شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۹۳۶۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
سازمان جهاني انتقالات بين بانکي (سوئيفت) در واکنش به فشارهاي آمريکا اعلام کرد آماده است همزمان با عملي شدن تحريم‌ هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران همکاري خود با اين کشور را متوقف کند.

تابناک به نقل از بي بي سي ، سازمان جهاني انتقالات بين بانکي مستقر در سوئيس در اطلاعيه‌اي افزود: «سوئيفت» آماده است تا به محض اينکه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه ايران اجرا شد خدمات خود را ديگر به نهادهاي مالي ايراني که تحت تحريم قرار گرفته‌اند ارائه ندهد.

 

آمريکا فشار زيادي را به اين نهاد مالي وارد آورده است تا از همکاري با ايران خودداري کند. اتحاديه اروپا در هفته پاياني ژانويه اعلام کرد در چارچوب افزايش فشارها بر ايران تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال مي‌کند که اعمال محدوديت در تبادلات مالي با بانک مرکزي ايران و توقف خريد نفت از جمله اين تحريم‌ها است.

 

اين در حالي است که تقريبا تمام بانک‌هاي دنيا براي معاملات خود از خدمات سوئيفت استفاده مي‌کنند. سوئيفت ارائه‌ دهنده خدمات به موسسه‌هاي مالي نيز هست و بيشتر مشتريان اين نهاد از شبکه سوئيفت‌ نت و کدهاي شناسه بانکي ايزو استفاده مي‌کنند. اين کدها تحت عنوان سوئيفت‌ کد شناخته مي‌شوند.

 

انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکي با ارائه شماره حساب بانکي نام بانک و سوئيفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذير است و بدون سوئيفت‌کد امکان انتقال هر گونه ارز بين‌المللي در شبکه بانکي جهان غيرممکن است. بر اساس اين گزارش، فقط 40 بانک و موسسه مالي ايران سوئيفت ‌کد دارند، اما بيش از 92 درصد تجارت خارجي ايران توسط همين 40 نهاد مالي انجام مي‌شود.

 

در اطلاعيه سوئيفت آمده است تصميم اين سازمان براي قطع ارائه خدمات به نهادهاي مالي تحت تحريم ايران به دنبال مشورت گسترده با هيات مديره و نيز گفت‌وگو با مقامات نهادهاي ناظر مربوط اتخاذ شده است.

 

اين سازمان اعلام کرد بانک‌هاي مرکزي عضو خود در سراسر جهان از جمله بانک مرکزي آمريکا، بانک ژاپن و بانک مرکزي اروپا را از اين تصميم مطلع کرده است. سوئيفت که متشکل از بيش از 9 هزار موسسه مالي است به عنوان مجراي نقل و انتقالات بين بانکي در سراسر جهان عمل مي‌کند.

نظر شما