يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۸
کد خبر: ۴۸۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
اكبر نبوي در همايش «جوان ايراني زندگي ايماني»:
اكبر نبوي در نخستين دوره از همايش‌هاي جوان ايراني – زندگي ايماني با تاکيد بر اينکه شناخت ما از جوان ناقص است گفت: متاسفانه امروزه اکثر افراد حتي سياست‌گذاران شناختي از جوان ندارند وشايد تنها فيلمي که در دهه اخير ساخته شده فيلم «مرهم» عليرضا داوودنژاد است که توانسته گرفتاري‌هاي مواد مخدر را به درستي نشان دهد.

به گزارش «شهر»، اکبر نبوي معاون سابق بخش فرهنگي بنياد فارابي در ادامه تعريفي از جهان معنايي و جوان را ارائه داد و گفت: يکي از مهمترين عناصر که با ايدئولوژي جوان امروز همراه است آرمان خواهي اوست. از خود گذشتگي، دگرخواهي و ارمان خواهي جوان باعث افزايش تاثير گذاري او مي‌شود.

نبوي که سال ها در حوزه قلم و سينما فعاليت داشته هنر را يکي از جلوه هاي اجتماعي هر جامعه اي دانست و افزود: در موقعيت يابي هنر، سينماي امروز و جوان بايد 30سال حضور فيزيکي جوانان را بررسي کرد گرچه حضور فيزيکي به معناي خواست بازيگري نيست بلکه بسياري از حوزه هاي استراتژيک و اجتماعي را در بر ميگيرد.

وي در ادامه به مقايسه سينماي پيش و پس از انقلاب پرداخت و گفت:سينماي پيش از انقلاب از دو جهت قابل بررسي است در آن دوران از سويي بي قيدي همراه با رنگ و لعاب جوانمردي وجود داشت و از سوي ديگر سرچشمه‌هاي موج نوي فرانسه در اثار سينمايي ديده مي‌شد که به تعبيري تمامي اين موارد باعث شده بود حرکت سينما متوقف شود.در دوره اول انقلاب فيلم هاي سينمايي هم رنگ و لعابي از انقلاب داشت که ميتوان به فيلم «فرياد مجاهد» اشاره کرد که با فضاي دروني و فرهنگ جامعه بسيار متضاد بود.


نبوي تربيت نسل جوان در عرصه سينما را يکي از اقتضائات زمان امروز دانست و گفت: جواناني زماني فيلم هايي مهيج را در دوره جنگ ساختند،اما آتش توپخانه ها اکنون خاموش شده وبايد در دوره فعلي که نسل چهارم را تشکيل مي دهند؛مسايلي از  جامعه را که  ناشناخته است بررسي و به آن بپردازيم.




از فرصت‌ها به خوبي استفاده نمي‌شود

«جمال شورجه» کارگردان فيلمهاي حماسه مجنون، دايره سرخ، عمليات کرکوک و.....با تاکيد بر اينکه فيلم سازان امروز دغدغه فکري خود را به نمايش ميگذارند در نخستين دوره از سلسله همايش هاي خانه شهرياران جوان گفت: در شرايط فعلي افراد زيادي را در بخش هاي فيلم سازي،کارگرداني و بازيگري ميبينيم. امروزه عنصر شهرت، قدرت و ثروت افزايش يافته و به اخلاقيات کمتر توجه مي‌شود. به همين دليل فيلمهايي را ميبينيم که تاثير منفي بر جامعه دارد.بنابراين نمي توان 100شبکه تلويزيوني داشت چراکه براي داشتن 100 شبکه بايد در ابتدا بازيگران وکارگرداناني تربيت شوند که خود رابشناسند.

وي با انتقاد بر اينکه در فيلم‌هاي امروز از فرصت‌ها به خوبي استفاده نمي‌شود گفت: تا من شورجه تربيت نشوم نمي‌توانم آدم تربيت کنم. ما تريبوني را در اختيار داريم که در رفتارها و نگرش هاي جامعه تاثيرگذار است.زماني که کارگردانان؛ تهيه کنندگان از دانش برخوردار نيستند چگونه مي‌توانند براي جامعه راهکار ارايه دهند.اميدوارم گلوگاههاي ورود به سينما به گونه اي باشد که در آينده ابتدا فکر کنيم و بعد وارد جامعه شويم.

شورجه به نقش دانشگاه‌ها نيز اشاره اي کرد و گفت:فارغ التحصيلان امروز فقط درس ياد ميگيرند و در دانشگاهها به اخلاقيات و معنويات و حتي باورهاي ديني کمترتوجه مي‌شود به همين دليل براي ايجاد جريان نميتوان به دانشگاه ها اعتماد کرد.


در سينماي امروز، ما هم مانند غرب در حال تخريب افکار هستيم

شهريار بحراني خالق فيلمهاي ملک سليمان؛ مريم مقدس و.....با تاکيد به اين موضوع در همايش جوان در سينماي پس از انقلاب خانه شهرياران جوان گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي ايران مردم با فضاي جديدي آشنا شدند به همين دليل نياز به افکار جديد بود.در همين راستا،خواندن کتاب ها گسترش يافت.امام خميني(ره) در سخنراني هاي خود مردم را به اسلام تشويق ميکردند در اين ميان هنرمندان هم عهده دار مسئوليتي بودند.اما ما هنر رو به رشدي نداشته ايم.

وي افزود: در نگاهي مقطعي به فيلمسازي ايران سال به سال سقوط داشته ايم.شرايط اجتماعي جامعه امروز خطرناک است.خطر اصلي وجود بي فرهنگي است و متاسفانه در اين ميان فيلمسازي ما هم دچار معضل شده است چرا که اثرات تخريبي بيشتري در جامعه دارد.

بحراني هدف اين تخريب ها را روح و روان جامعه دانست و گفت:سينماي امريکا هم بنايش بر تخريب است.انها با ايجاد هيجانات روح و روان مخاطب را تخريب ميکنند واين همان کاري است که ما در جامعه با ساخت سريال ها و فيلم هاي سينمايي مختلف انجام مي‌دهيم.نمونه اش هم چندي پيش بود.

وي با اشاره به اينکه تخريب ساده تر از ساختن انسان است گفت:ساختن انسان کار طولاني و پرزحمتي است.سينماي داخل امروزه از مولفه هاي مخرب بهره ميگيرد.اين در حالي است که ما امروز عادت به ديدن فيلم داريم بنابراين سينما بايد به سمت سينماي خاص برود که مبانيش از قران استخراج شود.هنرمان هم بايد در راستاي فرهنگمان باشد که تاکنون کسي از عهده آن برنيامده است.

نظر شما