سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۶
کد خبر: ۴۹۵۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۶
همزمان با اختتاميه شمسه اجرا مي‌شود:
همزمان با مراسم اختتاميه نخستين جشنواره شعر و ادب شمسه که به همت شهرداري منطقه 3 تهران در تالار ايوان شمس برپا شد از شعر ا و فرهيختگان ادبيات فارسي تجليل شد.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه 3 ، دکتر محمد هادي ايازي معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در اين مراسم گفت : اميدواريم به گونه اي عمل شود که در پايان جشنواره سال آينده هر محله شعر خودش را بخواند و سرود محلي ويژه خود را داشته باشد.





دکتر ايازي با اشاره به موفقيت ها و دستاوردهاي نخستين جشنواره شعر و ادب شمسه و استقبال بسيار خوب شهروندان از اين جشنواره گفت : اين جشنواره علاوه بر اينکه به هويت يابي محلات شهر کمک کرد ه است با ايجاد محافل فرهنگي و هنري انگيزه هاي خوبي را در بين خانواده ها و مديران براي غني سازي اوقات فراغت شهروندان پايه گذاري کرده است و به يقين در سال آينده شاهد برگزاري با شکوه تر اين جشنواره خواهيم بود.





معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در ادامه با اشاره به استقبال خوب شهروندان از جشنواره هاي شمسه و ابراز خشنودي ازهنر آفريني نوجوانان و جوانان در اين مراسم اذعان داشت : اين جشنواره ضمن اينکه کار کم نظيري در عرصه فرهنگ و هنر بود اين باور را در اذهان به وجود آورد که چه ظرفيت ها و استعدادهاي خوبي در بين شهروندان و همچنين محلات شهر تهران وجود دارد.





پژمان پشمچي زاده شهردار منطقه 3 تهران نيز در ابتداي اين مراسم ضمن تقدير از برگزيدگان جشنواره شعر و ادب شمسه گفت : حدود 5 هزار نفر از شهروندان محلات شهر تهران از اين جشنواره استقبال کردند که بخش اعظمي از آنها را جوانان و بانوان تشکيل داده اند .







شهردار منطقه 3 با اشاره به اينکه اين جشنواره به دليل سابقه ادبي کشور ما يک رويداد مهم فرهنگي است و فرصتي است تا با تکيه بر محلات 374 گانه شهر تهران به بخشي از سرمايه ها و ذخاير فرهنگي دست يابيم و از آنها براي اداره بهتر شهر بهره مند شويم افزود: شاخه شعر و ادب جشنواره شمسه در 7 رشته برگزار شد و حدود 5 هزار شهروند اديب و باذوق تهراني در آن شرکت کردند که از 15 هزار اثر ارسالي به دبيرخانه 50 درصد متعلق به جوانان 15 تا 25 سال و بيش از 60 درصد شرکت کنندگان نيز بانوان هستند.





پشمچي زاده در ادامه با اشاره به اينکه شهرداري تهران طي چند سال اخير با درک صحيح شرايط اداره شهر به سمت و سوي رويکرد اجتماعي سوق يافته است و به مدد مديريت حوزه معاونت اجتماعي و فرهنگي اقدامات و برنامه هاي موثري در اين زمينه ايجاد شده است افزود: مجموعه جشنواره شعر و ادب شمسه از مرداد ماه سال جاري در منطقه 3 کليد خورد و با همکاري و تعامل دبيران هادي مناطق 22 گانه وتلاش يکماهه هيئت داوران و حمايت معاون اجتماعي شهرداري تهران اختتاميه اين مراسم برگزار شد تا با تقدير از منتخبين جشنواره و همچين افراد سرآمد در شعرو ادب بستر و زمينه مناسبي را براي پرورش استعدادهاي جوان در اين زمينه ايجاد کنيم که اين امر به يقين در سال هاي آتي و در حوزه هاي مختلف تاثيرات به سزايي خواهد داشت . اين گزارش حاکي است همچنين در اين برنامه علاوه بر منتخبين جشنواره ،از پيشکسوتان و اساتيد شعر و ادب فارسي از جمله دکتر علي موسوي گرمارودي ، محمد علي بهمني ،محمدرضا عبدالملکيان و استاد مرشد شاهنامه خواني محسن ميرزا علي تقدير شد.





محمد رضا عبدالملکيان دبيرتخصصي جشنواره شعر و ادب نيز در ادامه اين مراسم به تشريح نتايج آن پرداخت و افزود: در اين جشنواره 5 هزار و 252 شاعر ،نويسنده و علاقمند به متون فارسي ثبت نام کردند که 30 استاد قريب به يکماه در 3 مرحله به داوري پرداختند و در مجموع 183 نفر به عنوان نفرات برتر در سطح مناطق 22 گانه و 37 نفر به عنوان برگزيدگان در سطح شهر تهران انتخاب شدند. دبير جشنواره شعر و ادب شمسه در ادامه با اشاره به نتايج ارزشمند اين جشنواره به برنامه ها ي پيش بيني شده اشاره کرد و افزود: با بهره مندي از نظرات و پيشنهادات اساتيد و شهروندان ، برنامه هايي براي آينده پيش بيني شده است که از جمله آنها مي توان به اضافه شدن رشته ادبيات کودک ، برگزاري سفرهاي چند روزه براي برگزيدگان و علاقمندان رشته ادبيات ، پيشنهاد راه اندازي 22 سراي ادبيات که هر کدام به نام يکي از شعراي بزرگ کشور نام گذاري شود و همچنين برگزاري کارگاههاي ادبيات و انتشار کتاب و لوح فشرده از آثار منتخبين اشاره کرد.





پيرهادي معاون امور اجتماعي و فرهنگي منطقه نيز در حاشيه اين مراسم با اشاره به اينکه جشنواره شمسه فرصتي است براي جلب مشارکت شهروندان به حوزه مسائل مديريت شهري خاطر نشان کرد: با توجه به ارزش شعر و ادب فارسي که يکي از نشانه هاي هويت ملي ما است از بين آثار ارسالي، آثاري در اولويت قرارداه شد که مرتبط با موضوع هاي شهري باشند تا شاعران به سوي موضوع هاي مرتبط با مسائل شهري سوق داده مي شوند که اين اهداف را به صورت غير مستقيم و با اشاره و کنايه در زمينه هاي اجتماعي در اشعار خود لحاظ کنند. وي تصريح کرد: بعد از بررسي آثار در بخش شعر و ادب با نظارت هيات داوران آثار برتر در بخش مکتوب و شفاهي و در شاخه هاي شعر، داستان کوتاه، مقاله، قرائت متون و شاهنامه خواني(نقالي) برگزيده شدند.






در اين مراسم که دکتر محمد هادي ايازي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران ، مهدي چمران رئيس و دکتر احمد مسجد جامعي رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران و پژمان پشمچي زاده شهردار منطقه 3 حضور داشتند پس از اجراي موسيقي سنتي ، 2 نفر از برگزيدگان ،اشعار خود را با موضوع شهر تهران قرائت کردند و در ادامه نيز گروه نوجوانان "ايراندخت "به اجراي نقاله خواني پرده اي از شاهنامه فردوسي پرداختند.

نظر شما