يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۹۴۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
معاون وزير راه و شهرسازي ضمن بيان اينکه تا پايان امسال جمعاً 160 ميليارد تومان در پروژه انتقال خط‌آهن تهران-تبريز به زير زمين در مناطق 17 و 18 هزينه مي‌شود، گفت: اين تونل تا پايان سال 91 به اتمام مي‌رسد.

به گزارش «شهر» عبدالعلي صاحب‌محمدي، در خصوص ميزان پيشرفت پروژه انتقال خط آهن تهران ـ تبريز در مناطق 17 و 18 تهران به زير زمين اظهار داشت: اين پروژه يکي از پروژه‌هاي بزرگ و مهم شهري است که براساس دستور رئيس‌جمهور در پاسخ به درخواست مردم ساکن اين مناطق اجرا مي‌شود.

 

وي ادامه داد: به دليل عبور خط آهن و تردد قطارها در مناطق 17 و 18، مردم ساکن اين منطقه با مشکلاتي مواجه بودند؛ آلودگي‌هاي صوتي، آلودگي‌هاي بصري، ترافيک بين دو منطقه، وجود خيابان‌هاي کم‌عرض و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي از دلايلي بود که موجب شد شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران تصميم بگيرد، مسير قطار در اين دو منطقه را به زير زمين منتقل کند

 

 

مشخصات فني تونل زيرزميني راه‌آهن در مناطق 17 و 18 تهران

 

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه اين پروژه به طول 10 کيلومتر شامل دو کيلومتر رمپ در ابتدا و انتها و 8 کيلومتر تونل است، گفت: اين پروژه به روش "پوش و کن" اجرا مي‌شود بدين ترتيب که پس از آنکه شمع‌گذاري انجام شد، سقف ايجاد مي‌شود و پس از ساخت سقف‌ها زير آنها خالي مي‌شود.

 

مديرعامل راه‌‌‌آهن توضيح داد: نصب سقف‌ها به "پوش" و خالي کردن زير سقف‌ها به "کن" تعبير مي‌شود.

 

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه اين پروژه طوري طراحي شده است که از لحاظ مشخصات فني مي‌تواند چهار خط قطار از خود عبور دهد، اضافه کرد: مسير از نظر اندازه ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) طوري طراحي شده است که هم براي قطارهاي معمولي و هم براي قطارهاي برقي قابليت استفاده را دارد.

 

صاحب‌محمدي با بيان اينکه شيب اين تونل طبق آخرين استانداردهاي جهاني ساخته شده است، اظهار داشت: تجهيزات تهويه نويني که براي تونل مذکور در نظر گرفته‌‌ايم به خوبي عمليات تهويه را انجام مي‌دهد.

 

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در اين پروژه عمليات عايق‌سازي، بتون‌ريزي و خاکبرداري به صورت تخصصي در سطح عالي اجرا شد، خاطرنشان کرد: اين پروژه تنها 3.5 ميليون متر مکعب (سه ميليون و 500هزار متر مکعب) خاکبرداري دارد ضمن آنکه 530 هزار متر مکعب نيز بتون‌ريزي در اين پرژه صورت گرفته است.

 

مديرعامل شرکت راه‌‌‌‌آهن ادامه داد: جدارهاي تونل ديوار نمايي است و کف تونل يک دال 50 سانتي‌متري اجرا مي‌شود که مقاومت لازم را براي عبور قطارها ايجاد مي‌کند.

 

صاحب‌محمدي خاطرنشان کرد: همچنين سيستم‌هاي اضطراري مربوط به آتش‌سوزي، تهويه، پلکان اضطراري و از اين قبيل در اين تونل مطابق با استانداردهاي روز تعبيه شده است

 

 

نصب 8 هزار و 800 شمع 20 متري در تونل زيرزميني 10 متري

 

معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در اين پروژه 8 هزار و 800 شمع (که به صورت درجا و در يک حفاري نصب و بتون‌ريزي مي‌شود) به ارتفاع 20 متر نصب شده است، البته از اين ارتفاع، مقداري از آن داخل زمين است که اين کار براي ايجاد پايداري و مقاومت انجام مي‌شود؛ اجراي اين قسمت از پروژه فعاليت بسيار عظيمي بود‌.

 

مديرعامل راه‌‌‌‌آهن با بيان اينکه اين پروژه با معارضان فراواني مواجه بود، خاطرنشان کرد: وجود خطوط برق، مخابرات، لوله‌هاي گاز، فاضلاب، لوله‌هاي آب آشاميدني و از اين قبيل اجراي اين پروژه را تا حدي زمان‌بر کرده بود اما براي اجراي اين پروژه مسايل فني خاصي در نظر گرفته شد و رفع معارضان تا حدي صورت گرفت.

 

آزاد‌شدن 30 هکتار ‌زمين پس از زيرزمين رفتن راه‌آهن

صاحب‌محمدي اضافه کرد: پس از اتمام اين پروژه فضاي بالاي تونل به مساحت 30 هکتار آزاد مي‌شود که آماده کاربري‌هاي شهري است بدين ترتيب که جايي که مسير عبور و حرکت قطارها بود با هدايت ريل به زيرزمين، آزاد مي‌شود.

 

 

مالکيت اراضي آزاد‌شده در اختيار راه‌آهن است

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه 30 هکتار آزادشده متعلق به شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران است، اظهار داشت: در اين راستا پيشنهادي به شهرداري تهران ارائه داديم بدين ترتيب که مشاور کاربري‌هاي قسمت آزادشده را تعيين کرده و متناسب با نياز منطقه، مواردي در نظر گرفته شده است.

 

مديرعامل شرکت راه‌‌‌‌آهن ادامه داد: در اين راستا لازم است با شهرداري موارد مورد بررسي قرار گيرد تا در قالب طرحي مشارکتي قسمت آزادشده توسعه يابد.

 

 

اختصاص منطقه آزاد شده به فضاهاي درماني، تجاري و تفريحي

 

معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: اين منطقه 30 هکتاري آزاد‌شده براي ايجاد فضاي سبز، فضاي ورزشي، مجموعه‌هاي تجاري، مجموعه‌هاي بهداشت و درمان و از اين قبيل آماده خواهد شد.

 

صاحب‌محمدي ادامه داد: ‌اين مسير از بازار مبل يافت‌آباد و بازار آهن و آلومينيوم عبور مي‌کند و موقعيت تجاري مناسبي دارد که مزاياي مناسبي براي مردم منطقه 17 و 18 خواهد داشت.

 

مديرعامل راه‌‌‌‌آهن با بيان اينکه پس از آزادسازي اراضي تردد مردم منطقه قسمت شمالي و جنوبي تسهيل مي‌شود، يادآور شد: با ايجاد فضاهاي عمومي شرايط زيست‌محيطي منطقه بسيار مناسب شده ضمن آنکه فضاي تفريحات سالم و اوقات فراغت فراهم مي‌شود.

 

 

هزينه‌کرد 160 ميليارد تومان براي پروژه تا پايان امسال

 

مديرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در سال جاري حدود 81 ميليارد تومان و در سال گذشته حدود 35ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص يافت.

 

صاحب‌محمدي تصريح کرد: در کل تا پايان سال جاري با توجه به منابع دراختيار و هزينه‌هاي انجام شده حدود 160 ميليارد تومان براي اين پروژه هزينه مي‌شود.

 

اتمام پروژه تا پايان سال آينده

معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: اميد است با تلاش مطلوب و فعاليت مناسب اين پروژه در پايان سال 91 آماده بهره‌برداري باشد.

 

 

منبع: فارس

نظر شما