شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۴۸۵۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
ارزها يا احتکار مي‌شدند يا به خارج مي‌رفتند، راه‌اندازي بازار آتي ارز، نقل و انتقال ارز فقط از طريق حسابهاي الکترونيکي، بسته پولي بانک مرکزي بدون تاريخ و بايد سريعتر وارد ماجرا مي‌شديم؛ بخشي از جديدترين اظهارات سخنگوي اقتصادي دولت درباره سونامي ارز و سکه است.

مهر: سيد شمس الدين حسيني در گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما با اشاره به اينکه از روز پنجشنبه هفته گذشته بازار ارز و سکه شاهد اصلاح روند قيمتها بوده است، گفت: سياستها و اقدامات انجام شده در اين بازارها موثر واقع شده که با تکميل آن آثار بيشتر هويدا مي شود.

 

وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: بر اساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، نظام ارزي کشور شناور مديريت شده است، يعني نرخ ارز را عرضه و تقاضا مشخص مي کند ولي ناظر پولي يعني بانک مرکزي آن را در يک دامنه 2 ، 3 درصد بالا يا پايين تر مديريت مي کند.

 

وي ادامه داد: تا نيمه سال 89 اجراي اين سياست موفق بود ولي از آن زمان به بعد بين نرخ بانک مرکزي و بازار آزاد فاصله ايجاد شد و اين دو نرخي شدن به نوعي فاصله گرفتن از نظام ارزي شناور مديريت شده بود که تبعاتي را در برداشت.

 

سخنگوي اقتصادي دولت تصريح کرد: در مهر و آبان ماه سال 89 محدوديت تبديل برخي اسعار در برخي کشورها براي ما ايجاد شد که بانک مرکزي آن را مديريت کرد و محدوديت تبديل اسعار از بين رفت و با مداخله بانک مرکزي فاصله قيمتها کاهش يافت اما از نيمه سال 90 اين شکاف ارزي بيشتر شد.

 

وزير اموراقتصادي و دارايي افزود: گر چه بانک مرکزي ارز زيادي به بازار عرضه کرد ولي نتوانست بر اين شکاف ارزي قائق آيد، بنابراين پيشنهاد کرد که نياز اصلي کشور را پشتيباني کند با نرخ 1400 تومان نرخ را در بازار کنترل کند ولي اين سياست در ماهها و هفته هاي اخير از دست رفت.

 

تشکيل کارگروه ويژه ارزي

 

سخنگوي اقتصادي دولت تصريح کرد: بر اين اساس، تقاضاي زياد ولي کاذب براي ارز ايجاد شد و در دو هفته اخير با توجه به درخواست بانک مرکزي از دولت، دولت به بانک مرکزي کمک کرد. بر اين اساس از نيمه دوم دي ماه سال جاري کارگروه ويژه اي با حضور رئيس جمهور، رئيس کل بانک مرکزي ، وزراي اقتصادي و ساير وزرا تشکيل شد و با توجه به مجموع مطالعاتي که سال گذشته در بازار ارز به دليل تشابه اتفاقات صورت گرفته انجام شد، سريعا به جمع بندي رسيديم و سياستهاي لازم را اتخاذ کرديم.

 

الگوهاي تجارت و ارزي با هم انطباق ندارند

 

وي با بيان اينکه الگوي تجارت و الگوي ارزي کشور با هم انطابق لازم را ندارند، تصريح کرد: در کميته اي با مديريت بانک مرکزي و عضويت وزارت صنعت و گمرک قرار شد که چرخه تجاري و ارزي با يکديگر منطبق شوند.

 

وي با تاکيد بر اينکه ارز به اندازه کافي در کشور وجود داشت، افزود: بانک مرکزي براي اولين بار امسال بيش از واردات ارز عرضه کرد، تقاضا واقعي بود ولي نرخ ارز کنترل نمي شد.

