شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۸۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
مدير گروه حمل و نقل و ترافيک دانشگاه پليس:
مدير گروه حمل و نقل و ترافيک دانشگاه پليس، جاذبه‌هاي پايتخت را عامل اصلي ترافيک تهران دانست و گفت: جذابيت‌هاي رفاهي، تفريحي، آموزشي و درماني پايتخت و «تهروني بودن» به عنوان يک امتياز باعث شده تا مهاجرت‌هاي زيادي از اقصي نقاط کشور به پايتخت صورت گيرد که اين موضوع به ترافيک تهران دامن ميزند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، عليرضا اسماعيلي مدير گروه حمل و نقل و ترافيک دانشگاه پليس افزود: امروزه از يک پروفسور تحصيل کرده گرفته تا يک فرد عادي بيسواد ترجيح مي‌دهند در تهران زندگي کنند، چرا که به دليل تمرکز امکانات رفاهي، تفريحي، آموزشي و درماني در پايتخت، «تهروني بودن» يک امتياز محسوب مي‌شود و تا زماني که وضعيت به همين صورت باشد، هر تلاشي در راستاي توسعه حمل و نقل عمومي و کنترل ترافيک تحت تاثير اين مهاجرت‌ها نتيجه نخواهد داشت.

او انتقال جذابيت‌ها به شهرهاي ديگر را مهمترين راهکار کنترل ترافيک در پايتخت دانست و اظهار کرد: اگر در تهران شهر بازي‌ها و فروشگاههاي مدرن ايجاد ميشود، مسئولان بايد امکانات مشابهي را نيز در ديگر شهرها فراهم آورند تا مردم شهرهاي ديگر براي استفاده از اين امکانات به تهران نيايند و در واقع کاري کنند که شيرازي بودن، اهوازي بودن و مشهدي بودن فرقي با «تهروني بودن» نداشته باشد و شهروندي ساير شهرها هم مانند شهروندي تهران امتياز محسوب شود.

اسماعيلي در اين خصوص تجربه کشور ترکيه را به عنوان نمونه مثال زد و تصريح کرد: کار جالب توجهي که در سطح کلان در اين کشور انجام شده اين است که جذابيت‌ها شهري را بين شهرهاي مختلف توزيع کرده اند و نه تنها استانبول به عنوان بزرگترين و مهمترين شهر و آنکارا به عنوان پايتخت و مرکز سياسي کشور ترکيه مورد توجه قرار گرفته بلکه ساير شهرهاي اين کشور مانند ازمير، آنتاليا و قونيه را نيز با توجه به جاذبه‌هاي خاص طبيعي، تفريحي و تاريخي مورد توجه قرار داده‌اند.

او که پيش از اين مسئوليت فرماندهي پليس راه کشور را بر عهده داشته، گفت: براي کاهش ترافيک تهران بايد با استفاده از تجربه کشور ترکيه، در سطح کلان جذابيت‌هاي شهري پايتخت را به ديگر شهرها برده و در سطح شهرهاي کشور توزيع کنيم.

اسماعيلي با تاکيد بر اين که ضرورتي ندارد برخي سازمان‌هاي غير ضروري و صنايعي مانند خودروسازي که به نيروي انساني بالايي نياز دارند در تهران و اطراف آن مستقر باشند، گفت: اگر اين گونه صنايع و سازمان‌ها غير ضرور از تهران به شهرهاي ديگر منتقل شوند، تهران مي‌تواند به راحتي نفس بکشد و در غير اين صورت هر چقدر هم حمل و نقل عمومي توسعه پيدا کند باز هم ترافيک رواني را در تهران شاهد نخواهيم بود. 

عضو هيأت علمي کنفرانس مهندسي ترافيک در پايان خاطرنشان کرد: توجه به حمل و نقل با محوريت انسان يک ضرورت است و برگزاري اين دوره از کنفرانس بين المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيک با شعار «حمل و نقل انسان محور» در تبيين الزامات اين اتفاق موثر است.

بنابراين گزارش،يازدهمين کنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيک با شعار ‹‹حمل و نقل انسان محور›› از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران طي روزهاي دوم و سوم اسفند سال جاري در محل مرکز همايش هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود.

نظر شما