دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۲
کد خبر: ۴۹۴۰۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
تصويب بودجه عمراني سال 91 شهرداري تهران، پاسخ به اعتراضات فرمانداري تهران در خصوص پيشنهادات شورا به دولت و مجلس جهت تامين بخشي از بودجه مورد نياز شرکت آب و فاضلاب و پروژه هاي شرکت برق و نيز پاسخ به اعتراض ديگر فرمانداري بر اساس شکايت شهرداري تهران در خصوص مصوبه نظارتي شورا بر روي تصميمات کميسيون ماده 5 و استماع گزارش حسابرسي سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري تهران از جمله موضوعاتي بود که اعضاي شورا شهر در چهارصد و چهل و سومين جلسه شورا آنها را بررسي و به تصويب رساندند.

به گزارش«شهر»، به نقل از اداره کل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهرتهران ، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهرتهران ، در سخنان پيش از دستور خود ضمن گراميداشت سالروز قيام مردم تبريز گفت: مردم شجاع تبريز در چهل امين روز شهادت ، شهداي قم در سال 1356 قيام کردند که اين قيام و ديگر قيام ها که در شهر هاي مختلف ايران يکي پس از ديگري انجام مي شد طليعه اي براي پيروزي مردم مسلمان ايران بود. چمران همچنين از افتتاح ايستگاه بزرگ مترو در تجريش در روز جاري خبر داد و اعلام کرد: افتتاح اين ايستگاه کار بزرگ و شايسته اي است.


وي افزود: شوراي شهر از دور افتتاح اين ايستگاه را به مردم شهر تهران تبريک مي گويد چرا که اعضاي شورا به دليل همزماني جلسه شورا با اين افتتاح نتوانستد در اين مراسم حاضر شوند. در ادامه جلسه اعضاي شوراي شهر بودجه يک هزار و يکصد و بيست و دو ميليارد توماني سرمايه اي معاونت فني وعمراني سال 91 شهرداري را در شرايطي بررسي و به تصويب رساندند که شهرداري و معاونين فني وعمران و حمل و نقل و ترافيک در جلسه حضور نداشتند.



دکتر حمزه شکيب رئيس کميسيون توسعه و عمران شهري شوراي شهر در جريان بررسي بودجه عمراني سال 91 شهرداري تهران اظهار داشت: بودجه پيشنهادي شهرداري تهران براي بخش عمراني رقمي معادل يک هزار و 244 ميليارد تومان بود که پس از بررسي و مباحث کارشناسي و به دليل اينکه از سرجمع کل بودجه پيشنهادي شهرداري تهران هزار ميليارد کم شده و در نتيجه در ساير بودجه هاي شهرداري نيز شاهد کاهش 10 درصدي خواهيم بود، بنابراين بودجه مورد توافق کميسيون عمران شورا براي معاونت فني و عمران شهرداري تهران در سال 91 رقمي معادل يک هزار و 122 ميليارد تومان است.



وي خاطر نشان کرد: در بودجه نگهداشت شهرداري تهران نيز رقمي معادل 40 ميليارد تومان هم براي مباحث عمراني در نظر گرفته شده است. رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تاکيد کرد: حدود 75 درصد بودجه عمراني شهرداري تهران مربوط به 7 پروژه اولويت دار شهر از جمله ، پروژه صدر ـ نيايش، تونل اميرکبير ، پل هاي غير همسطح جناح ، بزرگراه آزادگان ، بزرگراه يادگار امام (ره) و پروژه شهر آفتاب به حرم امام خميني (ره) است.



وي اعتبار مورد نياز پروژه هاي فوق را حدود 920 ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکيد شوراي شهر بر تکميل پروژه هاي نيمه تمام و در حال اجراست. عليرضا دبير عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران نيز در جريان بررسي بودجه عمراني سال 91 شهرداري تهران با اشاره به اتمام پروژه امام علي (ع) در پايان سال 91 اظهار داشت: پروژه امام علي (ع) که تا محدوده دولت آباد امتداد دارد توسط معاونت عمران در حال اجراست .از محله دولت آباد تا مرقد مطهر امام (ره) که حدود 5/7 کيلومتر مي شود را قرار بود شهرداري منطقه 20 احداث کند ولي در جريان بررسي بودجه مناطق رقم ساخت اين قطعه از بزرگراه حذف شده است.



