شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۹۷۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
دکتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران شب گذشته مهمان برنامه زنده تلويزيوني "پارک ملت" در شبکه يک سيماي جمهوري اسلامي ايران بود و به سوالاتي پيرامون حضور و مشارکت مردم در انتخابات پاسخ داد.

به گزارش«شهر»، محمد باقر قاليباف شهردار تهران در اين برنامه زنده تلويزيوني از تندروي ها وافراطي گريها انتقاد کرد و اظهار داشت:وقتي تندروي در جايي حاکم مي شود عقلانيت و اعتدال و ارزش گرايي در حاشيه قرار مي گيرد. هرجا تندروي باشد مطمئن باشيد ريشه در منافع فردي و گروهي دارد. اگر کسي به دنبال منافع ملي و آرمان هاي انقلاب و حل مشکلات مردم و نظام باشد مي فهمد که نبايد تندروي کند.

 

وي درخصوص عدم شرکت برخي از افراد در انتخابات و مردد بودن آنها براي راي دادن يا ندادن و اينکه اين افراد چه کساني هستند و دلايل آنها براي عدم حضور در انتخابات چيست؟ گفت:در همه جاي دنيا هيچ وقت اينگونه نيست که همه مردم در انتخابات شرکت کنند، حتي در برخي کشورهاي پيشرفته هم آمار مشارکت بين 30و کمتر از آن تا نهايت 50 يا 60 درصد در نوسان است ولي هيچوقت نديده ايم که در جايي مشارکت مردم در انتخابات به 85 درصد برسد اتفاقي که در انتخابات رياست جمهوري دو سال قبل در کشور ما رخ داد. نمونه ديگررفراندوم مشهور 12 فرودين بعد از انقلاب شاهد مشارکت 97 درصدي مردم بوديم.

 

بايد حس اثرگذاري به وجود بيايد

 

شهردار تهران افزود: مشارکت مردم در انتخابات هم به بسته به عواملي است، در برخي کشورها مشارکت پايين به اين دليل است که فرد احساس مي کند که شرکت او در انتخابات و راي او به فلان حزب و يا جريان تاثير مهمي در زندگي و حوزه هاي اقتصادي، مالي و فرهنگي او ندارد از اين رو وقتي تاثير را خيلي حس نمي کند در انتخابات هم شرکت نمي کند. مردم ما هم ميزان تاثيرگذاري‌شان را بررسي مي کنند و اگر احساس کنند حضور و شمارکت شان تغييري در زندگي خود و اطرافيانشان ايجاد مي کند قطعا انگيره حضور را پيدا خواهند کرد.

 

وي با بيان اينکه فارغ از بحث تاثيرگذاري، مشارکت در انتخابات يک تکليف شرعي براي همه ما است، تصريح کرد:اما در نظام اسلامي علاوه بر بحث تاثيرگذاري، يک باور ديگر هم وجود دارد، آن هم اينکه حضور در انتخابات يک تکليف است؛ لذا مشارکت و عدم مشارکت مردم يک موضوع دو طرفه است نه يک موضوع يک طرفه. و اگر اين شرايط با هم فراهم شود يعني هم انگيزه در مردم ايجاد شود هم مردم احساس تکليف کنند حتما مشارکت حداکثري را خواهيم داشت و لازمه رسيدن به اين شمارکت حداکثري نيز تدبير، برنامه ريزي و عقلانيت است.

 

مردم گله از مسئولان را با امر انتخابات دخيل نکنند

 

قاليباف تاکيد کرد: انتظار از مردم خوب ما اين است که هرجا گله اي از مسئولان شان دارند آن را با موضوع مهم انتخابات و مشارکت در آن دخيل نکنند، چرا که حضور در انتخابات يک تکليف شرعي است و نبايد کوتاهي افرادي مثل قاليباف به پاي نظام و اين موضوع مهم نوشته شود.

 

شهردار تهران در ادامه در تبيين راهکارهاي مقابله با شک و ترديدهاي مردم و ايجاد اطمينان و امنيت در آنها براي شرکت در انتخابات، اظهار داشت: مسئولان بايد خودشان را به جاي مردم بگذارند. اولين انتظار مردم از مسئولانشان اين است که اقدامات آنها تاثيري در زندگي شان داشته باشد؛ اين اصل مهمي است که قطعا در بالا بردن ميزان مشارکت تاثيرگذار خوهد بود.

