شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۸۵۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
با اعلام ارز تک نرخي، خريد و فروش در بازار ارز رونق گرفت به طوري که در مقابل برخي صرافي‌هايي که ارز 1238 توماني مي‌فروشند، صف‌هايي از متقاضيان تشکيل شده است. در همين حال، برخي ديگر از صرافي‌ها هم عنوان مي‌کنند که در حال حاضر خريد و فروش ارز ندارند.

مهر: در اولين روز اجراي سياست ارز تک نرخي در بازار، نرخ تابلوي صرافي‌ها تغيير کرد، بر اين اساس صرافي‌ها نرخ فروش دلار را 1238 تومان و نرخ خريد را 1226 تومان درج کردند.

 

پيش از اين نرخ اعلام شده بر روي تابلوي صرافي‌ها، همان نرخ تعيين شده توسط کانون صرافي‌ها بود که نرخ خريد را 1390 تومان و نرخ فروش را 1400 تومان اعلام کرده بود.

 

بازار ارز امروز با ازدحام مواجه شد و خريد و فروش ارز دوباره رونق گرفت، برخي از صرافي‌ها نرخ‌هاي اعلام شده توسط بانک مرکزي را اعمال مي‌کنند که بر اين اساس، اين صرافي‌ها با ازدحام جمعيت در مقابل صرافي خود مواجه شده‌اند. برخي ديگر از صرافي‌ها نيز عنوان مي‌کنند که در حال حاضر خريد و فروش ارز نداريم.

 

 

مشاهدات حاکي از فعاليت دلالان و واسطه گران ارزي حکايت دارد، گرچه گفته مي‌شود که با برخي از دلالان برخورد جدي صورت گرفته اما هنوز تعداد واسطه‌هاي ارزي در بازار ارز زياد است.

 

دلار در بازار سياه؛ 1750 تومان

 

دلالان بازار ارز و صرافي‌هايي که دلار را با نرخ آزاد مي‌فروشند، قيمت دلار در بازار سياه را امروز 1750 تومان ذکر مي‌کنند. نرخ فروش يورو در بازار آزاد امروز 2300 تومان و نرخ پوند 2900 تومان است.

 

اما قيمت خريد يورو بر روي تابلوي صرافي‌ها 1620 تومان و نرخ فروش 1637 تومان است. صرافي‌ها قيمت خريد هر پوند را که با کاهش بسيار شديدي مواجه شده بود، امروز 1928 تومان و نرخ فروش را 1948 تومان بر روي تابلوهاي خود درج کردند. بانک مرکزي نرخ رسمي هر يورو را امروز 1621 تومان اعلام کرد.

 

محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي هفته گذشته اعلام کرد که کساني که در بازار سکه و ارز سياسي کاري مي‌کنند؛ حتي در روز تعطيل هم بر طبل گراني مي‌کوبند.

 

وي تصريح کرد: در روز يکشنبه اين هفته که تعطيل رسمي بود پيامک‌هايي دريافت مي‌کردم که قيمت ارز و سکه افزايش يافته است، بنابراين، شخصا در منطقه چهار راه استانبول حاضر شدم و تمام مغازه ها بسته و هيچ خريد و فروشي انجام نمي‌شد.

 

بهمني در حالي عنوان مي کند که شخصا براي بررسي در بازار ارز حاضر شده است که اين کار را در يک روز تعطيل انجام داده، اما امروز بازار ارز وضعيت ديگري دارد که بهتر است سرکشي‌ها در چنين روزهايي انجام شود.

 

براساس اطلاعيه بانک مرکزي، صرافان سراسر کشور مجازند با در نظر گرفتن هزينه‌هاي مربوط به نقل و انتقالات ارزي، نرخ فروش ارز را حداکثر بين 3 الي 5 درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزي تعيين کنند. ضمنا نرخ فروش نقدي ارز به صورت اسکناس نيز با در نظر گرفتن هزينه‌هاي تامين اسکناس، حداکثر به ميزان يک درصد بالاتر از نرخ مرجع اين بانک خواهد بود.

 

صرافان سراسر کشور مکلفند، نسبت به ثبت دقيق اطلاعات مربوط به حواله، اسکناس و هزينه‌هاي مربوطه در سامانه سنا اقدام نموده ،همچنين نرخ خريد و فروش ارز با شرايط فوق الذکر را بطور روزانه در تابلوي صرافي درج نمايند. در دستورالعمل بانک مرکزي تاکيد شده است صرافاني که بخشنامه ابلاغي اين بانک را از تاريخ 8/11/90 رعايت نکنند، مجوز فعاليت آن‌ها ابطال خواهد شد.

نظر شما