يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۸۹۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
بررسي ترانه‌سرايي پس از انقلاب در فرهنگسراي شفق؛
بيستمين برنامه از سلسله نشست‌هاي «نقد نغمه» با موضوع بررسي ترانه‌سرايي پس از انقلاب اسلامي و با حضور ترانه سراياني ازجمله بهمني،کاکايي،يداللهي و ايمان، دوشنبه ـ24 بهمن‌ـ در فرهنگسراي شفق برگزار مي‌شود.

سيدعباس سجادي مدير موسيقي معاونت هنري سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» در اين رابطه افزود: سرود، تصنيف و ترانه از گذشته نه تنها در ادبيات فارسي بلکه در مناسبات فرهنگي، اجتماعي و به ويژه سياسي جايگاه ويژه و بالايي داشته است.

او ادامه داد: در ادوار مختلف تاريخي در زمان‌هايي که رسانه‌هاي صوتي و تصويري و مکتوب وجود نداشته است همواره مردم به وسيله سرودن ترانه و تصنيف اعتراضات خود را به حاکمان و مستبدان زمان انتقال مي‌دادند و در جريان نهضت مشروطه نيز ترانه و تصنيف يکي از ابزارهاي مهم جهت انتقال پيام انقلابيون و نيز اعتراضات مردمي بوده است.

سجادي با اشاره به نقش سروده‌ها و ترانه‌هاي انقلابي بزرگاني همانند عارف، شيدا و نسيم شمال، در بيداري و هشياري مردم و در جريان انقلاب اسلامي، گفت: ترانه‌‌سرايي بعد از انقلاب شکوهمند اسلامي ايران هويت مستقلي يافته و جايگاه ارزشمندتري پيدا کرده است. در سالهاي اوليه بعد از انقلاب اسلامي ، سرودهاي انقلابي جاي ترانه‌هاي مبتذل را گرفت و سرودها، در سالهاي دوران دفاع مقدس ، نقش غيرقابل انکاري را در همدلي و همراهي مردان ، رزمندگان دلاور اسلام ايفا کردند.

او افزود: پس از پايان جنگ تحميلي ، کم‌کم ترانه‌ها، با نگاهي نو و بديع سر برآوردند و کم کم ترانه سرايان جوان قدم بر اين وادي گذاشتند و آثار قابل تأمل بسياري را خلق کردند. روند ترانه سرايي در ايران کم کم شکل مستقلي پيدا کرد و ميل به سوي تکامل دارد.

مدير موسيقي معاونت هنري سازمان فرهنگي‌هنري شهرداري تهران،گفت: در همين‌ راستا به منظور بررسي ترانه‌هاي پس از انقلاب و ترانه، تصنيف و سرودهاي ساخته شده در طي اين سال‌ها ،ويژه‌برنامه «نقد نغمه» که همواره آثار موسيقايي را مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهد در ايام خاطره‌انگيز سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در بيستمين نشست خود به بررسي ترانه‌هاي پس از انقلاب اسلامي خواهد پرداخت.

او اظهارکرد: در اين نشست ترانه‌سراياني از جمله محمدعلي‌ بهمني، عبدالجبار کاکايي، اهورا ايمان و افشين يدالهي به بيان ديدگاه هاي خود خواهند پرداخت.

به گفته سجادي بيستمين نشست «نقد نغمه» ، دوشنبه ـ24 بهمن‌ـ از ساعت 18 در فرهنگسراي شفق واقع در خيابان سيد جمال‌الدين اسدآبادي برگزار مي‌شود.

نظر شما