سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۴۸۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 22 خبر داد:
مدير مراكز فرهنگي هنري منطقه 22 بر اهميت فرهنگ همسايگي براي بهبود کيفيت زندگي در کلانشهر تهران و ضرورت ارتقاء آگاهي و مهارت‌هاي شهروندان تاكيد كرد و گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران طرح ترويج آيين همسايگي را در قالب برگزاري جشنواره چهل خانه در سطح مجتمع‌هاي مسکوني 100 واحدي و بالاتر در تهران اجرا مي‌کند.

اكبر بختياري در گفت و گو با خبرنگار شهر با بيان اينكه «چهل خانه» برگرفته از حديثي از رسول گرامي اسلام است، افزود: به نقل از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که رسول اکرم (ص) فرمودند: «هر چهل خانه از هر چهار طرف، همسايه محسوب مي‌شود.» بنابراين تصميم گرفتيم نام اين جشنواره را از اين حديث برداريم.

  


اعزام رابطان فرهنگي به مجتمع‌هاي مسكوني

بختياري  مرحله اول طرح را شامل رجوع به مجتمع هاي مسکوني 100 واحدي و بالاتر و تکميل بانک اطلاعات از طريق مديران و اعضاي هيات مديره مجتمع ها اعلام کرد و گفت: در اين مرحله نمايندگاني از فرهنگسراي هر منطقه با همراه داشتن معرفي‌نامه و پس از هماهنگي‌هاي لازم، در مجتمع‌هاي مسکوني 100 واحد و بالاتر حضور يافته و ضمن آشنايي با مديران و اعضاي هيات مديره مجتمع ها، توضيحات لازم را در خصوص جزييات و اهداف طرح به آنان ارايه مي‌دهند.

رابطان جشنواره هم چنين فرم‌هايي را جهت دريافت داده‌هاي اوليه بانک اطلاعات مجتمع‌هاي مسکوني با همکاري مديران و اعضاي هيات مديره مجتمع‌ها پر مي‌کنند تا در انجام مراحل بعدي طرح مورد استفاده قرار گيرد.


وي با اشاره به اينکه جلسات توجيهي اجراي طرح با نمايندگان فرهنگسراهاي تهران برگزار شده است افزود: تنها در منطقه 22 تهران 21 مجتمع 100 واحدي و بيشتر وجود دارد که بيش از 13 هزار واحد را شامل مي‌شود و تاکنون 107 مجتمع که بيش از 53 هزار واحد مسکوني دارند، شناسايي شده‌اند.


  



برگزاري 9 ويژه برنامه فرهنگي در جشنواره چهل خانه

رييس فرهنگسراي تهران افزود: جشنواره و طرح «چهل خانه» ماهيتي فرهنگي، ترويجي و آموزشي دارد و توزيع مستمر و هدفمند اقلام و محصولات فرهنگي در مجتمع‌هاي مسکوني و برگزاري مسابقات فرهنگي براي همياران و مديران مجتمع‌هاي مسکوني، از جمله برنامه‌هاي شاخص اين جشنواره است که با هدف ترويج و تثبيت آيين همسايگي بر اساس آموزه‌هاي ديني و ملي دنبال مي‌شود.

توزيع بروشورهاي نظر سنجي درباره آيين همسايگي، تجليل از مجتمع‌هاي مسکوني برگزيده، برپايي نمايشگاه آثار و توليدات مجتمع‌هاي مسکوني، راه اندازي وب سايت اطلاع رساني و آموزشي «چهل خونه»، برگزاري مسابقات فرهنگي «چهل خانه»، تشکيل بانک اطلاعات مجتمع هاي مسکوني براي ارايه خدمات فرهنگي و تشکيل بانک اطلاعات مديران مجتمع هاي مسکوني از جمله ويژه برنامه‌هايي است که در قالب جشنواره فرهنگي «چهل خانه»، برگزار خواهد شد.



ترويج آيين همسايگي محوري‌ترين هدف جشنواره چهل خانه


وي با بيان اينكه اين جشنواره فقط در مجتمع‌هاي مسکوني 100 واحد و بالاتر مناطق 22 گانه شهر تهران اجرا مي‌شود، اظهار داشت: ترويج و تثبيت آيين همسايگي بر اساس آموزه‌هاي ديني و ملي به عنوان محوري‌ترين هدف جشنواره «چهل خانه» در قالب اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در مجتمع‌هاي مسکوني پرجمعيت تهران به صورت عملي پيگيري مي‌شود.


