يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۲
کد خبر: ۴۸۴۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
داو جونز طي گزارشي با اشاره به تلاش اتحاديه اروپا براي تصويب يک بسته تحريمي جديد عليه ايران ممنوعيت فروش طلاي ايران در اروپا را يکي از موارد تحريم ها اعلام کرد.

فارس به نقل از داو جونز، فشار يونان بر ساير اعضاي اتحاديه اروپا براي گرفتن امتيازات بيشتر از اين کشورها در مورد تحريم نفتي ايران، تلاش هاي اين اتحاديه را براي ارائه يک بسته تحريمي سختگيرانه و جامع در روز دوشنبه با مشکل مواجه ساخته است.

ديپلمات هاي اروپايي اطمينان دارند که وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه در نشست روز دوشنبه خود با وضع تحريم هاي مرحله به مرحله عليه صادرات نفت ايران که احتمالا در چند ماه آينده اجرايي مي شود، موافقت خواهند کرد.

اما شرايط يونان و وابستگي عمده اين کشور به نفت ايران به عنوان عاملي بازدارنده، نتايج نشست روز دوشنبه را که با هدف اعمال تحريم هاي جدي عليه ايران برگزار خواهد شد، در هاله اي از ابهام فرو برده است.

تحريم نفتي ايران براي تعدادي از کشورهاي جنوب اروپا همچون ايتاليا و اسپانيا نيز که به صورت قابل توجهي به نفت ايران وابسته هستند، اقدامي هزينه بر خواهد بود.

با اين حال يونان در اين خصوص نسبت به بقيه از وضعيت آسيب پذير تري برخوردار است. ايران با شرايط بسيار مساعدي نفت يونان را تامين مي کند که تامين نفت از طريق ساير توليد کنندگان با اين شرايط مطلوب براي يونان بسيار مشکل است. به گفته مقامات اروپايي، پالايشگاه هاي نفت يونان تا 60 روز پس از دريافت نفت ايران فرصت دارند تا بهاي نفت خريداري شده از اين کشور را بپردازند.

بعلاوه بايد شرايط نامساعد اقتصادي يونان و رويارويي اين کشور با بحران بدهي را به اين وضعيت اضافه کرد.

ديپلمات ها مي گويند، يونان همچنان مخالف تحريم نفت ايران است که قرار است به صورت مرحله به مرحله و تدريجي در طي 8 ماه اجرا شود. مدت زمان 8 ماهه 3 ماه بيش از مهلتي است که اکثر کشورهاي اروپايي خواهان آن بوده اند. يونان خواهان مدت زمان بيشتري براي يافتن منابع جايگزين نفت ايران است.

يونان همچنين در حال مذاکره در خصوص شرايط بازنگري در اين تحريم هاست که تمام کشورهاي عضو اتحاديه بايد پس از 2 يا 3 ماه نسبت به آن متعهد شوند.

بر اساس طرح بازنگري، تحريم نفتي اتحاديه اروپا نبايد موجب افزايش بهاي جهاني شود و يا اقتصاد اروپا را با مشکل بيشتري مواجه سازد. به گفته ديپلمات هاي اروپايي يونان خواستار آن است که شرايط اين طرح تا حد امکان متنوع و گسترده باشد.

يک ديپلمات اروپايي در اين زمينه اظهار داشت: «باور نکردني است که يونان در حال تضعيف تماميت اين تحريم است.» وي افزود: «آنچه ما شاهد آن هستيم يک شرايط مخاطره آميز براي اروپاست، اما ما بايد اطمينان حاصل کنيم که نتيجه اين تحريم ها بي فايده نبوده و بر ايران بي تاثير نباشد.»

يک مقام بلندپايه اروپايي نيز تاييد کرد که گفتگوها در خصوص تحريم نفتي ايران به نحو فزاينده اي با مشکلات آتن ناشي از بحران حوزه يورو آميخته شده است.

وي افزود: «اين مسئله موضوع تحريم ايران را که قبلا پيچيده بود، پيچيده تر کرده است.»

روز جمعه مشخص شد که اتحاديه اروپا قصد دارد مجموعه گسترده اي از اقدامات را علاوه بر تحريم نفتي عليه ايران اتخاذ کند. در صورت نهايي شدن اين طرح، براي اولين بار بخشي از دارائي هاي بانک مرکزي ايران مسدود خواهد شد.

اتحاديه اروپا همچنين قصد دارد نقل و انتقال طلا و فلزات گرانبها از ايران به اروپا را مورد تحريم قرار دهد. اين تحريم در زمينه صادرات فلزات گرانبهاي ايران با هدف متوقف نمودن فروش اين نوع دارائي ها توسط حکومت ايران اتخاذ مي شود.

فروشندگان طلا معتقدند، تهران چند سال پيش تمام ذخاير طلاي خود از سوئيس را به داخل ايران آورده است.

اين گزارش حاکي است، برخي دولت هاي عضو اتحاديه اروپا ابراز نگراني کرده اند که اين تحريم ها ممکن است موجب بسته شدن کانال هاي داد و ستد قانوني و مشروع شود.

نظر شما