 

قاليباف با بيان اينکه نبايد به امر مهم مشارکت مقطعي و زودگذر توجه شود، خاطرنشان ساخت: مردم ما هوشيار و آگاهند و اگر احساس کنند چايي خلف وعده اي صورت گرفته، جايي با آنها ابزاري رفتار شده است ناراحت مي شوند و از مسئولان رويگردان مي شوند.

 

زمان جنگ مسئولي نمي توانست خلف وعده کند

 

وي ادامه داد: در دوران دفاع مقدس رزمنده ها عموما داوطلبانه و ايثارگرانه به جبهه مي آمدند، دوستان و عزيزاني داريم که در همان دوران جنگ و دوران نوجواني و جواني قطع نخاع شده اند و تا به همين امروز در بستر هستند و امکان حرکت ندارند. اما تصور کنيد همين رزمنده ايثارگر قادر بود مثلا براي 60 روز در جبهه باشد اما اين زمان بدون اينکه به او گفته شود مثلا بيشتر از 100 روز مي شد، او مي توانست اعتراض کند چرا من را بيشتر از آن مقدار زمان نگه داشتيد شما هم مي توانيد پاسخ دهيد که بهرحال شما رزمنده آماده شهادت بوديد چه اشکالي دارد بيشتر بمانيد اما او هم مي تواند پاسخ دهد رزمنده آماده شهادت به جاي خود، وعده هاي شما به جاي خود. يعني در همان زمان جنگ هم مسئولي نمي توانست خلف وعده کند.

 

اين چهره اصولگرا گفت:يا مثلا من احساس مي کنم صداوسيما همين که فضاي انتخابات مي شود فضاي رسانه ملي را منطقي تر و بازتر مي کند و حرف مردم را راحت تر و سلايق مختلف را بيشتر پوشش مي دهد اين عملکرد مقطعي صداوسيما اين سوال را در ذهن مردم ايجاد مي کند که نکند که اين رفتار رسانه مقطعي است و بعد از انتخابات تمام شود. بهرحال مردم دوست دارند اين رويکردها تبديل به يک جريان عمومي شود.

 

درک مردم ضرورت است

 

قاليباف با تاکيد بر اينکه مردم بايد صميميت و صداقت را در رفتار مسئولان شان حس کنند، تصريح کرد:درک مردم يک ضرورت است. مردم بايد احساس کنند که رفتار ابزاري با آنها نمي شود و حضور و راي شان تاثيرگذار است و بايد همه در انتخابات شرکت کنند.

 

وي افزود:من يک خواهشي هم از مردم عزيزمان دارم آن هم اينکه ضعف هاي بنده و امثال بنده را در موضوعات مهمي چون انتخابات دخيل نکنند موضوع انتخابات موضوع شخصي و شهري نيست بلکه يک موضوع تاثيرگذار براي عزت و سربلندي نظام در دو بعد داخلي و خارجي است. از اين رو اگر امثال ما کوتاهي مي کنيم آن را به پاي نظام ننويسند و ما را ببخشند.

 

شهردار تهران گفت: معتقدم اگر با اين روش و رويکرد جلو برويم مردم هم مشارکت خواهند کرد البته برخي هم هستند که به هر دليلي وارد انتخابات نمي شوند ولي عموم جامعه ما واقعا اين ظرفيت رادارند که اگر رفتار امثال قاليباف با آنها رفتار درستي باشد آنها واقعا افراد فهيم فکوري هستند و شاريط حساس جامعه و نظام را درک مي کنند و نظام و مسئولانش را تنها نمي گذارند.امام در مقابل دو اصل اسلام و مردم تسليم بود

 

منش و رويکرد امام خميني(ره)در برخورد با مردم

 

قاليباف در ادامه به منش و رويکرد امام خميني(ره)در برخورد با مردم اشاره کرد و با بيان اينکه امام در مقابل دو اصل اسلام و مردم تسليم بود، اظهار داشت:حضرت امام در مقابل دو چيز تسليم بودند اول اسلام و بعد از آن مردم. اسلام آنقدر براي ايشان مهم بود که زماني فرمودند اگر همه مردم در يک سو قرار گيرند و من يک طرف باشم ولي خواسته غيراسلامي و غيرخدايي داشته باشند من جلو همه آنها خواهم ايستاد. ولي از غير اسلام و از اساس اسلام که گذشت، مي فرمودند من خدمتگذار مردم هستم. و بارها مي فرمودند که يک موي کوخ نشينان را با کاخ نشينان عوض نمي کنم.