 

ارزها يا احتکار مي‌شدند يا به خارج مي‌رفتند

 

حسيني خاطر نشان کرد: بر اين اساس، متوجه شديم که برخي از ارزها يا از کشور خارج شده اند يا احتکار ارز در کشور صورت گرفته است. بنابراين راهکاري براي آن اتخاذ شد؛ بر اين اساس که بانک مرکزي ميزان ارزي که به بانکها ارائه مي کرد را مي داند و همچنين بانکها ميزان ارزي که به صرافي ها و به بازار اصلي و فرعي ارائه مي شد را ارزيابي مي کردند، بنابراين ميزان ارز عرضه شده قابل رصد و پيگيري است.

 

نقل و انتقال ارز فقط از طريق حسابهاي الکترونيکي

 

وزير اقتصاد با بيان اينکه در کميته اي ويژه فرآيند تقاضاي واقعي ارز ساماندهي مي شود، تصريح کرد: از اين به بعد نقل و انتقال ارز در کشور به صورت فيزيکي موضوعيت ندارد و اين کار بايد از طريق حسابهاي الکترونيکي انجام شود تا در ورود و خروج ارز کنترلهاي لازم صورت گيرد. مجموع اين اقدامات منجر به اين خواهد شد که تقاضاي واقعي ارز پوشش داده شود.

 

بازار آتي ارز آمد

 

وي در مورد تامين ارز تقاضاي احتياطي نيز گفت: بانک مرکزي توسط بانکها قصد دارد که از اين پس ارز را به ريال خريداري و نگهداري کند و در سررسيد ارز را به نرخ روز پوشش دهد که البته بايد حتما نياز ارزي در اين زمينه وجود داشته باشد، بنابراين تمام نگراني ها از بابت پوشش نوسانات نرخ ارز از بين مي رود، يعني بازار آتي ارز به صورت محدود براي پوشش نوسانات ارزي توسط بانک مرکزي راه اندازي شده است.

 

نقش دلالان در بازار ارز

 

سخنگوي اقتصادي دولت در مورد شکاف بين نرخها و تاثير دلالان در اين وضعيت، گفت: عده اي به دنبال اين هستند که با بازارسازي ارز را به قيمت پايين خريداري و به نرخ بالا بفروشند، بنابراين گام اول خريد و جمع آوري ارز تا زمان فروش توسط دلالان است. دلال يا سوداگر تا زماني که موفق شود در اين روند زماني يکسري آدم غير حرفه اي را جذب بازار کند، موفق شده است. متاسفانه شبکه دلالي اين بار به يک فضاسازي از بيرون متکي شد.

 

حسيني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آيا کسي که دغدغه اطلاع رساني دارد در يک روز تعطيل از طريق شبکه پيامک براي اعلام نرخ متعارف ارز استفاده مي کند؟ اين در حالي است که اين اتفاق در يک روز تعطيل و روز شهادت که هيچکس معامله اي انجام نمي دهد، صورت گرفت.

 

برخي از سايتها ذينفعاني در حوزه پولي و ارزي دارند

 

وي با طرح اين سئوال که در دو سه هفته گذشته هر گونه اخبار شبکه هاي مجهول الهويه خارجي به چه چيزي اختصاص داشته است؟ تصريح کرد: البته اسناد و مدارک لازم را ندارم که بگويم برخي رسانه هاي داخلي راه رسانه هاي خارجي را طي مي‌کنند؛ اينها نادانسته آب به آسياب ديگران مي ريزند. برخي از سايتها ذينفعاني در حوزه پولي و ارزي دارند، البته اين مشمول خبرگزاريها نيست و پشتيباني اين سايتها توسط گروه هايي درون همين حوزه رقم مي خورد.

 

بايد سريعتر وارد ماجراي ارز و سکه مي شديم

 

ماجراي ارز و سکه وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: قبول دارم که ما بايد در ماجراي بازار ارز و سکه سريعتر وارد مي شديم اما فرضا بانک مرکزي يا سخنگوي اقتصادي دولت دير اقدام کند آيا بايد يک سايت داراي نفع اين خبر کذب را بزند و آيا يک خبرگزاري نسبتا رسمي اين خبر را منتشر کند؟ ، بايد فضاي کشور را درک کنيم.

