يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۸۸۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
ابوالقاسم طالبي در مراسم رونمايي از مستند سرزمين:
ابوالقاسم طالبي در مراسم رونمايي از مستند «سرزمين من» با تاكيد بر يافتن فيلم‌هاي مردم و سينماگران شهرستاني از روزهاي انقلاب، يكي از وظايف مركز اسناد را خريد اين آثار دانست.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب اسلامي، اين كارگردان در مراسم رونمايي از نخستين بخش از مستند «سرزمين من» كه مروري بر وقايع انقلابي اسلامي است، يادآور شد: مركز اسناد در راه كشف آثار در دست مردم مي‌تواند موفق باشد و با تهيه و خريد فيلم‌هاي پراكنده، آنها را جمع آوري و در اختيار مستندسازان قرار دهد. بايد پس از شناسايي، آثار از طريق مجراي اصلي آن كه صدا، افراد، شخصيت‌ها و فضاي واقعي آن است، به مردم معرفي شود.

وي با انتقاد از تصاوير پخش شده از طريق رسانه‌ها گفت: ما فيلم‌هاي بسياري از انقلاب داريم كه تا كنون ديده نشده اند. آنچه شما از انقلاب ديده‌ايد تنها از تهران و آن هم از مقابل دانشگاه تهران است اين در حالي است كه در هر كدام از شهرها انقلاب روندي داشته است. به عنوان مثال نخستين شهري كه در آن اعلام حكومت نظامي شد، اصفهان بود.

وي مسير ساخت مستند براي مركز اسناد را دشوار دانست و گفت: مركز اسناد اسلامي از لحاظ بودجه و جايگاه براي رسيدن به اين هدف راه دشواري در پيش دارد اما آنچه در اين عرصه مركز مي تواند انجام دهد «كشف» است.

طالبي در ادامه خاطر نشان كرد: اين مركز تنها در راه كشف آثار در دست مردم مي‌تواند موفق باشد كه با تهيه و خريداري فيلم‌هاي پراكنده، آنها را جمع آوري و در اختيار مستندسازان قرار دهد. بايد پس از شناسايي، آثار از طريق مجراي اصلي آن كه صدا، افراد، شخصيت‌ها و فضاي واقعي آن است، شخصيت ها و مكان ها به مردم معرفي شود.

اين كارگردان با تاكيد بر پرداخت هزينه براي جمع آوري اين فيلم ها يادآور شد: به شوخي و جدي كار بدون پول جمع نمي‌شود. اميدوارم در فرهنگ ما نيز چنين اقدامات بسيار خوب و مباركي اتفاق بيفتد؛ زيرا تجربه نشان داده است كه شروع‌هاي كوچك براي انقلاب ما پربركت بوده اند.


يافتن زبان مردم، رمز موفقيت

مهدي فروتن، رئيس فرهنگسراي انقلاب اسلامي در اين مراسم، فرهنگسراي انقلاب اسلامي را پل ارتباط ميان وقايع انقلابي و مردم دانست و گفت: فرهنگسراي انقلاب اسلامي در سال‌هاي اخير كوشيده تا تمركز و ارتباط زيادي با مردم داشته باشد اين ارتباط مستلزم شناخت زبان، نياز و علاقمندي‌هاي مردم است. محصولات زيادي در حوزه انقلاب اسلامي توليد مي‌شود و بي ترديد آنچه مورد اقبال مردم قرار بگيرد حائز اهميت است.


وي توليد مستند «سرزمين من» را افتخاري بزرگ و قابل تقدير دانست و افزود: توليد اين مستند در مركز اسناد امري بسيار مبارك است چرا كه اين مركز به طور تخصصي در زمينه انقلاب اسلامي فعاليت مي‌كند و محصولات اين مركز از عمق پژوهشي بالايي برخوردار است. انتقال اين مفاهيم و اسناد به زبان قابل فهم و قابل پذيرش براي مردم اتفاق بسيار مباركي است.


