دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۸۸۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
در نشست خبرنگاران با رييس سازمان زيباسازي مطرح شد
رييس سازمان زيياسازي شهر تهران با اشاره به‌تعاملات صورت گرفته با فرمانداري تهران براي تبليغات انتخابات مجلس گفت: در همين زمينه فراخواني براي سازه‌هاي ويژه با اين هدف منتشر شده كه پس از بررسي‌هاي لازم، نمونه هاي برتر در سطح شهر نصب مي شود و تاكيد مي‌كنم هر گونه تبليغي خارج از محل‌هاي پيش‌بيني شده جمع‌آوري مي شود. اگر تبليغات غيرمجاز از سطح تهران برچيده شد، سياسي جلوه نكند، خداوكيلي ما كاري به‌خط و خطوط كانديداها نداريم و وظيفه اين سازمان حفظ زيبايي شهر است.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، سيد محمدجواد شوشتري رييس سازمان زيياسازي شهر تهران، صبح امروز ـ 16 بهمن ـ در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه با اشاره به‌‌تغيير رويكرد اين سازمان به يك سازمان سياست‌گزار، گفت: بر اساس شاخص‌ها بالغ بر 70 درصد موفقيت كسب كرديم و در اين راستا سال گذشته 166 و در حال حاضر 220 پروژه مطالعاتي انجام شده يا در دست انجام است.

 

او با بيان اين‌كه اين سازمان به‌عنوان تنها سازمان پژوهش‌محور شهرداري تهران شناخته شده، افزود: اولويت ديگر ما جلوه اعتماد نخبگان در طراحي شهر اعم از اساتيد و دانشجويان است و تيم‌هاي تخصصي سازمان از همين اساتيد و نخبگان شكل‌گرفته و تعامل خوبي نيز در اين زمينه صورت گرفته است.

 

آموزش، رويكرد سازمان در جهت ارتقاي زيباسازي شهر

  

رييس سازمان زيياسازي شهر تهران در خصوص رويكرد آموزشي اين سازمان نيز گفت: بر اساس اين رويكرد، آموزش مجموعه‌هاي داخل شهرداري، معاونان خدمات شهري و مديران كل زيباسازي مناطق، هم‌چنين آموزش شوراياران، حتي شركت‌هاي مشاور طرف قرارداد و عموم مردم صورت گرفته است، حتي آموزش كارگران فعال در اين حوزه‌ نيز مدنظر است، چون اگر ضوابط بيشماري را هم تديون كنيم، ولي اجراكنندگان توجهي به‌ان نكنند، تاثيري ندارد.

 

او با اشاره به اين‌كه 5 همايش بين‌المللي در حوزه‌هاي مرتبط زيباسازي هم‌چون مبلمان شهري و نورپردازي شهري برگزارش شده، تاكيد كرد: همايش پياده در شهر و هم‌چنين دوسالانه نقاشي‌هاي ديواري نيز اسفندماه برگزار مي شود كه تنها مورد استقبال اساتيد و دانشجويان واقع شده و تنها 634 مقاله به‌دبيرخانه همايش پياده در شهر ارسال شده و بيش از 1200 نفر در اين همايش ثبت‌نام كرده‌اند.

 

برگزاري سمپوزيوم هاي بين‌المللي مجسمه سازي از ديگر مواردي است كه وي در صحبت هاي خود به ان اشاره كرد.

 

رايزني‌هاي براي ساماندهي تابلوهاي اصناف ادامه دارد

 

شوشتري با اشاره به يكي از وعده‌هاي خود مبني بر ساماندهي تابلوهاي اصناف تصريح كرد: اصلاحيه‌اي براي لايحه شوراي شهر در اين زمينه تدوين شده تا به اين شورا ارسال شود، ضمن اين كه فرمانداري نيز در اين زمينه همكاري خوبي داشته است. هم‌چنين دوره‌هاي آموزشي با همكاري جهاد داشنشگاهي براي صنف تابلوساز در نظر گرفته شده كه رضايت آنها را به‌همراه داشته است.

