يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۹
کد خبر: ۴۸۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
مراسم اختتاميه 22 كارگاه و نمايشگاه با موضوع عاشورا (ويژه برنامه‌هاي معاونت هنري به مناسبت ايام محرم و صفر) و آيين اختتام سوگواره رنگ‌ها روز گذشته در موزه امام علي (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در اين مراسم كه سيدقاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مجيد حسيني راد مدير كل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشتند از مقام محمد فراهاني آخرين بازمانده نقاشي قهوه‌خانه‌اي تجليل به عمل آمد.



سيدقاسم ناظمي در اين مراسم با بيان اينكه خيمه هنر با همت هنرمندان كلان‌شهر تهران در ايام صفر و محرم با موفقيت برگزار شد، گفت: قطعا اگر همراهي و حمايت گروه‌هاي مختلف هنري نبود اين برنامه به سرانجام نمي‌رسيد و امروز نمي‌توانستيم شاهد درخشش هنرمندان در حوزه تجسمي باشيم.


وي با اشاره به اينكه سازمان فرهنگي هنري وظيفه دارد در كنار حوزه‌هاي مختلف شهري در كنار هنرمندان و شهروندان باشد و فضاي شهري را با بهره‌مندي از فضاي هنر به فضاي زيستي تبديل كند، افزود: هنر به مثابه خلاقيت ذهني در ايجاد فضاي مناسب زيستي موثر است و بسياري از شهرها در رقابتي تنگاتنگ در تلاشند با بهره‌مندي از قابليت‌هاي فرهنگي هنري نقشي از خود در جهان به نمايش بگذارند. ما نيز با داشتن قدمت و سابقه ديرينه كشورمان بايد بتوانيم چهره متفاوتي از تهران و جمهوري اسلامي ايران را با بهره‌مندي از هنر در جهان عرضه كنيم.


رييس فرهنگسراي ابن‌سينا اظهار داشت: به همين منظور نياز ضروري است كه اساتيد و بزرگان حوزه هنر اين مطالبه جديد را از مديريت شهري داشته باشند تا شاهد كارهاي بزرگي در شهر باشيم. در حال حاضر با اطميناني كه جامعه فرهنگي هنري به مديريت شهري داشته شاهد كارهايي بوده‌ايم كه البته در بضاعت شهر تهران نيست.


وي با بيان اينكه با برگزاري خيمه هنر در ايام غم و اندوه محرم و ماه صفر و با پرداختن به هنرهاي مختلف نمايشي، موسيقي و تجسمي شاهد اتفاقات ارزشمندي در اين زمينه بوديم، ادامه داد: اميدوارم اين فعاليت‌ها در ايام شادي هم اتفاق بيافتد و نيز بتوانيم با همكاري هنرمندان براي تهران را كه نماينده فرهنگ و ملي ايران تاريخي ما است و نيز ارزش‌هاي فرهنگمان را با زبان و قالب‌هاي جديد به جهان معرفي كنيم.



هنر در ارتباط با مذهب موفق عمل مي‌كند

در ادامه اين مراسم مجيد حسيني‌راد، مدير مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با قدرداني از حمايت‌هاي شهرداري از هنرمندان در ايجاد و خلق آثار هنري در ارتباط با هنر و مذهب گفت: در تاريخ هر ملت و كشوري، هنر در آميختگي با مذهب و باورهاي ديني ماندگار شده و آثار فاخر به جا گذاشته است. در كشور ايران هم چه در دوره باستاني و چه اسلامي آثار شاخص و فاخر عموما آثاري است كه با مذهب شكل گرفته‌اند و در مسير باورهاي مذهبي قرار داشتند.


وي با بيان اينكه با رشد مذهب شيعي انواع رشته‌هاي هنري نيز ارتقا يافت، گفت: در دوره طولاني نيز كه مذهب شيعه به صورت مذهب رسمي وجود نداشت شعراي بزرگي در فاجعه عاشورا آثار فاخري بوجود آوردند. در زمينه خوشنويسي و نقاشي هم به همين ترتيب نمونه‌هاي برجسته‌اي خلق شد.


حسيني‌راد ادامه داد: اگر هنري در دوران معاصر توانسته موفقيتي كسب كند با ارجاع و الهام از هنر سنتي و ملي بوده است، برجسته‌ترين تحولات نوگرانه در فرهنگ معاصر برگرفته از جنبش سقاخانه الهام‌بخش از عناصر مذهبي و بافت‌هاي مذهبي و شيعي است.