عضو کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران خواستار اختصاص اعتبار در بودجه عمراني يا بودجه مناطق شهرداري در سال 91 براي تکميل اين بخش از بزرگراه امام علي شد. وي همچنين خاطر نشان کرد: طي سال هاي گذشته پروژه بزرگراهي تحت عنوان حرم تا حرم (از حرم حضرت عبدالعظيم در شهر ري تا حرم امام (ره) در بهشت زهرا (س) تعريف شده بود که گويا بودجه آن نيز در سال گذشته حذف شده است.بنابراين سابقه بودجه اي براي اين بخش از بزرگراه امام علي(ع) وجود داشته است.



مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در اين خصوص خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شوراي شهرامتداد پروژه امام (ع) تا انتهاي شهرري بوده است اين 5/7 کيلومتر که در محدوده منطقه 20 قرار دارد در پروژه پيش بيني نشده بود. بنابراين مطالعات طرح مي تواند جهت تصويب به شوراي شهر ارائه شود تا به عنوان پروژه ي اولويت دار شهرداري در ذخيره بماند و چنانچه درآمدهاي شهرداري بيش از رقم هاي پيش بيني در بودجه بود شهرداري مي تواند به سمت اجراي پروژه هاي اولويت دار که مصوبه شورا را هم دارند، برود.



حمزه شکيب با اشاره به اظهارات رئيس شوراي شهر يادآور شد: سخنان رييس شوراي شهر در خصوص احتمال افزايش درآمد براي شهرداري و استفاده از آنها براي پروژه هاي اولويت دار مصوب به آن معنا نيست که شهرداري مي تواند از تغيير کاربري و صدور مجوزهاي ساخت خارج از طرح تفصيلي و طرح جامع درآمد داشته باشد. وي مجددا تاکيد کرد: اولويت شورا بر ساخت و تکميل پروژه هاي موجود و در حال ساخت است. مهندس مهدي چمران نيز يادآور شد: منظور از پروژه هاي اولويت دار اين است که شهرداري حدود 10 پروژه تعريف شده که مطالعات کارشناسي را نيز دارند جهت اخذ مجوز و مصوبه به شوراي معرفي کند تا در هنگام اجرا ديگر نيازي به مصوبه شورا نداشته باشد و تنها اجراي آنها را به اطلاع شوراي شهر برساند.



دبير در ادامه به تکميل تقاطع غير همسطح فتح که در محدوده شهرداري منطقه 18 و 21 قرار دارد اشاره کرد و افزود: يکي ديگر از نيازهاي ضروري شهروندان منطقه 18 و 21 احداث تقاطع غير همسطح در خيابان فتح است. وي همچنين طي پيشنهادي خاطر نشان کرد: براي جلوگيري از اعمال سليقه و جزيره اي عمل کردن در تصميم گيري هاي مديريتي شهر بهتر است معاونت حمل و نقل و ترافيک و معاونت فني و عمران شهرداري تهران طي نشستي معابر و بزرگراه هاي اولويت دار و مورد نياز شهر را تا 10 سال آينده مشخص کنند.





مهدي چمران براساس پيشنهاد معاونت امور مالي شهرداري تهران افزود: در کد پروژه امام علي (ع) حدود 200 ميليارد تومان اعتبار ديده شده است که براساس اظهارات مسوولان شهرداري از فاينانس هم براي ساخت اين طرح استفاده خواهد شد که حدود 450 ميليارد تومان برآورد مي شود. در حالي که براي تکميل اين پروژه حدود 450 ميليارد تومان اعتبار نياز است بنابراين با رديف ديده شده در بودجه عمراني و فاينانس اين مبلغ به 650 ميليارد تومان خواهد رسيد که بيش از اعتبار مورد نياز اعلام شده است. بنابراين مي توان از رديف بودجه مبلغي را کسر کرد تا به پروژه هاي ديگري که در سطح شهر موجب روان شدن ترافيک و عبور و مرور مي شود اختصاص پيدا کند.