 

وي با تاکيد بر اينکه در نظام و انقلاب ما جمهوريت و اسلاميت در کنار همديگر اهميت دارد، خاطرنشان ساخت: هيچگاه نبايد نقش مردم را در نظام اسلامي ناديده بگيريم. يک بخش عمده در دست ما مسئولين است يک بخشي از آن هم در دست مردم است و مردم ما بزرگوارتر از آن هستند که اشتباهات مسئولاني امثال قاليباف را به پاي نظام بگذارند.

 

شهردار تهران ادامه داد: در دوران جنگ به هرحال شرايطي پيش مي آمد که فرماندهان نظامي و مسئولان عالي رتبه نظام تصميم به اعلام فراخوان عمومي براي جذب نيرو مي گرفتند، شرط عقل ايجاب مي کرد که مني که خدمتگذار رزمندگان بودم مقطعي عمل نکنم يعني حداقل شرايط و امکانات را براي آن رزمنده فراهم کنم و به او احترام بگذارم تا در چنين مواقعي بتوانيم او را جذب کنيم. اين رفتارها مصداق همان اصل دو طرفه اي است که در ابتدا عنوان کردم.

 

وي با تاکيد براينکه در دوران تهديدات و جنگ نرم نقش و حضور مردم تاثيرگذري و اهميت بيشتري دارد، تصريح کرد: قدرت نظام اسلامي در تکنولوژي، ثروت، صدور نفت، انرژي هسته اي و موشک هايي که دارد نيست بلکه قدرتش چه در داخل و چه در خارج در قلب مردم است. يعني هرچقدر اين نظام در قلب مردم بيشتر جا گيرد پايدارتر و استوارتر خواهد بود. از اين رو بايد باور همه مسئولان اين باشد که مردم را پاي نظام داشته باشند و حفظ کنند.

 

مسئولان شهامت عذرخواهي داشته باشند

 

شهردار تهران ادامه داد:هرچند مردم ما اهل گذشت هستند اما دوست دارند که اگر اشکالي هم وجود دارد اقرار به اشتباه مسئولان را بشنوند. مثلا من در جايگاه شهردار وعده مي دهم که فلان پروژه در فلان تاريخ به اتمام برسد اما ممکن است به هر دليلي در آن زمان تمام نشود. اول اينکه همين که من زماني را براي اتمام کار تعيين مي کنم يعني من براي مردم ارزش قائلم و به او مي گويم که حق تو اين است که در فلان زمان اين کار را تمام کنم نه اينکه کاري را شروع کنم و آن را رها کنم.

 

وي افزود: اما ممکن است به هر دليل اين کار در آن زمان تمام نشده باشد حتي اشکال اين باشد که قاليباف تنبل بوده است، خب چه اشکالي دارد که من به مردم بگويم کوتاهي کردم و عذرخواهي کنم. مثلا برج ميلاد در موعد مقرر تمام نشد و 6 ماه تاخير داشت قبل از آن من در تلويزيون به مردم گفتم امسال هوا سرد بود، برخي وسايل از فلان کشور نرسيد و ... از اين رو نتوانستيم در موعد مقرر پروژه را تمام کنيم . خب کسي هم به ما اعتراض نکرد اتفاقا اين ارزش قائل شدن براي شهروندان هم بود.

 

حرف مرد دوتا است!

 

وي با بيان اينکه وقتي مردم از موضوعي دلخور مي شوند، حتما اشکالي براي آن دلخوري وجود دارد، افزود: معتقدم عذرخواهي از مردم و اقرار به اشتباه کردن، هيچ چيزي را از انسان کم نمي کند ما بايد اين جمله را بفهيم که حرف مرد دوتاست، حرف مرد يکي نيست. مرد کسي است که وقتي فهميد اشتباه کرده حرفش را دوتا کند و برود در مسير درستش قرار گيرد. اين منش رفتاري حتما انسان را بزرگتر مي کند نه کوچکتر. امام با همه بزرگي خود، چندبار به مردم گفتند من در اين موضوع اشتباه کردم. اين شيوه حتي امام را بزرگتر و عزيز تر هم کرد.

