شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۲
کد خبر: ۴۹۵۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
مدير آموزش معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري از صدور 1770 اعتبارنامه براي مربيان فرهنگسراها تا پايان سال جاري خبر داد. اعتبارنامه هر مربي بر اساس نتايج آزمون‌هاي تخصصي و منوط به كسب امتياز لازم و احراز صلاحيت عمومي صادر مي‌شود.

نويد برکچيان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «شهر» درباره آزمون‌ها و اعتبارنامه‌هاي مربيان گفت: يکي از پرمخاطب‌ترين گروه‌هاي آموزشي مراكز سازمان، خانه‌هاي کودک شهر شکوفه‌ها هستند که تاکنون 5 دوره آزمون احراز شرايط مربيان آن برگزار شده است.




وي توضيح داد: طي اين پنج دوره آزمون، متقاضيان مربيگري با معرفي از مناطق 22‌گانه تهران نسبت به تشكيل پرونده در اين مديريت اقدام و در آزمون شرکت کرده‌اند. آزمون اين گروه در دو مرحله کتبي(با تکيه بر چهار منبع اصلي) و مصاحبه حضوري توسط تيم مشاورين كودك متشكل از 3 گروه 2نفره، براساس مهارت‌هاي تخصصي كار با كودك، ويژگي‌هاي شخصيتي و توانمندي‌هاي فردي با تك تك متقاضيان برگزار شده است.



برکچيان گفت:‌ در سال جاري در محاسبه نمره نهايي مربيان، امتيازاتي نيز براي مدارک تحصيلي و سوابق كاري آنان لحاظ شده است، به اين ترتيب که مربيان داراي مدرک ديپلم 25 امتياز، مدرک کارداني 50 امتياز، کارشناسي 75 امتياز و کارشناسي ارشد 100 امتياز کسب کرده‌اند. در 2 دوره‌ اخير دارا بودن مدرك کارداني مرتبط به همراه مدرک مربي‌گري از موسسه جهاد دانشگاهي و يا کارشناسي رشته‌هاي مرتبط براي متقاضيان مربيگري خانه‌هاي كودك الزامي است.



وي افزود: شرکت‌کنندگان حائز امتيازات 50 تا 65 به عنوان کمک مربي و بالاتر از آن به عنوان مربي اعتبارنامه دريافت مي‌کنند. تا كنون اعتبارنامه 395 نفر از اين گروه صادر و جهت دسترسي مراكز آموزشي در سامانه سينا ثبت شده ‌است. 66 نفر نيز در آزمون پذيرفته شده‌اند كه پس از تاييد صلاحيت‌هاي عمومي اسامي آنان به فهرست ثبت‌شده در سامانه سينا اضافه خواهد شد.



گروه هنر


وي درباره تعيين سطح مربيان گروه هنر در فرهنگسراها گفت:‌ گروه هنر تنوع بالايي دارد و گروه‌هاي هنرهاي موسيقايي، هنرهاي تجسمي، آفرينش‌هاي خانگي، صناعي سنتي و نمايشي را دربر مي‌گيرد. در اين گروه تاکنون 604 نفر در آزمون پذيرفته شده و 71 نفر نيز داراي کارت صلاحيت تدريس از وزارت فرهنگ و ارشاد هستند كه بدون آزمون اعتبارنامه دريافت کرده‌اند.



گروه زبان انگليسي


برکچيان درباره مربيان زبان انگليسي توضيح داد:‌ در گروه زبان انگليسي،‌ تاکنون چهار دوره آزمون برگزار شده است. در نخستين آزمون تنها مربيان شاغل در فرهنگسراها شرکت کردند؛ ولي از آن‌جا که اين تعداد پاسخگوي نياز مناطق نبود،‌ با ارسال فراخوان عمومي در روزنامه همشهري نسبت به تكميل كادر مربيان اقدام شد. شرايط اين گروه دارا بودن ليسانس مرتبط، مدرک TTC از مراکز آموزشي معتبر، 60 ساعت تدريس در ماه با اولويت دارندگان مدرک ليسانس Teaching ذكر شد.



وي افزود: تاکنون 320 نفر در اين گروه اعتبارنامه دريافت کرده و به مناطق معرفي شده‌اند. اين اعتبارنامه‌ها در چهار سطح خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال و براساس نمرات كسب شده متقاضيان در آزمون تخصصي لحاظ شده است.