بختياري ادامه داد: اين جشنواره فرهنگي با شعار «همسايه ، ما سايه هم هستيم.همسايه ، بيا سايه هم باشيم» در منطقه 22 تهران کليد خورده و در تمامي مناطق تهران اجرا خواهد شد.


  

به گفته وي، بهبود زندگي در کلانشهر تهران، ارتقاء سرمايه اجتماعي و تعلق محله‌اي شهروندان، بهبود و ارتقا وضعيت زندگي همسايگي در محلات شهر تهران، جلب مشارکت شهروندان براي نقش آفريني فعال در ارتقاء فرهنگي و اجتماعي محيط زندگي خود، کاهش مسايل و مخاطرات ناشي از تحرکات جمعيتي ، ارتقاء مهارت هاي شهروندان براي مديريت زندگي همسايگي در مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها و جريان سازي فرهنگي به منظور جلب نظر شهروندان در مورد همسايگي و مولفه هاي آن از جمله اهدافي است که در جشنواره فرهنگي «چهل خانه» دنبال مي‌شود.





انتشار 6 مجموعه كتابچه‌هاي همسايگي

بختياري همچنين از انتشار مجموعه كتابچه‌هاي همسايگي خبر داد و گفت: کتابچه‌هاي همسايگي 6 مجموعه را در بر مي‌گيرد و ترتيب موضوعي آن از نظر آموزشي و مهارتي از مجلد نخست تا مجلد ششم رعايت شده است. درباره همسايگي چه مي دانيم؟ چگونه با همسايه زندگي کنيم؟ چگونه با همسايه دعوا نکنيم؟ چگونه به مجتمع و همسايه ها کمک کنيم؟ چگونه مجتمع مسکوني مان را اداره کنيم؟ عناوين مجلدات يک تا پنج کتابچه هاي همسايگي است و مجلد ششم نيز شامل کتاب کار و تمرين است.



رييس فرهنگسراي تهران افزود: مجلد نخست مجموعه کتابچه‌هاي همسايگي به صورت طرح پرسش و ذکر مثال‌ها و مصاديقي روشن به مفاهيم همسايه و همسايگي، حقوق همسايه، سفارش‌هاي ديني در باره همسايگي، قوانين آپارتمان نشيني، بايدها و نيايد هاي زندگي همسايگي، تربيت فرزندان براي زندگي آپارتمان نشيني و مهارت هاي زندگي در آپارتمان‌ها و مجتمع هاي مسکوني پرداخته است.


در کتابچه دوم نيز نحوه تعامل و شيوه‌هاي ايجاد ارتباط حسنه با همسايگان مورد طرح و بررسي قرار گرفته، در کتابچه سوم با تاکيد بر اين موضوع که در زندگي آپارتمان نشيني «چهارديواري اختياري نيست» به راهکارهاي پيشگيري از دعواهاي همسايگي و چگونگي زندگي آرام و بدون چالش در مجتمع هاي مسکوني اشاره شده و نقش مهم مديرآپارتمان نيز مطرح شده است، کتاب چهارم به شيوه هاي نحوه کمک به همسايه‌ها و نيز مشارکت در بهبود زندگي همسايگي و رفع مشکلات همسايه‌ها پرداخته و کتابچه پنجم نيز ضرورت ها و لوازم، مهارت ها و اصول اداره بهينه مجتمع‌هاي مسکوني را مطرح کرده است. در کتابچه ششم نيز تمرين‌هايي براي اجراي آموزش‌هاي پنج کتابچه قبلي ارايه شده است.



به گفته بختياري، فرهنگسراي تهران و ستاد مديريت فرهنگي هنري منطقه 22 به عنوان مجري جشنواره «چهل خانه» به عنوان دبيرخانه اين طرح فراگير انتخاب شده و مراحل متعدد اجراي آن در سطح مجتمع‌هاي مسکوني شهر تهران را مديريت مي‌كند.

نظر شما