   

به‌گفته وي، بيش از 1600 تابلوساز در تهران فعالند كه تنها 300 نفر از آنها مجوز دارند، البته به‌مناطق ابلاغ شده كه همه فعالان در اين زمينه بايد مجوزهاي لازم را كسب كنند، چرا كه 91 درصد اصناف تهران تبليغات محل كسب خود را با نظر همين تابلوسازان صورت مي دهند. هم‌چنين مطالعاتي براي ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي در دست انجام است، بع‌عنوان مثال تبليغات براي هر صنفي سه رنگ ويژه در نظر گرفته شود.

تابلوهاي تبليغاتي شهري در تهران كاهش يافت.

 

رييس سازمان زيياسازي شهر تهران با اشاره به‌مذاكرات انجام شده براي ساماندهي تبليغات تجاري با صاحبان برندها و شركت‌هاي تبليغاتي تصريح كرد: به‌انها تاكيد كرده‌ايم كه مندرجات تبليغات شهري جداي از فرهنگي بومي و اسلامي و هم‌چنين برگرفته از فرهنگ غربي نباشد. هم‌چنين مدعي هستيم كه بالغ بر 15 هزار متر مربع فضاي تجاري بيلبوردهاي تبليغاتي كاهش يافته است. ضمن اين‌كه در حال حاضر 2400 لمپوست‌بنر در سطح تهران نصب است كه تا انتهاي فروريدن به 1300 تا 1400 كاهش مي يابد.

  

او تاكيد كرد: با اقدامات صورت گرفته تبليغات فرهنگي در سطح شهر از لحاظ تنوع و كيفيت نيز ارتقا يافته كه ماحصل پي‌گيري تيم‌هاي تخصصي در اين سازمان است.  

  

سيد محمدجواد شوشتري در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد افزايش تبليغات برخي برندهاي تجاري در شهر گفت: در حال حاضر مطالعاتي در دست انجام است كه يك برند تا چه‌ميزان مي‌تواند در سطح شهر تبليغ كند و گزارش‌هاي آن براي نهادهاي مرتبط چون شوراي شهر ارسال خواهد شد.

  

تبليغات انتخاباتي غيرمجاز را جمع مي كنيم، به‌كسي برنخورد

  

او با اشاره به‌تعاملات صورت گرفته با فرمانداري تهران براي تبليغات انتخابات مجلس گفت: فراخواني براي سازه‌هاي ويژه بدين منظور صورت گرفته كه پس از بررسي هاي لازم نمونه هاي برتر در سطح شهر نصب مي شود و تاكيد مي‌كنم هر گونه تبليغي خارج از محل‌هاي پيش‌بيني شده جمع‌آوري مي شود. اگر تبليغات غيرمجاز از سطح تهران برچيده شد، بحث سياسي جلوه نكند، خداوكيلي ما كاري به‌خط و خطوط كانديداها نداريم و وظيفه اين سازمان حفظ زيبايي شهر است.

  

اين مدير شهر تهران در پاسخ به سوالي درباره نمادهاي فراماسونري پايتخت خاطرنشان كرد: برخي از ساختمان‌هاي شهر از جمله ساختمان‌هاي كشوري و ساختمان‌هايي كه به‌مردم خدمات مي‌دهند داراي اين نمادها هستند كه شهرداري مسئول برچيدن آنها نيست. البته ما در حال حاضر به‌مديران مناطق آموزش مي‌دهيم كه نمادهاي فراماسونري و مساله دار كدامند تا از تكرار اين ساول جلوگيري شود.

  

برخي رسانه‌ها انصاف را رعايت نمي‌كنند

  

شوشتري بحث‌هاي وارد بر فراماسونري بودن گنبد ميدان انقلاب را وارد ندانست و تصريح كرد: طرح اين ميدان يك شمسه اسلامي است كه نمونه آن در حرم امام رضا(ع) و برخي مساجد كشور وجود دارد. من قبول دارم در اين زمينه بايد حواس‌مان باشد تا اين نمادها استفاده نشود، اما نگاه و برداشت سياسي را نبايد با كار سياسي خلط كرد. متاسفانه برداشت ها در اين زمينه درست نيست و من سوالم اين است چرا با آرم و لوگوي برخي موسسات حتي دولتي كه آرم شان شبيه چشم شيطان است، برخورد نمي‌شود.

     

او از رسانه‌ها و ديگر بخش‌ها خواست تا در اين زمينه انصاف را رعايت كنند و نگاه هاي كارشناسي باشد.