عليرضا دبير در ادامه افزود: براي ادامه اتوبان کردستان و اتصال به بزگراره چمران مي بايست از زمين هاي مجموعه ورزشي انقلاب و صدا و سيما استفاده شود در حال حاضر کارگاه مهندسي اجراي پروژه قبلي وجود دارد بهتر است قبل از جمع آوري کارگاه براي ادامه کار اعتباري در نظر گرفته شود تا اين پروژه تکميل شود . دکتر شکيب خاطر نشان کرد: ادامه اين پروژه نياز به مطالعات کارشناسي دارد و با ارقام 30 تا 40 ميليارد توماني هم خاتمه پيدا نمي کند.



دانشجو سخنگوي شوراي شهر نيز افزود: عبوربزرگراههاي شهري از اراضي مجموعه انقلاب ، صدا و سيما از شوراي دوم جز موضوعات بحث برانگيز مديريت شهري بوده است. از سوي ديگر حفظ اراضي مجموعه ورزشي انقلاب که ديگر مشابه آن در سطح شهر وجود ندارد نيز از ضروريات است بنابراين اختصاص اعتباري حدود 2 تا 3 ميليارد تومان براي مطالعات طرح جاي دوري نخواهد رفت. مهندس مهدي چمران نيز با اشاره به تاريخچه ورود مديريت شهري به بحث عبور بزرگراه کردستان از مجموعه انقلاب و توافقاتي که با روساي ورزشي در دوره هاي قبلي شده بود گفت: در دوره دوم شوراي شهر به همراه شهردار وقت و رئيس سازمان تربيت بدني براي عبور بزرگراه از اراضي مجموعه انقلاب به توافقاتي رسيديم که 3 راه حل پيشنهاد شد ولي پيشنهادها به مرحله مطالعه و اجرا نرسيده است.



وي گفت: در آن زمان پيش بيني اجراي تقاطع همسطح و عبور تونل از زير اراضي در ابتداي مباحث رد شد تنها را حل باقي مانده عبور هوايي از اراضي بود که قرار شد مطالعات در اين زمينه انجام شود که تاکنون اتفاقي نيافتاده است. مهندس چمران خاطر نشان کرد: در حال حاضر در آن محدوده بحث پل نمايشگاه ، پل پمپ بنزين نزديک خيابان يمن و درختان مسيرکه از نظر ترافيکي بسيار با اهميت است وجود دارد بنابراين معاونت فني و عمراني و معاونت حمل و نقل و ترافيک بايد روي اين مسيرها، مطالعات دقيق و کارشناسي داشته باشند. نمي شود بدون مطالعه مسير، شروع به اجراي طرحهايي کرد که در نهايت ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.



در نهايت مقرر شد براي مطالعه تکميل پروژه هاي حد فاصل نمايشگاه بين المللي ، پل کردستان به اتوبان چمران و پل غير همسطح فتح رديف هاي بودجه اي ديده شود. در ادامه جلسه گزارش حسابرس سازمان پارکها و فضاي سبز شهرداري تهران در سال 88 که براي اولين بار انجام شده بود به استماع اعضاي شوراي شهر تهران رسيد. که براساس اين گزارش صورت هاي مالي سازمان پارکها از جنبه هاي با اهميت مورد نظر حسابرس مورد قبول اعلام شد. بررسي اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه « پيشنهاد به مجلس شوراي اسلامي و دولت جهت تامين بودجه مورد نياز شرکت آب در سال 1391 از موضوعاتي بود که در دستور کار شورا قرار داشت ودر نهايت پاسخ اعتراض براي ارائه به فرمانداري به تصويب اعضا رسيد.