 

قاليباف با تاکيد برانيکه انتخابات امري اجتماعي است نه فردي، خاطرنشان ساخت: عزيزي که مي خواهد کانديداي مجلس شود بداند که انتخابات يک بحث فردي نيست بلکه در يک موضوع اجتماعي شرکت کرده است اگر وعده اي بدهد و بعد به آن عمل نکند، نه تنها يک بداخلاقي است بلکه نوعي دزدي قلمداد مي شود. آن هم نه دزدي از يک فرد که بتوان آن را جبران کرد بلکه دزدي از کل ملت است.

 

خطر دروغ و ريا

 

وي با اشاره به اينکه فضاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي کشور آلوده به دروغ و ريا شده است، گفت: من باز هم تاکيد دارم که مردم ما هيچگاه کوتاهي مسئولان شان را به پاي کل نظام نمي نويسند و در انتخابات نيز احساس تکليف مي کنند و حضور مي يابند اما اين سوال هم ممکن است براي شان پيش بيايد که چرا وقتي من به وظيفه خود عمل کردم شماي نماينده و سمئول چرا به وعده خود عمل نکردي وسوء استفاده کرد؟

 

اين چهره اصولگرا ادامه داد:در فرهنگ اسلامي زشت تر از دروغ و ريا چيزي وجود ندارد اما متاسفانه از زندگي اجتماعي و روزمره تا صحنه هاي سياسي و اقتصادي و ... آلوده اين موضوع شده است؛ امام مي فرمودند اگر ما در سايه اسلام باشيم نه تنها پيشرفت مادي را داريم بلکه دو چيز ديگر هم در کنار آن داريم که مهمتر از پيشرفت مادي است اول عدالت و دوم اخلاق و معنويت. اما متاسفانه در سال هاي اخير مجموعه مسئولان ما در اين بعد به شدت سقوط کرده و سير نزولي را طي کرده است.

 

قاليباف اظهار داشت: مثلا کانديداي نمايندگي مجلس قول ميدهد فلان جاده را آسفالت مي کند، پل بسازد، کود کشاورزي بياورد و ... سوال اين است که آيا اين فرد فصل ششم قانون اساسي پيرامون وظايف نمايندگي را نخوانده است که چنين وعده اي را مي دهد؟ کجاي وظايف نمايندگي نوشته شده که نماينده بايد پل بسازد و جاده آسفالت کند و کود ببرد و ... وقتي در مجلس قسم خورد ديگر نماينده يک شهر نيست بلکه نماينده ملت ايران است اين رفتارهاي ايا مصداق غش در معامله نيست؟ در چنين شرايطي ايا مردم بايد بيايند به ماها راي دهند؟

 

ارائه برنامه در انتخابات غايب است

 

وي با تاکيد براينکه مردم انتظار دارند انتخابات مجلس تاثيري در زندگي آنها داشته باشد، گفت:در همين آستانه انتخابات هرچه حرف زده مي شود حرف سياسي است، آنهم نه سياست به معناي خردورزي، تدبير و عقلانيت، بلکه بخش عمده آن سياست بازي است. در همين نشست ها و مناظره هايي که برگزار مي شود کسي سوال نمي کند اقاي عزيزي که کانديداي مجلس شده اي لطف کن کارنامه دو دوره مجلس‌ات را براي ما توضيح بده. اما متاسفانه اين مناظره ها بيشتر حول اينکه چرا فلان جا فلان چيز را گفتي و .. مي چرخد خب مردم احساس مي کنند که اين حرف ها که دغدغه ما نيست پس چرا بايد در انتخاباتي شرکت کنيم که مبنايش اين حرف هاست.

