يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۴۸۶۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
شهردار مشهد با تاكيد بر ضرورت راه‌اندازي مركزي ويژه:
شهردار مشهد تصريح‌کرد: درحال‌حاضر پژوهش‌هايي که در حوزه شهري انجام‌ مي‌گيرد، کارهاي موازي و تکراري به ميزان بسيار زيادي وجود دارد که براي حل اين معضل بايد مرکزي هماهنگ‌کننده ايجاد شود.

به گزارش خبرنگار «شهر» سيد محمد پژمان شهردار مشهد امروز ـ10بهمن‌ـ در پنجمين جشنواره پژوهش و آموزش درحوزه مديريت شهري و روستايي با اشاره به احاديث و رواياتي از پيامبر اسلام (ص) در مورد اهميت کسب علم و آگاهي و تفکر، گفت: ما صاحب دين و معرفتي هستيم که از هزار و چهار صدسال پيش بر امر دانش،آگاهي و استفاده از عقل داشته است.

او در ادامه با تاکيد بر اهميت و ضرورت پژوهش در کارها، افزود: اين موضوع در حوزه مديريت‌شهري ضرورتي دوچندان دارد اما اين در حالي است که در گذشته به دليل اين که موضوعات شهرداري تعريفي محدود به خدمات شهري داشته، ساختاري براي امر پژوهش فراهم نشده است.

پژمان با اشاره به مشکلات و چالش‌هاي پيش‌رو در امر پژوهش در حوزه مديريت‌شهري، اظهارکرد: نخستين چالش در اين زمينه عدم‌باور به ضرورت پژوهش و اطلاع و آگاهي کم نسبت به اين موضوع است.در اين‌باره بايد به امر آموزش بپردازيم تا توجه و حساسيت نيروها نسبت به اين مساله افزايش يابد.

پژوهشگر شهري نداريم

او نبود پژوهشگر کافي در اين حوزه را از ديگر معضلات امر پژوهش در حوزه مديريت شهري دانست و ادامه داد: در اين زمينه ضروري‌ست پژوهشگاه‌ها فعال شده و به برنامه‌ريزي و چاره‌انديشي در اين حوزه بپردازيم که با آموزش مي‌توان به اين مهم دست‌يافت.

موازي كاري زياد است

شهردار مشهد تصريح‌کرد: درحال‌حاضر در پژوهش‌هايي که در حوزه شهري انجام‌مي‌گيرد، کارهاي موازي و تکراري بسيار زيادي وجود دارد که براي حل اين معضل بايد مرکزي هماهنگ‌کننده ايجاد شود.

پژمان کاربردي نبودن برخي پژوهش‌ها را از ديگر مسائل اين حوزه دانست و افزود: ما در حال‌حاضر براي تميز دادن بين فعاليت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي و نيز نحوه انتخاب موضوع از لحاظ جامعيت و فراگيري و بيان درست خواست‌ها و تعريف صحيح موضوع مورد پژوهش با مشکل مواجه‌ايم.

او گفت: هم‌اکنون در مديريت شهري با معضلات زيست‌محيطي از جمله آلودگي هوا،آب و خاک مواجه‌ايم که حيات انساني را مورد مخاطره قرار داده است.براي حل اين مشکلات نياز به امر پژوهش و مطالعه داريم

يک‌سوم مشهدي‌ها حاشيه‌نشين‌اند

شهردار مشهد در ادامه به مشکلات مهاجرت و حاشيه‌نشيني در حوزه مديريت شهري اشاره‌کرد و افزود: درحال‌حاضر يک‌سوم جمعيت مشهد در حاشيه شهر و مناطق غيرمسکوني زندگي مي‌کنند که اين مساله، مشکلات بسياري براي مديريت شهري به وجود مي‌آورد.

پژمان گفت: امروز مسائل فرهنگي‌واجتماعي شهرها بايد بسيار مورد توجه قرارگيرد چرا که درحال‌حاضر اهميت اين موضوع دوچندان شده و آنچه که به زندگي شهري روح مي‌دهد مورد آسيب قرارگرفته است.

گزارش تصويري اين همايش را ببينيد:

پنجمين جشنواره پژوهش و آموزش در حوزه مديريت شهري و روستايي 

نظر شما