مدير فرهنگسراي انقلاب اسلامي ادامه داد: اين مستند توسط جواناني تهيه شده است كه دوره انقلاب اسلامي را نديده و حس نكرده‌اند و با اين‌گونه فعاليت‌ها مي‌توانند به خوبي فضاي جامعه قبل از خود را به نسل آينده منتقل كنند. اين به معناي آن است كه مجموعه نظام جمهوري اسلامي اين باورها و مفاهيم را به نسل بعد منتقل كرده است.

گام اول؛ مستند سرزمين من

مهدي رمضاني، مدير موسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به پيشينه اين مركز گفت: مركز اسناد انقلاب اسلامي از جمله مراكزي است كه سال 60 به دستور امام خميني(ره) تأسيس شد و تا به امروز قريب 800 عنوان كتاب را منتشر كرده و در زمينه آرشيو تصاويرو اسناد موفق به جمع‌آوري ميليون‌ها سند شده است.

وي با ياد آوري تمركز محصولات اين مركز در زمينه انتشار كتاب يادآور شد: در ديدار امسال مسوولان مركز اسناد با مقام معظم رهبري، وظايف و اهداف جديدي به مركز محول كردند تا علاوه بر چاپ كتاب در حوزه مستندات، تصويرسازي و ترجمه و انتشار مطالب جديد‌ در موضوع موضوع انقلاب اسلامي فعاليت‌هايي انجام دهد.

رمضاني در ادامه افزود: اين مسئوليت شايد به دليل عدم استفاده مراكزي است كه بايد با استفاده از اطلاعات فراهم شده در اين مركز براي ساخت مستند اقدام مي كردند كه نكردند و شايد دليل اين امر بلوغي باشد كه مركز به در توليد محصول و اطلاعات اوليه به آن رسيده و لازم باشد به قالب هاي ديگر عرضه شود.

وي حمايت از هنرمندان در زمينه توليد، ارائه سوژه هاي مناسب براي توليد و ورود به حوزه ادبيات انقلاب اسلامي و تاكيد بر موضوع ترجمه را از ديگر مسئوليت هايي عنوان كرد كه رهبر معظم انقلاب براي مركز اسناد يادآور شده اند.


مدير موسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي در ادامه ساخت مستند «سرزمين من» را گام اول در اين زمينه دانست و از آمادگي مركز اسناد انقلاب اسلامي در جهت ارائه خدمات هرچه بيشتر به مستندسازان و تهيه‌كنندگان اين حوزه خبر داد.


مستند حوادث سال 67 ساخته مي‌شود

 محمد مهدي ابراهيمي نصر، كارگردان اين اثر مستند در پايان مراسم درباره «سرزمين من» گفت: اين مجموعه به مدت 4 ماه و به همت مركز اسناد انقلابت اسلامي تهيه شده است. اين مستند در 222 دقيقه و در 8 بخش مجزا تهيه شده كه به وقايع فرار شاه تا ورود امام خميني(ره) مي‌پردازد.


كارگردان مستند «سرزمين من» در توضيح بخش اول اين مستند گفت: اولين بخش از اين مستند 8 قسمتي «بوي بهار مي‌رسد» نام دارد كه به روايت انقلاب اسلامي از 26 دي 57 تا 11 بهمن 57 پرداخته است كه فرار شاه، جولان بختيار به عنوان آخرين نخست وزير شاه و اعتصابات و تظاهرات مردم ايران را نشان مي‌دهد.

وي برنامه بعدي خود را تهيه مستند ديگري با موضوع حوادث سال 67 و 68 بيان كرد كه براي دهه فجر سال آينده با همكاري مركز اسناد انقلاب اسلامي تهيه مي‌شود.


در پايان مراسم، مستند «سرزمين من» توسط ابوالقاسم طالبي، مهدي رمضاني، مهدي فروتن و محمدمهدي ابراهيمي نصر رونمايي و از كارگردان اين مجموعه تقدير شد.

نظر شما