 

مجلس در راس امور است

 

محمد باقر قاليباف در ادامه مصاحبه خود در برنامه زنده پارک ملت در پاسخ به سوال مجري که از وي پرسيد تلقي و تصوير شما از مجلس 4 سال اينده چيست و چه چشم اندازي را براي آن متصور هستيد؟ گفت: براساس قانون اساسي نظام مقدس جمهوري اسلامي مجلس در راس امور است و بدون شک نبايد هيچ خدشه اي به اين اصل وارد شود؛ چرا که بخش مهمي از جمهوريت نظام و مردمسالاري ديني که مقام معظم رهبري مرتبا بر آن اصرار دارند در مجلس تبلور خواهد يافت.در واقع مجلس تبلور حضور مردم در قدرت است. بنابراين نبايد کسي به اين مهم خدشه اي وارد کند و هيچ کس هم نبايد اجازه دهد چنين اتفاق بيفتد.

 

وي با تاکيد براينکه بيشترين رسالت براي حفظ اصل " در راس امور بودن مجلس" خود نمايندگان مجلس هستند، تصريح کرد: بنابراين اولين توقع ما از مجلس آينده اين است که مجلس در راس امور قرار گيرد. براي تحقق اين اصل، اول از همه خود نمايندگان و عزيزاني که در خانه مردم هستند بايد رعايت اين شان مجلس را بکنند و باور داشته باشند که در راس امور هستند و بدانند که مي توانند اراده و تصميم شان را در جامعه جاري و ساري کنند و اگر اين کار را نکنند در حق مردم و مردمسالاري ديني ظلم کرده اند.

 

شهردار تهران بر ضرورت قانوگرا بودن نمايندگان نيز تاکيد کرد و افزود: انتظار از نماينده اي که در راس امور است و قانون را وضع مي کند اين است که اول از همه خودش پايبند به قانون باشد و از چارپوب آن عدول نکند بعد از آن است که مي تواند در جايگاه نماينده مردم از ساير قوا و دستگاه ها و مسئولان توضيح بخواهد.

 

کساني که به مجلس راه مي يابند بايد توان قانونگذاري دارا باشند

 

شهردار تهران با بايد اينکه افرادي با توانمندي قانونگذاري بايد به مجلس راه يابند، اظهار داشت:بنابراين توقع دوم از نماينده اين است که يک قانونگذاري خوب انجام دهد. همينجاست که خواسته حقير از مردم عزيز اين است که به نماينده اي راي دهند که قابليت قانونگذاري داشته باشد نه قابليت پول جور کردن براي آسفالت جاده ها و پل ساختن.

 

وي ادامه داد:نماينده خوب نماينده اي است که محکم و قاطع به مردم وعده دهد که برايشان قانون خوب وضع مي کند و بر آن نظارت مي کند. مطمئن باشيد اگر قانون درست و نظارت کافي داشتيم حتما فساد مالي 3 هزار ميليارد توماني اتفاق نمي افتاد. يک بخش از اين فساد به ضوابط و قوانين ناقصي بر مي گردد که امکان تخلف را فراهم مي سازد يک بخش آن هم به عدم نظارت و کنترل باز مي گردد بنابراين مجلس مي تواند با يک قانونگذاري خوب به جاي آسفالت کردن شهر وروستا مشکل گراني و تورم را با يک سياستگذاري درست در حوزه اقتصادي حل کند و بعد از آن وقتي درآمد بالا رفت، توليد بالا رفت و ثروت توليد شد اين مشکلات ريز هم حل مي شود.

 

وي لازمه قانونگذاري خوب را وجود نمايندگاني با تخصص و کارآمدي لازم دانست و گفت:فردي که به مجلس راه مي يابد منهاي تعهدات فردي و شخصي که دارد، بايد فردي کارآمد و متخصص باشد. مجلسي که قرار است در راس امور باشد بايد نمايندگاني فهيم و متخصص داشته باشد که خوب بفهمند، خوب قانونگذاري و خوب نظارت کنند.ما در شرايط سال هاي اول انقلاب نيستيم که بگوييم بچه هاي انقلابي سابقه کار و تجربه ندارند. 33 سال از انقلاب گذشته و ما در حال حاضر داراي نيروي انساني متخصص، مدير و کارآمدي هستيم که بايد از آنها در امور مهمي چون قانونگذاري استفاده شود.

 

قانون زير پا گذاشته شود يعني به توپ بستن مجلس

 

اين چهره اصولگرا عنوان کرد:مردم ما امروز بايد يک چيز اساسي را از مسئولان خود بخواهند، آن هم اينکه کارنامه و سابقه خودت را به ما نشان بده؛ اينکه کجا بودي و کجا مي خواهي بروي؛ و تا فردي کارنامه ارائه نداده اجازه برنامه دادن را به او ندهند در غير اينصورت همان شعارزدگي و همان وعده هاي توخالي را شاهد خواهيم بود.

