يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۳
کد خبر: ۴۹۲۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
مديرکل فرهنگي ستاد مبارزه با مواد مخدر:
مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکيد کرد: دانش‌آموزي که بخواهد در برابر آسيب‌هاي اجتماعي مانند الکل، اعتياد و روابط سوء اخلاقي مصون باشد، بايد باورهاي ديني خود را تقويت کند.

به گزارش «شهر»، به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حميد صرامي در نخستين «جشنواره دانش‌آموزي نوجوان سالم» گفت: دانش‌آموزان مهمترين سرمايه‌هاي انساني هر کشوري هستند و براي رسيدن به ايران 1404 به عنوان قطب علمي منطقه، نيازمند دانش‌آموزاني سالم هستيم.




وي افزود: بر اساس آمارها برخي دانش آموزان هفت ساعت پاي تلويزيون مي‌نشينند و از اين طريق ضربه‌هايي به سلامت جسماني خود وارد مي‌کنند.




مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد اظهار داشت: سلامت تنها محدود به سلامت جسمي نيست و لازم است که دانش آموزان از پيش دبستاني تا مقاطع بالاتر از سلامت رواني، ‌اجتماعي و معنوي برخوردار باشند.




صرامي با بيان اينکه براي مصون‌سازي دانش‌آموزان توجه به چند وظيفه اصلي ضروري است،‌ بيان داشت: مهمترين رسالت در حوزه پيشگيري، توجه به جايگاه آموزش و پرورش است و مدارس به‌عنوان سازمان‌هاي آموزشي و اجتماعي اساسي‌ترين نقش را براي ارتقا فرهنگ هر جامعه ايفا مي‌کنند و اين پايگاه‌هاي سلامت اجتماعي و آموزشي توانسته‌اند به رسالت سنگين خود در اين سال‌ها جامه عمل بپوشانند.




وي در ادامه گفت: مدارس در حال حاضر با داشتن 12 ميليون دانش آموز، يک ميليون کارمند و جامعه 15 ميليون نفري والدين و دانش‌آموزان، مهمترين نقش را در برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد ايفا مي‌کنند.





مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد افزود: در يک دهه اخير به ويژه در خلال برنامه‌ چهارم توسعه و طول مدت فعاليت دولت نهم و دهم، آموزش و پرورش توانسته اقدامات درخشاني را براي ارتقاي سلامت رواني و اجتماعي دانش‌آموزان انجام دهد و همچنين به نسبت رشد سن عقلي، شخصيتي و جسمي دانش‌آموزان بايد اطلاعات لازم در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي به آنها ارائه شود.




صرامي در ادامه بر لزوم اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي دانش‌آموزان به طور مستمر تاکيد کرد و گفت: دانش آموزان بايد آگاه باشند در هنگام شکست در کنکور و يا رابطه‌هاي دوستانه به چه مهارت‌هاي اجتماعي و فردي مسلط باشند تا بتوانند به حل مسئله بپردازند.




وي افزود: دانش‌آموز بايد در مقابل فشار گروه دوستان در دبيرستان مهارت ابراز وجود و مخالفت را پيدا کند، چرا که مدارس مهم‌ترين پايگاه براي آموزش اين مهارت‌ها هستند.



اين مقام مسوول در ستاد در ادامه با تاکيد بر لزوم توسعه فعاليت‌هاي جايگزين سيگار،‌ مواد محرک و توهم‌زا و موادمخدر گفت: دانش‌آموزان بايد مدل و سبک زندگي را از طريق فعاليت‌هاي جايگزين مانند ورزش و شرکت در جشنواره‌ها بياموزند.




صرامي در ادامه با تاکيد بر لزوم انجام خدمات مشاوره در مدارس افزود: رويکرد پيشگيرانه نيازمند ارائه خدمات مشاوره‌اي است و بايد از اين طريق نسبت به مصون سازي و واکسيناسيون ذهني دانش‌آموزان اقدام شود.




وي تصريح کرد: دانش‌آموزان بايد به مهارت‌هاي مقابله با خشونت ناگهاني‌، استرس و اضطراب مجهز باشند تا به عنوان نوجوان سالم در هزاره سوم زندگي سالمي داشته باشند.




مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد در ادامه عنوان کرد: اگر دانش‌آموزي بخواهد در برابر آسيب‌هاي اجتماعي مانند الکل، اعتياد و روابط سوء اخلاقي مصون باشد، بايد باورهاي ديني خود را تقويت کند.



وي افزود: هويت‌يابي و خودباوري، رفتار اجتماعي متعادل از طريق معاشرت با دوستان مناسب،‌ شجاعت در برابر آسيب‌ها، تبديل نااميدي به اميد و تلاش و خودکنترلي، داشتن تلاش و تحرک و خودداري از ايجاد نشاط و شادابي کاذب از طريق مواد مخدري مانند ريتالين يا شيشه،‌ خويشتنداري، احساس مسئوليت و اهتمام در زمينه‌هاي اجتماعي، ‌ارتباط موثر با والدين و انسجام خانوادگي، رهايي از استرس، اضطراب و خشم،‌ تقويت پايه‌هاي تحصيلي، ‌تقويت اعتماد به نفس و عزت نفس و داشتن قدرت نقادي، تفکر سالم و دوري از خود شيفتگي از اهرم‌هاي اساسي براي مبارزه با مواد مخدر و روان گردان‌ها در نوجوانان است.




مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد در ادامه با برشمردن اهداف اين جشنواره، اظهار کرد: اين اهداف در راستاي سند جامع پيشگيري از اعتياد است که شامل توانمندسازي و جلب مشارکت دانش‌آموزان با هدف ارتقاي همبستگي اجتماعي و احساس تعلق و تعهد نسبت به برنامه‌هاي پيشيگرانه، افزايش سطح آگاهي دانش‌آموزان براي نفي رفتارهاي پرخطر، شناخت قابليت‌ها و استعدادهاي دانش‌آموزان و ايجاد محيط فرهنگي و پيشگيري در مدارس مقطع متوسطه مي‌شود.




صرامي با برشمردن موضوعات جشنواره تصريح کرد: داشتن زندگي سالم و عاري از مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها، پيشگيري از استعمال دخانيات، پيشگيري از ايدز، پيشگيري از خشونت، داشتن سلامت روان و نشاط اجتماعي، ‌تحرک و ورزش از موضوعات اين جشنواره است.





وي با بيان اينکه اين جشنواره نتيجه فعاليت کميته پيشگيري از مواد مخدر متشکل از 18 وزارتخانه و دستگاه و به توليت ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاري آموزش و پرورش برگزار شده است، بيان کرد: براي برگزاري اين جشنواره 30 هزار بسته آموزشي در زمينه پيشگيري از اعتياد به مدارس سراسر کشور ارسال شد که هر بسته شامل شش عنوان کتاب بود و براي هر دبيرستان در کشور يک بسته ارسال شد که اين اقدام به دليل اعتبارات به شدت محدود جشنواره بود.




صرامي در ادامه با تاکيد بر نقش معلمان در فرايند پيشگيري از اعتياد نيز گفت: مربيان،‌ معلمان و حتي مستخدمان مدارس مي‌توانند در پيشگيري از اعتياد موثر باشند.


وي در پايان اظهار اميدواري کرد اين جشنواره سال آينده در تمام استان‌هاي کشور برگزار شود و سپس جشنواره جشنواره‌ها در تهران برپا شود.



مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر در پايان گفت: مجموع آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره يک هزار و 328 اثر شامل يک هزار و 141 مقاله، 110 عکس و نقاشي و 77 فيلم کوتاه بوده است.


نظر شما