دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۸۶۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۸
«کارن همايونفر» پيشتاز آهنگسازان در جشنواره فيلم فجر
«کارن همايونفر» آهنگساز شناخت شده کشور امسال با اکران چهار فيلم در جشنواره فجر رکورددار حضور آهنگسازان در جشنواره سي ام فجر است.

به گزارش «شهر»، با نگاهي به اسامي آهنگسازاني که در جشنواره فيلم فجر حضور دارند نام کارن همايونفر بيشتر از اسامي ديگر آهنگسازان به چشم مي خورد و اين آهنگساز با چهار فيلم رکوردار حضور در سي امين جشنواره فيلم فجر است.

 

با بازخواني 29 دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، «مجيد انتظامي» از آهنگسازان مطرح کشور با کسب چهار سيمرغ بلورين، دو ديپلم افتخار و يک تقديرنامه رکورددار بهترين آهنگساز شناخته مي‌شود.

وي تاکنون توانسته سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن دوره هفتم جشنواره براي فيلم «باي سيکل ران»، دوره سيزدهم براي فيلم «روز واقعه»، دوره شانزدهم براي فيلم «آژانس شيشه‌اي»، دوره بيست و يکم براي فيلم «ديوانه‌اي از قفس پريد» و همچنين ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن دوره يازدهم براي فيلم «از کرخه تا راين» و «راز خنجر» را از آن خود کند.

 

انتظامي در دهمين دوره از جشنواره نيز براي موسيقي فيلم «ناصرالدين شاه آکتور سينما» مورد تقدير داوران قرار گرفت.

وي که سال گذشته داوري بخش مسابقه سينماي ايران را برعهده داشت، امسال نيز به عنوان يکي از اعضاي هيئت داوران، فيلم‌هاي جشنواره سي‌ام را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد و آثار همکارانش را زير ذره‌بين مي‌برد.

 

بر اساس اين گزارش ،«کارن همايونفر» با چهار فيلم «برف روي کاج‌ها» به کارگرداني پيمان معادي، «پل چوبي» به کارگرداني مهدي کرم‌پور، «بي‌خود و بي‌جهت» به کارگرداني عبدالرضا کاهاني و «ميگرن» ساخته مانلي شجاعي‌فرد، لقب پرکارترين آهنگساز دوره سي‌ام را مي‌گيرد.

همايونفر سال گذشته تواست سيمرغ بلورين بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر را براي فيلم جرم به کارگرداني مسعود کيميايي بدست آورد و يک بار ديگر نيز به براي فيلم‌ زاد بوم در دوره‌هاي بيست و هفتم جايزه بهترين آهنگساز را در دستان خود ديده است.

اما ديگر آهنگسازي که حضوري پرکار در جشنواره فيلم فجر دارد«بهزاد عبدي» است اين آهنگساز با سه فيلم «آمين خواهيم گفت» به کارگرداني سامان سالور، «گيرنده» به کارگرداني مهرداد غفارزاده و «زبان مادري» ساخته قربان محمدپور در رتبه دوم پرکارترين‌هاي فجر سي‌ام قرار مي‌گيرد.

وي توانسته جايزه جشنواره بيست و هشتم فجر را براي آهنگسازي فيلم «آل» کسب کند.

در رتبه بعدي آهنگسازان پرکار جشنواره فيلم فجر «محمدرضا عليقلي» ايستاده است اين آهنگساز با دو فيلم «روزهاي زندگي» به کارگرداني پرويز شيخ‌طادي و «من و زيبا» به کارگرداني فريدون حسن‌پور در جشنواره فيلم فجر حضور دارد.

 

عليقلي در کنار حسين عليزاده بعد از مجيد انتظامي بيشترين سيمرغ‌هاي 29 دوره گذشته جشنواره فيلم فجر را از آن خود کرده‌اند.