 

وي زيرپا گذاشتن قانون را برابر با به توپ بستن مجلس دانست و افزود: شرايط تاريخي و فرهنگي جهان و کشور ما به گونه اي نيست که کسي بخواهد مجلس را به توپ ببندد اما همين که قانون زير پا گذاشته شود يعني به توپ بستن مجلس. مجلس بايد بتواند قانوني خوب بنويسد و افرادي اينکار را انجام دهند که کارنامه قابل قبولي هم در حوزه کارهاي اجرايي و مديريتي هم در باورهاي انقلابي داشته باشند.

 

شهردار تهران با تاکيد براينکه در مجلس آينده بايد گفتمان اصولگرايي حاکم باشد، گفت:معتقدم حتما اين افراد بايد اصولگرا باشند؛ منظورم از اصولگرايي هم گفتمان اصولگرايي است که مقام معظم رهبري به درستي ابعاد آن را تبيين کردند. ما اين خط کشي هاي بين اصلاح طلب و اصولگرا را قبول نداريم بلکه به اصل گفتمان اصولگرايي معتقديم. در گفتمان اصولگرايي مگر ممکن است تجديد نظر نباشد؟ مگر ممکن است اصلاح امور نباشد، مگر مي شود در گفتمان اصولگرايي اصلاح طلبي نباشد؟

 

وي افزود: گاهي نياز به تغيير سياست ها است؟ جايي احساس مي کنيم نيازمنديم تغيير کنيم؟ تنها جايي که تغيير ناپذير است آرمان ها و باورهاي ما است. اگر هم به اصلاح طلب ها ايرادي وارد است اين است که مي خواهند در باورها و آرمان ها تغيير ايجاد کنند. ولي ما تا اخر پاي اين باورها ايستاده ايم.

 

وي خاطرنشان کرد:اين راه امام است و امروز راه ما همانطور که رهبري معظم فرمودند در امتداد همان مسير است. از اين رو معتقديم بر مجلس آينده بايد گفتمان اصولگرايي مبتني بر کارآمدي و عقلانيت حاکم باشد. مجلس آينده نبايد با شعار و روش هاي استدلالي از گفتمان اصولگرايي و انقلاب دفاع کند بلکه بايد با روش ثبوتي از انقلابش دفاع کند يعني عمل کند، يعني مردم احساس کنند که تورم پايين آمده است

 

اصلاحات در ساختارها

 

شهردار تهران با اشاره به اينکه در قانونگرايي نيز نيازمند اصلاحات در ساختارها هستيم، ادامه داد:البته در همان قانونگرايي هم نيازمند اصلاحات در ساختارها هستيم معتقدم مجلس آينده بايد يک تقسيم کار در سطح ملي و محلي انجام دهد که براساس آن شوراها ي شهر که امتداد مجلس هستند به موضوعات محلي رسيدگي کنند و اين مسائل از کانال اين شوراها حل شود، ولي خود مجلس بايد کارهايي در مقياس ملي و بين المللي انجام دهد و از کيان نظام و ملتش در عرصه بين الملل دفاع کند.

 

وي از ديگر وظايف مهم مجلس آينده را اعلام مواضع دانست و گفت:يک بخش از کار مجلس اين است که مواضع مردم را اعلام کند اما مجلس بايد صداي حاکميت هم باشد نبايد يک طرفه جلو رود.در اين سياست زدگي برخي مي گويند وکيل الدوله برخي مي گويند وکيل المله؛ معتقدم اين دو يکديگر را نفي نمي کنند بلکه يک جايي بايد از کيان نظام دفاع شود يک جايي از حق مردم؛ اينها نبايد فداي هم شوند بلکه اينها مکمل همديگرند هرکدام در جاي خودش بايد قرار گيرند.

 

تندروي ها وافراطي گري ها

 

قاليباف از تندروي ها وافراطي گريها انتقاد کرد و اظهار داشت:متاسفانه امروز وقت تندروي در جايي حاکم مي شود عقلانيت و اعتدال و ارزش گرايي در حاشيه قرار مي گيرد. هرجا تندروي باشد مطمئن باشيد ريشه در منافع فردي و گروهي دارد. اگر کسي به دنبال منافع ملي و آرمان هاي انقلاب و حل مشکلات مردم و نظام باشد مي فهمد که نبايد تندروي کند.

