دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۹۱۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
در شبي كه ايراني‌ها منتظر بودند تا موفقيت «گلدن‌گلوب» در «بفتا» هم تكرار شود و جايزه آكادمي فيلم‌هاي انگليسي هم به «جدايي نادر از سيمين» و اصغر فرهادي برسد، آنان ناكام ماندند.

جنس ناكامي آنها هم شبيه همان مواردي بود كه ممكن بود در ايران بارها و بارها اتفاق بيفتد و يك امر معمول از برنامه‌ريزي ايراني دانسته مي‌شد، اما كسي نمي‌دانست كه ممكن است جايزه بهترين فيلم غيرانگليسي را «پوستي كه در آن زندگي مي‌كنيم» ساخته پدرو آلمودوار به اين دليل به خانه ببرد كه پخش‌كننده بين‌المللي فيلم، سوني پيكچرز دي‌وي‌دي اين فيلم را در اختيار اعضاي آكادمي نگذاشت و فيلم داوري نشد. اين نكته‌اي بود كه ورايتي به آن اشاره كرد و نوشت: پيروزي غيرمنتظره «پوستي كه در آن زندگي مي‌كنم»، نفرستادن دي‌وي‌دي «جدايي نادر از سيمين» براي اعضاي آكادمي بريتانيا دليل شكست فيلم فرهادي است و جدايي نادر از سيمين فيلم مورد علاقه آكادمي علوم سينمايي آمريكا آشكارا بهاي اين كار را پرداخت.




فيلم آلمودوار در حالي اين جايزه را به خود اختصاص داد كه امسال در فصل جوايز سينمايي در بسياري از جوايز از جمله گلدن‌گلوب در بخش فيلم غيرانگليسي‌زبان رقابت را به «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي از ايران واگذار كرده بود. تا لحظه اعلام نام برنده به نظر مي‌رسيد پيروزي «جدايي نادر از سيمين» در جوايز بفتا هم قطعي باشد، اما اين اتفاق نيفتاد. «هنرمند» افسونگر راه كوتاهي را براي به دست آوردن هفت جايزه از جوايز آكادمي فيلم بريتانيا طي كرد و توانست بهترين فيلم، كارگردان و فيلم را براي ميشل هازناويس و بهترين بازيگر مرد را براي ژان دوژادرن برساند.




هنرمند ساكت سياه و سفيد فرانسوي همچنين توانست جايزه فيلمبرداري، طراحي صحنه و لباس و موسيقي را به خود اختصاص دهد. هازاناويس هنگام دريافت جايزه فيلمنامه در سالن باشكوه رويال اپراي لندن با ابراز شگفتي اعتراف كرد كه فكر نمي‌كردم آن جايزه را ببرم. چون خيلي از مردم فكر مي‌كنند كه اين فيلم متني ندارد چون ديالوگي ندارد.




او كه جايزه بهترين كارگرداني را هم گرفت، پس از دريافت جايزه بهترين كارگرداني گفت: «بسيار هيجان‌زده و خوشحال هستم كه توسط همكارانم شايسته دريافت اين جايزه شده‌ام. خوشحالم كه براد پيت كه جايزه را به من اعطا كرد، نام مرا درست خواند.»




مريل استريپ پس از 21 سال توانست نظر داوران انگليسي را به خود جلب كند و جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن را براي بازي در بانوي آهنين بگيرد. در اين شب قرار بود مارتين اسكورسيزي جايزه يك عمر دستاورد سينمايي را به دست بياورد و سرانجام جايزه صدابرداري را براي هوگو دريافت كرد.




اسكورسيزي در زمان دريافت جايزه يك عمر دستاورد هنري اين جايزه كوتاه و استادانه درباره عشقش به سينما سخن گفت و با چشمان مرطوب جايزه‌اش را از دست ماكس فون سيدوي گرفت و كريستوفرلي با ارسال پيام ويديويي او را نابغه سينما خواند و رابرت دنيرو نيز در پيامش از 21 سال تجربه منحصر به فردش از او ياد كرد.




«تعميركار، خياط، سرباز و جاسوس» برجسته‌ترين فيلم انگليسي بفتا، جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي را براي آداپته كردن داستان عاطفي «در شب» به پيتر استرادا و همسرش بريجيت اوكانر به همراه داشت او از اوكانر ياد كرد كه درست روزي كه فيلمبرداري فيلم آغاز شد درگذشت و استرادا گفت: «او همه بخش‌ها را خيلي خوب نوشت. من فقط خوب قهوه درست مي‌كنم.»



كريستوفر پلامر هم تشكر خود را به صورت فيلم فرستاد اما غيرقابل پيش‌بيني‌ترين جايزه، جايزه نقش دوم زن بود كه اكتاويو اسپنسر براي فيلم «خدمتكار» به دست آورد. او براي همين رشته در اسكار نيز كانديداست. او بعد از دريافت جايزه گفت: «اين جايزه ثابت كرد خدمتكار يك داستان آمريكايي نيست و متعلق به همه دنياست.»«سنا» كه داستان زندگي برنده جايزه فرمول يك «آيرتون سنا» است جايزه بهترين مستند بفتا را به خود اختصاص داد. اين فيلم، جايزه بهترين تدوين را نيز گرفت. پدي كانسيدين نيز براي «تيراناسور»، جايزه بهترين فيلم اول يك نويسنده و كارگردان و تهيه‌كننده بريتانيايي را به خانه برد.



منبع: شرق

نظر شما