وي گفت: زماني نيز از هنر براي تهييج و تشويق مردم استفاده شده است. در دوره ما نيز در همين يكي دو دهه گذشته از مقاومت عظيم ملت ما با تشويق‌هاي ديني سد محكمي در مقابل دست‌اندازي‌هاي اجانب بوجود آمد. هر جا مذهب توانسته با هنر شكل خود را نشان دهد موفق عمل كرده است. مسولان فرهنگي هنري در حال حضار كه شاهد باورهاي ملي و مذهبي هستيم و از روش‌هاي ساده زندگي مي‌توان به هجوم فرهنگي پي برد بايد هر چه بيشتر تلاش كنند تا بستر سازي لازم براي ابداعات خلاقانه و باورهاي مذهبي بوجود آيد.



تجليل از مقام هنري محمد فراهاني آخرين بازمانده نقاشي قهوه‌خانه‌اي بخش پاياني اين مراسم بود:


نقاشي قهوه‌خانه‌اي در حال فراموشي است


محمد فراهاني ضمن بيان اين مطلب گفت: زماني كه جوان‌تر بودم همكاران و دوستان من دوست داشتند كه اين هنر را به جوانان ياد دهند ولي جا و امكاناتي نداشتيم امروز كه جوانان خواهان يادگيري هستند از دوستان من خبري نيست و من نيز ديگر به خيلي پير شده‌ام و حوصله‌اي براي آموزش ندارم.


وي افزود: نقاشي قهوه‌خانه‌اي تنها نقاشي است كه با افتخار مي‌توانم بگويم ايراني است و كسي نتوانسته تا بحال در آن دست ببرد و آن را تغيير دهد.


فراهاني اظهار داشت: خود جوانان براي از بين نرفتن اين رشته بايد فكري بكنند و اين رشته را فراگيرند. اين نقاشي كه در حال حاضر ياد جوانان مي‌دهند اصلا نقاشي نيست و فقط سرگرمي است.


در پايان مراسم نيز اسامي برگزيدگان كارگاه هنري سوگواره رنگ‌ها به شرح ذيل اعلام شد:


كارگاه خوشنويسي:


نفر اول: پيمان پيروي از منطقه 2 فرهنگسراي ابن‌سينا

نفر دوم: حميد احمدي از منطقه 2 فرهنگسراي ابن‌سينا

نفر سوم: نيما ميرجوادي از منطقه 12 فرهنگسراي شهر


تقديرشدگان: رضا ظرفيان از منطقه 12 فرهنگسراي شهر، اكرم هوشنگي از منطقه 5 فرهنگسراي فردوس، محمد بني‌احمدي از منطقه 2 فرهنگسراي ابن‌سينا


كارگاه نقاشي:


نفر اول:فرشته زماني از منطقه 13 فرهنگسراي اميد

نفر دوم:فرشته آقاميري از منطقه 13 فرهنگسراي اميد

نفر سوم: مشتركا به سهيلا هوشمندفر و ابراهيم رباني از منطقه 13 فرهنگسراي اميد


تقديرشدگان: بهداد پنجه‌زاده از منطقه 1 فرهنگسراي ملل، صديقه فتح‌اله‌زاده از منطقه 1 فرهنگسراي ملل، علي بابايي از منطهق 21 خانه فرهنگ تهرانسر


كارگاه تصويرسازي:


نفر اول: نرگس دلاوري از منطقه 16 فرهنگسراي بهمن

نفر دوم: حميدرضا رشيديان از منطقه 7 فرهنگسراي انديشه

نفر سوم: منصوره روح‌الهي از منطقه 3 فرهنگسراي ارسباران


تقديرشدگان: هدا فقيهي رضايي از منطقه 16 فرهنگسراي بهمن، طناز عدلي از منطقه 7 فرهنگسراي انديشه، رامك پژمان‌پور از منطقه 7 فرهنگسراي انديشه


تقديرشدگان بخش كودك و نوجوان كارگاه تصويرسازي:


اميرحسين مكاريان از فرهنگسراي ولا

ميلاد خان‌احمدي

هانيه عباسي

امير مهدي آدم‌نژاد

آيدا سلجوقيان

فاطمه قرباني

نظر شما