 

در ادامه اين برنامه مجري از قاليباف درخصوص تفاوت مجلس 10 ميليوني و مجلس 40 ميليوني سوال کرد و وي اينگونه پاسخ داد:قدرت و پشتوانه نظام اسلامي و هر قدرت غير اسلامي مردم و ميزان آرا مردم است. از همين رو من از مردم خواهش مي کنم که به کرده غلط مسئولان توجه نکنيد و به صحنه بيايند. ما در حوزه خارجي دشمنان قسم خورده اي داريم که ميخواهند تفکر شکاف بين حاکميت و مردم را به جامعه تزريق کنند و يکي از صحنه هايي که ما مي توانيم اثبات کنيم اينچنين نيست همين صحنه انتخابات است.

 

وي افزود:ما از مردم عاجزانه خواهش مي کنيم اشتباه امثال ما را ببخشند، ما هم قول مي دهيم اشتباهاتمان را تکرار نکنيم و بياييم همگي از اساس عزت ملتمان در اين شرايط حساس دفاع کنيم. شرايط ما در حوزه خارجي بسيار حساس است و نبايد اجازه دهيم دشمنان از اين شرايط بهره برداري کنند.

 

گوش انقلابي بايد نصيحت پذير و انتقادپذير باشد

 

"محمدباقر قاليباف" در ادامه صحبت هاي خود در برنامه پارک ملت در پاسخ به سوال مجري برنامه که از او پرسيد"مديران کشور دائما توصيه و رهنمود به مردم مي دهند، ايا مديران به اين فکر هم هستند که به توصيه ها و سفارش هاي مردم گوش دهند و بفهمند اين توصيه ها چيست؟" گفت:حتما مديران ما بايد به اين توصيه هاي مردم گوش دهند، گوش انقلابي گوشي است که نصيحت پذير و انتقاد پذير باشد والا گوش انقلابي، گوش گفتمان امام و رهبري و گوش اسلام نيست و حتي ممکن است همان گوش افراط و تفريط باشد.

 

وي تصريح کرد:خاطرم است روزي که در نيروي انتظامي توفيق خدمت يافتم کار اجتماعي براي مردم برايم تجربه جديدي بود. در اين تجربه ما ابتدا 110 را راه اندازي کرديم که که به مردم خدمت دهيم و در کنار آن 197 را راه اندازي کرديم که حرف مردم را بشنويم. يعني به مردم گفتيم ما بايد حرف شما را بشنويم، شما بايد از ما شکايت کنيد، انتقاد کنيدف نظر بدهيد، توصيه کنيد و ... و اين روش مصداق همان گفتمان اصولگرايي است.

 

شهردار تهران از راه هاي افزايش مشارکت مردم در حوزه هاي سياسي، اجتماعي و ... را شنيدن حرف آنها دانست و افزود:در شهرداري ما حرف مردم را با 1888 مي شنويم؛ و روزانه بالغ بر 4500 نفر از مردم تهران با 1888 تماس مي گيرند مارا نصيحت مي کنند، شکايت مي کنند، غر مي زنند و اين تماس ها به ما مسئولان نشان مي دهد که مردم چقدر دقيق و منصفانه به موضوعات نگاه کردند. و اتفاقا ابعاد جديدي از کار را هم براي ما روشن مي کنند

 

وي اظهار داشت: مردم به خروجي کار مسئولانشان نگاه مي کنند، اگر ببينند اين خروجي اثربخشي در زندگي آنها دارد مثلا ببينند تورم و گراني رو به کاهش است مي فهمند که آن مسئول درد و حرف آنها را فهميده است و براي رفع آن اقدام کرده است

 

اين چهره اصولگرا در ادامه به بيانات مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبري چند سال پيش در سالگرد رحلت حضرت امام در تشريح راه ها يمبارزه با آمريکا تاکيد کردند اصلي ترين اقدام براي مبارزه به اين قدرت استکباري کار، کار ، کار است. و يقينا منظور ايشان از کار، کار اثربخش و تاثيرگذار بوده است.

