يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۹
کد خبر: ۴۸۶۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيامي به چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر ارائه کرد که اين پيام توسط عليقلي امير احمدي؛ مشاور ارشد وزير در افتتاحيه جشنواره قرائت شد.

به گزارش «شهر» به نقل از وابط عمومي چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر، متن پيام به شرح زير است:‌

«در اين عالم که عالم جسم و روح است! عالم جمادات و مجردات! عالم پيوند محسوسات و غيوبات! رسوبات ذهن بشري چون در جام انديشه، دُرد هنر را به مستي خلاقيت بدل سازد، به دل خبر دهد از جوهره زيبايي هاي نهفته در درون اشياء ! تا هنرمند به مدد زيبايي روح، حشو و زوائد پنهانکاري دنيا را از آن بزدايد و از مادر هنر، پديده اي بزايد که گذشت ايام و زمانه، پيرش نکند و زيبايي اش را از بام اعتبار به زير نيفکند!



هنر در ذات خود زيبايي دارد و هنرهاي تجسمي ترکيبي از ذات و ظاهر زيبا را به چشم و بيننده ، بر نگاه و صاحب نگاه القاء مي کند.


هرگز نميرد آنچه هنر زنده اش نمود                بر عمر هر پديده، هنر جاودان فزود



پدر هنرمند عيسي دميست فراتر! که اگر او زنده بي جان را احياء کرد، اين به جسمي جان بخشيد. بر بومي رنگي کشيد، بر سنگي نقشي گذاشت، بر دفتري خطي نوشت، با تربتي آبي سرشت، نقشي نگاشت و آنگاه جاني جاودانش عطا نمود و بر طاقچه اعتبارش جا نمود.


اثر، وفادار است و اگر فرمود غرض نقشي است کز ما باز ماند! نقش نيز خالقش را ماندگار مي کند. فقط هنرمند نيست که اثري را مانا مي سازد بل اثر نيز نام هنرمند را پيشاروي خود به نمايش مي گذارد.



« اثر، وفادار است» پس هنرمند سکه انعامش را قبل از همه از خود اثر مي گيرد؛ سکه اي که جاودانگي مي پذيرد.


پس اي هنرمندان! آب حيات گوارايتان باد!



هنرمند امروز در روزگاري مي زيد که گزند باد و باران بناي اثرش را سست نمي کند مگر به سستي ذاتش! هزار سال از بناي کاخ بلند شاهنامه سپري گشته است که از باد و باران نديده گزند! هزار سال پرفتنه و اشوب! اما آن چه مانع از سرکوب لشگر نظم فردوسي است اساس محکم و ورزيدگي سپاهيان شعر اوست که هرگز هماوردي نيافته است! در اين روزگار که هنر اين نظام مقدس بيش از همه، حرمت نهادن به هنرمندان واقعي اين سرزمين است، تعهد اين طايفه ايجاب مي کند که:



به پاس حرمت اين حاکمان، حکيم شويم               که ارزياب قويم دُر يتيم شويم

اما!

در اين زمانه عشاق خون جگر،  ما هم                  کمک کنيم به تکريم عاشقان، با هم



بيداري اسلامي موضوعي ست که اين همه هنرمند چون بدان التفات نمايند طومار بدمنشان را به التفاف کشانند.هنر چونان حج است و هنرمند، مستطيع وادي همت! هنرمند مسلمان هر اثرش در رمي جمره بايد سنگي باشد بر سر شيطان! از اين رو حج استطاعت مي خواهد! اثر بايد مؤثر باشد.واژه بايد خود باد، واژه بايد خود باران باشد! اثر يک هنرمند مسلمان بايد اثري از مسلماني داشته باشد.جاذبه و دافعه مسلمان را سيره نبوي به صيروره کشانيد و قرآن بر مسند توصيه نشانيد « الذين معه اشداء علي الکفار رحماء بينهم»



آري ؛ اثر بايد مؤثر باشد.از چهارمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي انتظار داريم طليعه تحول نگاه هنرمند مسلمان را با پرتوي از تعهد هنرمندان جهان ، درهم آميزد و بر جان هنر، نور معرفت بريزد.با اين تعريف ، حميتش را با همت جاري در خيزش اسلامي و نهضت اخلاقي جهاني، گره مي زند، به اميد فردايي زيباتر در پرتو هنرمنداني از جنس نور!از همه آنان که اين جشنواره به شماره اندک و به قواره قويم را مدد رسانده اند سپاسگزارم و به استمرار نقششان اميدوار!توفيق، رفيق طريق عزت و اعتبار يکايک شما عزيزان باد!»

نظر شما