 30 دي‌ماه ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي آرين لواساني خواهد بود. اين نقاش در يادداشتي درباره نمايشگاه خود نوشته است: «هاله‌اي بين دست و ضمير من قرار دارد که او خود خالق آثار من است. شايد «من» يا «ديگري» باشد. هرچه هست، مرا مي‌آزارد. مرا به راه مي‌برد و از درون، به آرامشم مي‌کوبد که مبادا لحظه‌اي درغفلت خود، آرام گيرم.»


در ادامه اين يادداشت آمده است: «اين تأثير ناخوانده ساعت‌ها، روزها و شايد هم هفته‌ها در ناخودآگاه ضميرم شکل مي‌گيرد. آزارم مي‌دهد. روانم را مي‌خراشد، تا اثري تولد پيدا کند و آن همان اثري است که فارغ از تمامي چارچوب‌هاي تعريف شده، ماهيت وجودي «فلسفه هنر معاصر» را شکل مي‌بخشد و به بار مي‌نشاند. ماهيتي که نه تنها در نقد آثار مصور، بلکه در ديگر هنرها همانند: موسيقي- تئاتر- سينما و نيز ادبيات، داراي مصداقي بارز است.»


لواساني همچنين نوشته است: «در جامعه امروز، هر آن‌چه را که مي‌بيني. هر آن‌چه را که احساس مي‌کني و هر آن‌چه را که زندگي امروزت را تشکيل مي‌دهد، قابليت بررسي و تحليل دارد. جهان امروز، مملو است از اکسپرسيون‌ها و تأثيرات ناهماهنگ و متفاوت از ديدگاه من. اکنون زبان هنر، زباني فلسفي است. زبان جستجو، کنکاش و نقد واقعيت‌هاست. به نوعي رجوع به فضاهاي سوررئال است.»


نمايشگاه نقاشي‌هاي آرين لواساني روز جمعه 30 دي از ساعت 15 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 11 بهمن‌ماه همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت 15 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

گالري اعتماد در خيابان با هنر(نياوران)، ميدان ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان(دو راهي سمت راست)، پلاک 4 واقع است.

همچنين شعبه دبي گالري اعتماد از روز سه شنبه 27 دي (17 ژانويه) ميزبان نمايشگاهي از آثار مهرداد محب‌علي خواهد بود. در اين نمايشگاه آثاري فيگوراتيو به سبک هايپر رئاليسم به نمايش گذاشته مي‌شود. اين نمايشگاه تا روز جمعه 28 بهمن (17 فوريه) ادامه خواهد داشت.

نيما بهنود در ماه

گالري ماه نيز از روز جمعه 30 دي‌ماه نمايشگاهي از نقاشي‌هاي نيما بهنود را ميزباني مي‌کند. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 16 تا 21 برگزار مي‌شود و علاقمندان مي‌توانند تا روز سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه 4 بهمن از ساعت 15 تا 19 از آثار به نمايش درآمده ديدن کنند.
همچنين گالري ماه واقع در خيابان آفريقا، کوچه گلستان، شماره 89، روزهاي يکشنبه تعطيل است و در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 11 تا 19 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود.

آرت اکسپوي تهران در فروهر

گالري فروهر از روز جمعه 30 دي‌ماه نمايشگاهي گروهي را تحت عنوان «آرت اکسپو تهران»‌ افتتاح مي‌کند. اين نمايشگاه مجموعه‌اي از آثاري را به نمايش مي‌گذارد که پس از انتشار فراخواني از سوي گالري فروهر، براي شرکت در اين نکسپو انتخاب شده‌‌اند. اين آرت اکسپو تا 16 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به‌جز سه‌شنبه‌هااز ساعت 12 تا 20، پنج‌شنبه‌ها 12ز تا 18 و جمعه‌ها 18 تا 20 از اين نمايشگاه در گالري فروهر واقع در خيابان آفريقا، نبش خيابان گلستان، پلاک 2 ديدن کنند.