 

حسيني ادامه داد: صرافي ها از طريق سيستم بانکي نياز ارزي را تامين مي کنند زيرا بانک مرکزي ذخاير ارزي مناسبي دارد بر اين اساس بر روي بازار ارز متمرکز شديم و سياست عرضه ارز با عرضه فراوان براي کنترل نرخ کاذب را کنار گذاشتيم. بنابراين عرضه مديريت و دست دلالان قطع شد.

 

ماموريت جديد ارزي وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

وي خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول شد که در مرحله اول مراقب باشد که بيش برآوردي از ارز مورد نياز براي صادرات و واردات صورت نگيرد و البته اين کار با همکاري گمرک و سازمان توسعه تجارت انجام مي شود.

 

وزير اقتصاد گفت: در سال گذشته متوسط ارز فروخته شده با نرخ دلار 1033 تومان در گمرک سند خورد و امسال اين نرخ 1074 تومان بود، يعني 40 تومان بالاتر بوده است. به عبارت ديگر، تمام واردات با اين نرخ صورت گرفته است و اين ادعا که تجارت با نرخ ارز بالا صورت گرفته، ادعايي واهي و بيهوده و از موارد اخلال در بازار ارز است.

 

ارز دولتي گرفتند اما کالايي وارد نشد

 

حسيني عنوان کرد: بررسي ها نشان مي دهد که اين ظن قوي است که عده اي در دو سه ماه اخير ارز دولتي دريافت کرده اند اما کالا وارد کشور نکرده اند، بنابراين تيمي به دستور رئيس جمهور اين موضوع را رسيدگي مي کند و اين افراد بايد اين ارز را پس دهند. در عين حال، ما از ابزارهاي اقتصادي مثل ابزار ماليات براي کنترل اين ارز استفاده مي کنيم.

 

وي گفت: ما به دنبال اين نيستيم که مردم را در تنگنا قرار دهيم، در عين حال به هيچ وجه در مضيقه نيستيم ولي به دنبال يک طرح منطقي هستيم.

 

بسته بانک مرکزي بدون تاريخ

 

وزير اقتصاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: شوراي پول و اعتبار تصويب کرده است که نبايد بسته سياستي نظارتي نظام بانکي داراي تاريخ باشد و متغيرهاي پولي و نرخها بسته به کارکرد در مدت زماني اعمال مي شوند.

 

حسيني گفت: بانکهاي خصوصي ، کانون بانکهاي خصوصي و شوراي هماهنگي بانکها در تعيين نرخ سود سپرده هاي بانکهاي خصوصي به توافق رسيده اند که بر اساس آن، نرخ سود روزشمار 7 درصد، يکساله 17 درصد و 5 ساله 20 درصد شده است.

 

نرخ واقعي سکه تمام کمتر از 750 هزار تومان است

 

وي با بيان اينکه نرخ سکه تمام طرح جديد کمتر از 750 هزار تومان است، افزود: بانک مرکزي سياست پيش فروش سکه را ادامه مي دهد و به دليل نگراني هايي که نسبت به ارز تقلبي نيز وجود دارد، بهتر است که متقاضيان نيازهاي خود را از مبادي رسمي خريداري کنند .

 

افزايش قيمت ارز براي جبران کسري بودجه صحت ندارد

 

سخنگوي اقتصادي دولت نسبت به اين موضوع که برخي ها عنوان مي کردند دولت مي خواهد با افزايش قيمت ارز کسري بودجه را جبران کند، انتقاد کرد و گفت: درآمد دولت از ابتداي سال جاري تاکنون بالغ بر 87 هزار ميليارد تومان بوده که اين رقم معادل بودجه کل سال گذشته است. در عين حال، بانک مرکزي پولي که به خزانه واريز کرده است با نرخ دلار 1062 تومان بوده در حاليکه نرخ دلار بودجه 1050 تومان در نظر گرفته شده است.

 

حسيني خاطر نشان کرد: اينکه دولت بودجه را از طريق سکه و ارز تامين کند واقعيت ندارد و دولت هيچ کيسه اي ندوخته است. وي همچنين از برگزاري جلسه امروز يکشنبه در مجلس براي بررسي وضعيت بازار ارز خبر داد.

نظر شما