 

قاليباف با تاکيد براينکه اين عقبه ها زمينه را براي مشارکت مردمي در انتخابات فراهم خواهد ساخت، گفت: ببينيد همان دولت و مجلسي که با راي 36 درصدي بر سرکار مي ايند هم مقبوليت دارند اما هر چه ميزان مشارکت بالاتر باشد اقتدار و برد بيشتري براي آن قوا و کل نظام تصوير مي شود و دشمنان نظام هم در توطئه و نقشه خود که به دنبال القاي شکاف بين مردم و حاکميت هستند شکست مي خورند.

 

ايران افتخارآميز بايد سطح مادي و معنوي زندگي مردمش را ارتقا بخشد

 

در ادامه برنامه مجري از شهردار تهران درخصوص تصوير او از ايران مطلوب و آينده سوال کرد و وي اينگونه پاسخ داد:وقتي ما سند چشم انداز را تعيين مي کنيم يعني افقي براي کشور متصور مي شويم، وقتي مقام رهبري يک دهه را دهه پيشرفت و عدالت نامگذري مي کنند يعني اولويتي داريم ولي متاسفانه اين اولويت ها برخي اوقات در کارها فراموش مي شود. که مثلا امسالي که گذشت سال جهاد اقتصادي بود، يادمان مي رود دهه اي که در آن هستيم دهه پيشرفت و عدالت است، يادمان مي رود که دهه چهارم انقلاب مان گذشته است، ايران خوب ايران آفتخار آميزي است که در سايه اسلام بتواند کيفيت زندگي را در بعد مادي و معنوي براي شهروندان و ملت خودش ارتقا بخشد و اين را بايد به روش ثبوتي به مردم نشان دهيم.

 

با روش ثبوتي بايد از انقلاب دفاع کرد نه با حرف و شعار

 

وي ادامه داد:معتقدم امروز دلسوزان انقلاب و نظام و مسئولان وفادار به شهدا، امام، ملت و رهبري کساني هستند که به روش ثبوتي از انقلاب شان دفاع مي کنند نه با حرف و شعار. حرف وشعار هم لازم است اما کافي نيست. حتي گاهي اين حرف و شعار اگر زياد از حد شود اثر عکس هم خواهد داشت. لذا معتقدم بايد کيفيت زندگي مردم را بالا ببريم. اين حق يک ايراني است که در داخل و خارج کشور احساس افتخار و سربلندي کند.

 

با يکدست بودن سلايق مخالفم

 

قاليباف همچنين در ادامه بر ضرورت وجود سلايق و تفکرات مختلف در کشور اشاره کرد و اظهار داشت:من با يکدست بودن مخالف هستم حتما بايد سلايق مختلف را داشته باشيم . ولي اين سلايق مختلف نبايد گسيختگي و پراکندگي ايجاد کند. ما بايد در مباني و اصول و اهداف واحد و مشخص باشيم ولي در روش و سليقه و رويکردها بايد متفاوت عمل کنيم و متفاوت ببينيم. اگر قرار باشد همه يکجور و يکدست باشد همه چيز ملال آور مي شود.

 

وي با تاکيد براينکه سلايق متعدد بايد زمينه را براي هم افزايي فراهم سازند،خاطرنشان ساخت:اصلا مگر مي توان به ملت گفت همه بايد به يک روش فکر کنيد؟ مهم آن است که در ضمن اين تفاوت سلايق ما هم افزايي ايجاد کنيم و تفاوت سلايق نبايد موجب گرفتن قدرت و زمان قوا و فرصت سوزي شود. بلکه مردم بايد احساس کنند که مثلا مجلس نهم يک گام به جلو بوده و تکرار گذشته نبوده است.

 

شهردار تهران در خصوص وجود ليست هاي متکثر و متعدد در تهران نيز گفت:حق اين بود که يک مقداري در اين موضوعات احزاب و گرو ه ها تفاهم بيشتري داشتند و بيشتر اهل گذشت بودند تا مردم دچار ترديد نشوند، من هم دوست داشتم اينگونه مي شد ولي در هر صورت مردم ما با دقت و هوشياري پاي صندوق ها حضور خواهند يافت و انشاالله مجلسي در شان نظام و انقلاب شکل خواهد گرفت.




نظر شما