گِل و گريه در گالري کبک

نمايشگاه عکس‌هاي علي رفيع‌پور با عنوان «گِل و گريه» با موضوع آيين‌هاي عاشورايي خرم‌آباد روز جمعه 30 دي‌ماه ساعت 16 در گالري کبک افتتاح مي‌شود و تا روز چهارشنبه 5 بهمن‌ماه از ساعت 15 تا 20 پذيراي علاقه‌مندان خواهد بود.



اين اولين نمايشگاه انفرادي رفيع‌پور است و 23 تابلو عکس با ابعاد 40 در 60 سانتيمتر كه در بازه زماني 6 ساله عكاسي شده، در آن به نمايش گذاشته خواهد شد.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از نمايشگاه «گِل و گريه» به گالري کبک واقع در ميدان کتابي، ابتداي خيابان جلفا، خيابان پاکروان، نبش کوچه کبک، مراجعه كنند.



«غزه نماد مقاومت» در موزه فلسطين

نمايشگاه كاريكاتور «غزه، نماد مقاومت» امروز چهارشنبه 28 دي ماه ساعت 17 در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش مي‌يابد.



اين نمايشگاه شامل بيش از 60 اثر از هنرمندان ايراني چون محمدرضا دوست‌محمدي، محسن نوري نجفي، جلال رحمتي، محمدعلي رجبي، محمود نظري، داود كاظمي و بهرام ارجمندنيا است.

همچنين «الساندرو گاتو» از ايتاليا، «علي خليل» از بحرين، «آسكين آيرانكي اغلو» از تركيه، «انريكو لاكوسته» از كوبا، «جيتت كوستانا» از اندونزي ، «اميه حجا» از فلسطين و «روك لاند» از برزيل از ديگر شركت‌كنندگان اين نمايشگاه هستند.



نمايشگاه كاريكاتور «غزه، نماد مقاومت» با همكاري جمعيت دفاع از ملت فلسطين، خانه كاريكاتور، موزه هنرهاي معاصر فلسطين، بنياد شهيد و امور ايثارگران و سازمان مردم نهاد مظلوم در كشور تركيه برگزار مي‌شود.



علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 28 بهمن همه روزه به جز روزهاي تعطيل از ساعت 10 تا 19 و پنجشنبه‌ها 10 تا 15 به نشاني ميدان فلسطين، خيابان برادران شهيد مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره 74 مراجعه كنند.



فيروزه عسگري در نياوران

فرهنگسراي نياوران نيز از امروز چهارشنبه 28 دي ميزبان نمايشگاهي از نقاشي‌هاي فيروزه عسگري است. اين نمايشگاه تا 3 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند در طول هفته از ساعت 10 تا 19 و روزهاي تعطيل از ساعت 14 تا 19 از اين نمايشگاه ديدن کنند.



ديدي ديگرگون در آرته

نمايشگاه عکس‌هاي سروش کيايي با عنوان «ديدي ديگرگون» در گالري «آرته» برپاست. در حاشيه اين نمايشگاه روز جمعه 30 دي‌ماه از ساعت 16 تا 20، کارگاه عکاسي pin hole در حاشيه اين نمايشگاه برگزار خواهد شد و روز شنبه يکم بهمن‌ نيز از ساعت 16 تا 18 جلسه نقد و بررسي آثار با حضور محمد مترجم‌زاده، مهدي مقيم‌نژاد و محمدرضا شريف‌زاده برگزار مي‌شود.

اين نمايشگاه تا روز دوشنبه 3 بهمن‌ از ساعت 16 تا 20 ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالري آرته در بزرگراه کردستان، پايين‌تر از همت، شيراز جنوبي، بلوار علي‌خاني، 20 متري گلستان، 12 متري دوم، پلاک 3 واقع است.



بازي «برنده، برنده» در گالري ساربان

نمايشگاه نقاشي‌هاي هنگامه صدري 23 دي در گالري ساربان برپا شد. موضوع اين نمايشگاه با عنوان «برنده ، برنده»، به چالش کشيدن موضوع قدرت در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، اجتماعي است.

نمايشگاه «برنده، برنده» تا 6 بهمن ماه، همه روزه به‌جز سه شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري ساربان در خيابان دکتر بهشتي، خيابان صابونچي(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع است.

نظر شما