وي سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن دوره دهم، بيست و دوم و بيست و سوم را به ترتيب براي فيلم‌هاي «نرگس»، «قدمگاه» و «خيلي دور، خيلي نزديک» در کارنامه هنري دارد.

از ديگر آهنگسازان شتاخته شده جشنواره فيلم فجر مي توان به حسين عليزاده عضو شوراي فني ارکستر ملي مي تواهن اشاره کرد ؛اين آهنگساز براي فيلم «ملکه» به کارگرداني محمدعلي باشه‌آهنگر موسيقي ساخته ‌است.

 

يادآر مي شود عليزاده تاکنون براي آهنگسازي فيلم «گبه»، «زشت و زيبا» و «آواز گنجشک‌ها» در دوره‌هاي چهاردهم، هفدهم و بيست و ششم سيمرغ گرفته ‌است.

«ناصر چشم آذر» که دو سيمرغ بلورين جشنواره را از داوران دوره‌هاي مختلف دريافت کرده‌ است، با فيلم‌ «گشت ارشاد» به کارگرداني سعيد سهيلي در سي‌امين دوره براي کسب سيمرغ بهترين موسيقي متن به رقابت مي‌پردازد.

 

چشم‌آذر در دوره دوازدهم جشنواره فيلم فجر موفق به دريافت سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم‌هاي «بلندي‌هاي صفر» و «چشم شيطان» و همچنين دوره بيستم براي «قارچ سمي» شد.

بر اساس گزارش خبرنگار فرهنگي پانا ، آهنگسازاني چون «علي کهن‌ديري» با فيلم‌هاي «تلفن همراه رييس جمهمور» به کارگرداني علي عطشاني، «يک سطر واقعيت» به کارگرداني علي وزيريان و «در انتظار معجزه» به کارگرداني رسول صدرعاملي، «آريا عظيمي‌نژاد» با «چک» به کارگرداني کاظم راست گفتار و «زندگي خصوصي» به کارگرداني محمدحسين فرح بخش، «فردين خلعتبري» با «يک روز ديگر» به کارگرداني حسن فتحي و «آزمايشگاه» ساخته حميد امجد و «ماني منادي‌زاده» نيز با «پنج‌شنبه آخر ماه» به کارگرداني ماشاالله شاهمرادي‌زاده و «من همسرش هستم» ساخته مصطفي شايسته در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.

 

در سي‌امين جشنواره فيلم فجر فيلم‌هايي نيز حضور دارند که از موسيقي‌هاي انتخابي بهره برده‌اند. «پله آخر» به کارگرداني علي مصفا و «بغض» ساخته رضا درميشيان از جمله اين فيلم‌ها هستند.

همچنين برخي از فيلم‌ها همچون «بزن بريم بهشت» به کارگرداني مصطفي کيايي و «پذيرايي ساده» به کارگرداني ماني حقيقي به ترتيب از گروه‌هاي موسيقي «گروه دنگ شو» و گروه جاز کانادايي «فوير موزيک» کمک گرفته‌اند.

«رضا صادقي» از خوانندگان و آهنگسازان کشورمان که با فيلم «بي‌خداحافظي» به کارگرداني احمد اميني براي اولين بار بازيگري را نيز تجربه کرده، براي همين فيلم موسيقي ساخته است و در جشنواره سي‌ام حضور دارد.

 

فرهاد اسعديان، بهنام ابطحي، شايا شجاع نوري، پيمان يزدانيان، حميد صدري، مهران پورمندان، ستار اورکي، آرمان موسي‌پور، کريستف رضاع، امير توسلي، حامد ثابت، کيوان کيارس، بهنام صبوحي، علي ميرآقاسي، مجيد رضازاده، محمد‌مهدي گورنگي، علي پاکدامن، فريد سعادتمند، يحيي سپهري شکيب و باربد بيات نيز ديگر آهنگسازاني هستند که سوداي سيمرغ دوره سي‌ام دارند.

 

 

منبع:پانا

نظر شما