جمع‌اوري برچسب‌هاي تبليغاتي نيازمند همكاري بين‌بخشي است.

  

رييس سازمان زيياسازي شهر تهران در مورد برچسب‌هاي تبليغاتي هم گفت: درست است بهره‌گيري از اين نوع تبليغات از جهت نبود فضاي تبليغاتي و اطلاع‌رساني رايگان در سطح شهر موضوع به‌ما بر مي‌گردد، اما بايد به‌دنبال اين بود كه اين برچسب‌ها را چه‌كسي چاپ مي‌كند. آيا اين واحدها صنف مشخصي دارند و چه نهادي بايد اين‌ها را ساماندهي كنند. ضمن اين‌كه ميزان جرايم نيز مشخص نيست.

  

ما پي‌گير اين موضوع بوده ايم و حتي منشا اين كار را در دو روستاي نزديك تهران پيدا كرده‌ايم و حتي جلساتي نيز برگزار شده، اما اين موضوع معادله اي چند مجهولي است و بايد بخش‌هاي مختلف براي برطرف شدن آن همكاري كنند. در اين زمينه خود شهروندان نيز بايد نسبت به شكايت اقدام كنند كه متاسفانه تاكنون اين اقدام انجام نشده است.

  

شوشتري با اشاره به‌اين‌كه با 340 موسسه آموزشي در تهران انجام شده تا از اجام تبليغات كه چهره شهر را مخدوش مي‌كند، خودداري كنند، ادامه داد: بيش از دو هزار پرونده شكايت نيز از سوي اين سازمان مطرح شده است و ما در اين زمينه اطلاع رساني نيز تلاش‌هاي زيادي به خرج داده‌ايم، اما اين مساله نيازمند يك مديريت يكپارچه و همكاري بيش‌تر است.

  

موضوع جديدي در زمينه مجسمه هاي سرقتي وجود ندارد

  

او در پاسخ به پرسشي درباره مجسمه هاي سرقتي پايتخت گفت: موضوع جديدي در اين زمينه نداريم، ما خودمان پي‌گير و شاكي هستيم و پليس نيز پي گير است، اما نتيجه‌اي نداشته. البته يك‌بار به‌اشتباه طراح مجسمه‌ شهيد جهان‌آرا كه در حال نصب اين مجسمه بوده است را به‌عنوان سارق مجسمه‌ها بازداشت كرده‌اند.  

    

پياده راهسازي در تهران مطلوب است، اما ارتقا مي‌يابد

  

رييس سازمان زيياسازي شهر تهران با بيان اين‌كه هدف از اصل اين كار توجه به‌عابران پياده است، در مورد پياده راه‌سازي خيابان ولي‌عصر و انتقاد برخي به آن گفت: تمام مصالح به‌كار رفته در اين طرح مجوز استاندارد داشته و براي آن ضمانت 10 ساله داده‌اند، البته با مشكلاتي در بحث نگهداري يا عواملي چون كارگران و چگونگي بهره‌گيري از مصالح چون سيمان مشكلاتي وجود دارد، ضمن اين‌كه برخي شهروندان نيز در اين زمينه بي‌توجهند. البته در خصوص استاندارد پياده روسازي توافقاتي با معاونت عمراني در دست انجام است.

   

او تصريح كرد: پياده‌راه‌سازي موضوع جديدي در تهران است. هر چند وضعيت در حال حاضر مناسب است اما تلاش داريم وضعيت را ارتقا دهيم.

  

شوشتري يكي از طرح‌هاي در دست مطالعه در اين زمينه را پياده راه سازي ميدان شهدا تا ميدان امام حسين (ع) برشمرد كه با توجه به تاكيدات شهرداري تهران مبني بر دو مححور شيعي و انقلابي در دست انجام است تا كار ويژه‌اي در بخش آييني در اين محور اجرايي شود. البته مباحث ديگري هم چون ترافيك نيز در اين زمينه وجود دراد كه در زمان مناسب اطلاع‌رساني خواهد شد.

   

او هم‌چنين درباره تبليغات بر روي دكه‌هاي روزنامه فروشي اضافه كرد: اين موضوع از سوي برخي نهادهاي ديگر شهرداري مطرح شده اما هنوز به تصويب اين سازمان نرسيده است.

نظر شما