شورا در پاسخ گفت: براساس اين مصوبه يکي از راه هاي مشارکت مردم در توسعه و بازسازي شبکه آب شهري تامين بخشي از هزينه هاي مالي اجراي پروژه به هنگام خريد انشعاب جديد است که ميزان مشارکت پس از تصويب شوراي شهر در صورت تائيد وزير نيرو به نمايندگي از طرف دولت قابليت اجرايي پيدا مي کند. همچنين در اين مصوبه تاکيد شده است که قانون هدفمند کردن يارانه ها بمنظور واقعي نمودن قيمت آب مصرفي مشترکين تعيين تکليف مي کند بنابراين شوراي اسلامي شهر در مصوبه مذکور متعرض آن نشده است.



چمران در جريان بررسي اين اعتراض اظهار داشت: اعتراض به پيشنهاد معني ندارد. بررسي اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه اصلاحيه جايگزين مصوبه برنامه پنج ساله خدمات برق رساني به شهر تهران موضوع بعدي اين جلسه شورا بود که پس از بررسي و انجام اصلاحاتي پاسخ اعتراض براي فرمانداري به تصويب اعضا رسيد. در ادامه جلسه اعتراض فرمانداري به مصوبه «الزام شهرداري تهران جهت ارائه تمامي مصوبات کميسيون ماده پنج شوراي عالي شهر سازي و معماري به شوراي اسلامي شهرتهران»بررسي و در نهايت پاسخ آن به تصويب رسيد.



چمران در جريان بررسي اين اعتراض گفت: در اين موضوع فرمانداري اعتراض نداشته است بلکه اين شهرداري تهران بوده که اعتراض خود را به فرمانداري برده و فرمانداري اين اعتراض را جهت پاسخ به شورا فرستاده است. دکتر خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر با قرائت پاسخ شورا به اين اعتراض فرمانداري گفت: پاسخ ما در دو محور است به نحوي که هر چه سريعتر تکليف طرح جامع و تفصيلي شهر تهران مشخص شده و ابلاغ شود تا مسير صدور پروانه ساخت کاملا منطبق با آنها انجام شود و دوم اينکه موضوع مناطق به دقت پيگيري شوند.



سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينکه ما از حال و هواي موجود ساخت و ساز در شهر گله منديم اظهار داشت: کارشناسان معاونت شهرسازي شهرداري ، کار ، انرژي و تخصص خود را در اختيار اجراي طرح تفصيلي قرار داده اند و اگر کميسيون عمران شوراي شهر اعتراضي مي کند به همين خاطر است. دانشجو ادامه داد: اگر مي گويم تخلف صورت گرفته منظور تخلف اخلاقي است و از شهرداري انتظار نداريم بر خلاف طرح تفصيلي که تهيه کرده و هنوز تصويب نشده عمل کند.



چمران نيز با تاکيد بر اينکه در اين مصوبه شوراي شهر از حق قانوني خود استفاده کرده است گفت: نظارت شورا بر مصوبات کميسيون ماده 5 به معني تخلف اين کميسيون نيست، ضمن اينکه در کميسيون موضوعات بسيار مفيد و موثري براي شهر به تصويب مي رسد. سخنگوي شوراي شهر تهران نيز درادامه اظهار داشت: از شهرداري اين انتظار را داريم اگر خود را عضو يک خانواده مي دانيم نبايد شکايتمان را به جاي ديگر ببريم چنانچه اين روال ادامه پيدا کند تبديل به مسيري ناخوشايند خواهد شد.



رئيس شوراي شهر تهران نيز در همين خصوص تاکيد کرد وقتي شورا تمام توان ، انرژي و وقت خود را مي گذارد تا پروژه هاي شهري که به نفع مردم است انجام شود، انتظار نداريم که شهرداري چنين راههايي را در پيش بگيرد.

نظر شما