يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۰
کد خبر: ۴۸۵۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
معاون مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران خبر داد:
معاون علم و فن آوري مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران با اشاره به اينکه آلودگي هوا در تهران بحراني است که دچار مديريت چندگانه شده است، گفت:اگر تنها کاتاليست کانورتورهاي 200 هزار توماني تاکسي هاي تهراناعم از تلفني و عمومي را عوض کنيم ، 10 درصد از آلودگي هواي تهران کاسته مي شود.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران، مهندس سيد محمد مجابي، معاون علم و فن آوري مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران در نشست نظام نوآوري و تجاري سازي در مديريت شهري با اشاره به اينکه رويکرد مرکز مطالعات در کارهاي پژوهشي نشر دانش و مسئله يابي است، گفت: در هرجامعه اي هم مشکل وجود دارد و هم راه حل. انسان ها نيز در جامعه به چندين گروه تقسيم مي شوند که اغلب يا مشکل طرح مي کنند و يا اينکه راه حل ارائه مي دهند و البته به هر دو اين گروه ها در هر اجتماعي نياز است.

وي با طرح اين سئوال که هنگام بروز مشکل در جامعه چه بايد کرد، دو ايده را مطرح کرد: اينکه مشکل را بپذيريم و به دنبال راه حل باشيم و يا اينکه آن را قبول نکنيم.

به گفته مجابي؛ مديريت هايي که پويا نيستند از بيان هرگونه مشکل فرار کرده و اجازه طرح مسئله را نمي دهند. بنابراين مشکلات جمع و به مشکلات بزرگتري تبديل مي شوند که به آنها بحران مي گويند. مشکلي که از ابتدا حل وشکسته شود، هيچ گاه بحراني را ايجاد نمي کند.

معاون علم و فن آوري مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران تاکيد کرد: البته در زمان بحران نيز مديريت هاي دوگانه اي وجود دارد . عده اي معتقدند که در شرايط بحران بايد همه نگاه ها به سوي بحران باشد و همه معطوف به اين موضوع شوند که در چنين وضعيتي مشکلات ديگري ايجاد مي شود و در پي آن نيز بحران ها ديگر.

وي با بيان اينکه عده ديگري نيز مي گويند که اصلا بحراني وجود ندارد و نبايد به اين موضوع توجه شود، ادامه داد: نمي توانيم در اين جور موارد چشمها را ببنديم و بگوييم مشکلي وجود ندارد.

مجابي با اشاره به مصداق عيني آلودگي هواي تهران در اين زمينه ، تصريح کرد: آلودگي هوا در تهران بحراني است که دچار مديريت چندگانه شده است. مدير عامل کنترل کيفيت هوا اعلام مي کند در سال گذشته تنها چند روز هواي پاک داشته ايم ، حال آنکه مقامات مسئول هرگونه آلودگي در هوا را زير سئئوال برده و مي گويند چه کسي گفته هواي تهران پاک نيست!

وي افزود: حتي اگر با زبان خود اين حرف را بزنيم ، آيا چشمان ما که در حال سوزش است، مي توانند اين حرف را بپذيرند. نمي توانيم به خودمان دروغ بگوييم، چراکه مشکل در جاي خود باقي است.

مجابي خاطرنشان کرد : در دسته بندي مسائل و مشکلات جهاني 5 مشکل عمده در اولويت قرار گرفته اند که به ترتيب عبارتند از: شکاف اقتصادي، عدم توازن اقتصادي، گرم شدن زمين، سايبري و بحران آب. اين در حالي است که همه ما گمان مي کنيم بحران آب در رده اول مشکلات جهان قرار دارد . در حال حاضر نيز در نظر سنجي هاي شهر تهران آلودگي هوا در اولويت هاي اوليه مشکلات شهروندان تهراني است . مشکلي که مي توان با راه حل هاي جداگانه آن را مرتفع کرد.

وي با اشاره به اينکه 85 درصد آلودگي هواي تهران به وسايط نقليه بازمي گردد؛ 62 درصد سواري ها و 22 درصد نيز موتورسيکلت‌ها، اظهار داشت: اگر مشکل را جدا جدا بينيم مي توانيم با راه حل هاي جداگانه نيز حلش کنيمو يا بهبود بخشيم. به طور مثال 3 ميليون و 300 هزار خودرو در تهران وجود دارد که 85 هزار عدداز آنها تاکسي و پيش بيني مي شود بيش از 100 هزار خودرو تاکسي تلفني است که اين خودرو ها از نظر اثر گذاري روي ترافيک با بقيه خوردو ها متفاوت هستند و اگر مشکل آنها را حل کنيم ، بخشي از آلودگي هواي تهران رفع مي شود.

به گفته مجابي ، اگر فقط کاتاليست کانورتورهاي 200 هزار توماني تاکسي هاي عمومي و تلفني تهران را عوض کنيم ، 10 درصد از آلودگي هواي تهران کاسته مي شود.

وي ادامه داد: تمرکز بر روي 2 ميليون و200 موتورسيکلت شهر تهران نيز خيلي از مشکلات آلودگي هوا را برطرف مي کند. به طور مثال اگر اعلام شود، در مناطقي از شهر تهران از اين پس تنها موتورهاي برقي اجازه تردد دارند. البته در اين ميان بايد يک نکته را نيز مورد توجه قرار دهيم و آن اينکه راه حل ها بايد اقتصادي باشد و به طور مثال اگر قرار است موتورهاي برقي در شهر تردد کنند بايد راه حل پرداخت مابه التفاوت قيمت موتور سيکلت و موتور برقي را نيز تامين کنيم .

معاون علم و فن اوري مرکز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران، خاطرنشان کرد : بايد مسائل را بشناسيم و در اين صورت مي توانيم راه حل مناسب براي آنها پيدا کنيم.البته بحث اقتصادي هيچ گاه نبايد فراموش شود و در حقيقت اگر بتوانيم در هر مسيري اقتصاد را فعال کنيم قطعا به موفقيت خواهيم رسيد.

مجابي در ادامه با تاکيد بر جايگاه مرکز مطالعات وبرنامه ريزي شهر تهران به عنوان مرکزي که وظيفه تحقيقات کاربردي را به عهده دارد ، بيان کرد: بر همين اساس بايد در مرکز مطالعات مسئله را شناسايي کنيم و سپس براي اين مسئله پروژه تعريف و با همکاري کساني که درست اندرکار و بهره بردار هستند ، پروژه مطالعاتي را اجرا و در زمان اجرا نيز نظرات آنها را مدنظر قرار دهيم.در مرحله بعد بايد نشر دانش صورت گيرد.

وي خاطرنشان کرد: بايد مشارکت دانش را در جامعه گسترش دهيم.اين رويکرد مرکز مطالعات است که گواه نمايان اجراي اين رويکرد سايت مرکز به آدرس www.rpc.tehran.irاست که تمام مطالبات و دانش جوزه مديريت شهري را در اختيار بازديدکنندگان قرار داده است.

نظر شما