شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۱
کد خبر: ۴۹۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
در حالي که کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، تاکنون پاسخي به نامه ايران براي تعيين زمان و مکان مذاکرات آتي ايران و گروه 1+5 نداده است، مقامات کشورمان به نوعي مکان و موضوع مذاکرات را مشخص کرده‌اند.

تابناک: در نامه دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به «کاترين اشتون» آمده که ايران درصدد است تا در اسرع وقت در زمان و مکاني که مورد توافق دو طرف باشد، گفت‌وگو‌ها را با طرف غربي از سر گيرد.

 

با وجود اين، علي اکبر صالحي، وزير خارجه ايران در کنفرانس خبري با وزير خارجه نيکاراگوئه، اعلام کرد: بي‌گمان مکان مذاکرات، استانبول خواهد بود؛ حال يا طرف غربي هم موافقت خود را با برگزاري مذاکرات در استانبول اعلام کرده و يا اين صرفا تمايل ايران است که مي‌خواهد مذاکرات در استانبول برگزار شود. در صورتي که چنين اتفاقي رخ دهد، مي‌توان مذاکرات در پيش روي ايران و غرب در استانبول را مذاکرات استانبول دوم ناميد، که پس از ناکامي مذاکرات استانبول اول در سال گذشته برگزار خواهد شد. اين در حالي است که تاکنون گروه 1+5، درباره قطعي بدون استانبول به عنوان مکان مذاکرات سخني نگفته است.

 

با وجود تمايل ايران براي گفت‌وگو با غرب در استانبول مانند دور پيشين گفت‌وگوها، موضوع مذاکرات از نظر ايراني هيچ شباهتي با موضوع گفت‌وگو‌ها پيشين ندارد.

 

فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در مصاحبه‌اي که شامگاه يکشنبه با تلويزيون العالم داشت، اعلام کرد که در مذاکرات استانبول اول، موضوع مذاکرات مبادله سوخت کمتر غني شده با سوخت 20 درصد بوده، ولي در مذاکرات پيش رو، موضوع معامله سوخت 20 درصد ايران و فروش آن با کشورهاي ديگر مورد بحث خواهد بود.

 

وي در اين باره به العالم گفته است: موضوع مبادله پايان يافته و شايد پيشنهاد ديگري را مطرح كنيم، زيرا مبادله مربوط به هنگامي است كه مواد غني شده يا مواد اوليه را بدهيم و كسي بيايد و با استفاده از كارخانه خودش، مجتمع سوخت توليد كند.

 

هم‌اکنون ما اين سرمايه‌گذاري را در درون كشور انجام داده و دانش و فن‌آوري آن را به دست آورده‌ايم؛ پس نيازي به مبادله سوخت خودمان نداريم، چرا که ما ديگر سوخت توليد مي‌كنيم.

 

وي گزارش آژانس مبني بر توليد نزديک صد کيلو گرم سوخت 20 درصد را نيز تأييد کرد.

 

رييس سازمان انرژي اتمي ايران تأکيد کرد: مي‌توانيم بگوييم كه ما معامله سوخت خواهيم داشت؛ يعني از اين به بعد، ما پاي ميز مذاکره به طرف مقابل خواهيم گفت: آيا سوخت مي‌خواهد؟

 

عباسي خاطرنشان کرد: پس از اطمينان از طرف مقابل درباره اينکه آيا تحت نظارت آژانس قرار دارد و اينکه سوخت را براي چه كاري مي‌خواهد، با همكاري و نظارت آژانس، سوخت خود را در اختيار ديگران هم خواهيم گذارد؛ البته وقتي نياز خودمان را رفع كرديم.

 

البته عباسي همچنين افزوده است: «مذاكره با 5+1 به عهده دكتر جليلي است. ما بنا به وظيفه‌اي که داشتيم، سوخت را در درون كشور توليد کرديم و رآكتور تهران را راه ‌انداختيم که اين دستاورد در آغاز مذاكرات و نتيجه آن، مي‌تواند کارساز باشد. من اين پيام را مي‌توانم به كشورهايي كه در آن سوي ميز مقابل ما مي‌نشينند، بدهم كه بهتر است روش ديگري را برگزينند، زيرا روش‌هاي گذشته موفقيت آميز نبوده است».

 

عباسي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران اورانيوم خام كافي براي تبديل به مجتمع سوخت دارد و اينکه آيا گزارش‌هاي آژانس مبني بر توليد بيش از صد كيلوگرم اورانيوم 20 درصد در ايران درست است، تأکيد کرد: ما چون توليداتمان در همه مراحل، زير نظر كارشناسان آژانس است، اعدادي كه آژانس درباره توليداتمان مي‌دهد، مي‌توانيم درباره درست بودن آن صحه بگذاريم.

 

وي ادامه داد: نزديک نود تا صد كيلوگرم اورانيوم 20 درصد غني كرده‌ايم که در سايت نطنز است و اين غني‌سازي را با يك زوج يا دو زنجيره، انجام داديم.

 

مواضع وزير خارجه و رئيس سازمان بين‌المللي انرژي اتمي هرچند نظر نهايي ايران در مذاکرات هسته‌اي با غرب به شمار نمي‌رود و موضع کشومان رسمي توسط دبير شوراي عالي امنيت ملي، بيان مي‌شود، ولي با وجود اين، مي‌توان گفت، توليد سوخت 20 درصد در ايران، موضوع مذاکرات را نسبت به دورهاي پيشين تغيير خواهد داد.

نظر شما