گروه قرآن


مدير آموزش معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره مربيان کلاس‌هاي قرآن فرهنگسراها گفت:‌ در گروه قرآن نيز 101 نفر در سه شاخه حفظ، قرائت و ترجمه و مفاهيم از سوي مناطق معرفي شده و در آزمون شرکت کرده‌‌اند و اعتبارنامه‌هاي آنان نيز صادر شده است. آزمون‌هاي اين گروه با در نظر گرفتن استانداردهاي اين حوزه و با همکاري فرهنگسراي قرآن طراحي شد. همچنين به دليل کمبود مربي در اين حوزه و اعلام نياز مناطق، اين مديريت در نظر دارد در نيمه اول سال 91 نسبت به ارسال فراخوان عمومي براي شركت متقاضيان اقدام کند.






گروه رايانه


وي در ادامه گفت: براي مربيان گروه رايانه نيز تاکنون آزمون تخصصي برگزار نشده است. در گروه عمومي رايانه دو دوره آزمون برگزار شده و 80 نفر اعتبارنامه دريافت کرده‌‌اند و صلاحيت تدريس هريك از آنها در هر مهارت به تفکيک به مراکز اعلام شده است. صدور اعتبارنامه 30 نفر از شرکت‌کنندگان در اين آزمون نيز در انتظار نتيجه ارزيابي حوزه‌هاي نظارتي سازمان است.



گروه علوم ورزشي


برکچيان همچنين گفت: براي معرفي مربيان رشته‌هاي ورزشي، ضمن درخواست از مناطق براي معرفي مربيان داراي كارت مربي‌گري مرتبط با رشته ورزشي خود از فدراسيون مربوطه در مجموع 164 نفر به اين مديريت معرفي شده‌اند كه نتايج آن به زودي در سامانه سينا ثبت خواهد شد.



گروه نجوم


وي افزود: در گروه نجوم پس از ارسال فراخوان عموميدر تابستان 90 و براساس تقسيم‌بندي‌هاي متنوعي چون نجوم مقدماتي، عکاسي نجوم، ‌نجوم محاسباتي، رويت هلال و گاهشماري آزموني در دو مرحله عمومي و تخصصي طراحي و اجرا شد. در اين حوزه نيز 22 نفر پس از دريافت نتايج بررسي‌هاي بخش نظارتي سازمان به مناطق اعلام خواهد شد.



گروه رسانه و ارتباطات


مدير آموزش معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره آزمون گروه روزنامه‌نگاري توضيح داد: از آن‌جا که فرهنگسراها پيش از اين فعاليتي در حوزه آموزش روزنامه‌نگاري نداشته‌اند، در اين حوزه نيز فراخواني براي شرکت در آزمون منتشر شده است. نخستين آزمون روزنامه‌نگاري در چهار زيرگروه خبرنگاري، روزنامه‌نگاري، جنگ نرم و سواد رسانه‌اي و در 18 زيرشاخه، ‌روز 21 اسفندماه برگزار خواهد شد و تنها دارندگان مدرک تحصيلي فوق ليسانس يا دکترا در رشته‌هاي ارتباطات، علوم اجتماعي و علوم سياسي مجاز به شرکت در آن هستند.




وي همچنين گفت:‌ در مجموع تاکنون براي 1218 مربي اعتبارنامه صادر شده و براي صدور اعتبارنامه براي 552 نفر نيز در انتظار نتيجه استعلام صلاحيت‌هاي عمومي آن‌ها هستيم. تا پايان سال‌جاري 1770 نفر اعتبارنامه دريافت کرده و به مناطق معرفي مي‌شوند. رايزني‌هاي مورد نياز براي برگزاري مصاحبه و ازمون گروه مهارت‌هاي اجتماعي نيز از ديگر فعاليت‌ةاي اين مديريت در حوزه مربيان است که فراخوان آن به‌زودي و پس از تاييد شرايط متقاضيان، در روزنامه همشهري منتشر خواهد شد.




برکچيان در پايان اظهار اميدواري کرد با همکاري و تعامل مثبت اين مديريت با مناطق سازمان و مراکز آموزشي معتبر کشور در سال آينده، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بتواند براي برگزاري دوره‌هاي آموزشي موثر و ماندگار در تهران گام‌هاي مثبتي بردارد.

نظر شما