يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۹۷۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
کمتر از 20 روز ديگر، سال نو مي‌شود و تب و تاب خريدهاي نوروزي به اوج خود مي‌رسد، اما گويا تب دلار و نوسانات ارزي در کشور، قصد ندارد در روزهاي باقيمانده سال هم، از بازار ايران رخت بربندد؛ چراکه هم اکنون حتي برخي فروش‌هاي عمده در بازار بزرگ تهران، به دلار انجام مي‌شود.

مهر: کمتر از 20 روز ديگر عيد نوروز فرا مي‌رسد و بايد با سال 90 هم عليرغم تمام فراز و نشيب‌هاي اقتصادي‌اش خداحافظي کرد. اين در شرايطي است که نوسانات ارزي که در نيمه دوم امسال به يکي از خبرساز ترين سوژه‌ها در اقتصاد ايران تبديل شد، همچنان با قوت مي‌تازد و قصد ندارد حتي در روزهاي باقيمانده از سال نيز، دست از سر اقتصاد کشور و بازار بردارد.

 

خريدهاي دلاري، فروش‌هاي دلاري

 

اين در شرايطي است که هم اکنون در بازار بزرگ تهران، برخي عمده‌فروشان از مشتريان خود، به جاي پول نقد، دلار طلب مي‌کنند و اين انتظار را دارند که باز هم قيمت دلار افزايش يابد و آنها بتوانند با دلارهاي کسب شده براي خود، در آينده سودي را کاسب شوند.

 

يکي از روسري فروشاني که در بازار بزرگ تهران به صورت عمده به توزيع کالا مشغول است، براي فروش جنس به مشتري خود از او دلار طلب مي‌کند، وقتي علتش را مي‌پرسم مي‌گويد: مشخص نيست که بايد در چند ماه آينده با چه نرخي، دلار را خريداري کنيم، بنابراين بهتر است که خود هم اکنون دلار از مردم تحويل بگيريم تا اندوخته‌اي براي آن روزها داشته باشيم.

 

دلالان دلار فروش به بازار رفتند

 

وي مي‌افزايد: متاسفانه دلالان در بازار بزرگ تهران، جلوي مشتريان و خريداران را مي‌گيرند و به آنها دلار پيشنهاد مي‌دهند، همين است که تب ارايه دلار به جاي پول نقد در ميان کسبه بالا گرفته است.

 

او مي‌گويد: هم اکنون براي خريد اجناس خود بايد دلار را به قيمت آزاد تامين کنيم، از سوي ديگر، دولت کالاهايي همچون اجناس ما را لوکس مي‌داند و به آن ارز 1226 توماني ارايه نمي‌دهد، بنابراين ما هم مجبوريم از بازار آزاد خريد کنيم و همين امر، کار را سخت مي‌کند.

 

از او مي‌پرسم که آيا تقاضاي دلار از مشتريان به جاي ريال که پول رايج مملکت است، منجر به کاهش مشتريانش نشده است، مي‌گويد: بسياري از افرادي که از مغازه ما خريد مي‌کنند، مشتريان چندين و چند ساله ما هستند و حسن اعتماد دارند، بنابراين ترجيح مي‌دهند که از ما خريد کنند، البته کمي غر هم مي‌زنند ولي چاره‌اي نيست و ما نمي‌توانيم جنس را به غير از اين شيوه بفروشيم چراکه بعد از آن، در تامين کالاهاي مورد نياز همان مشتريان دچار مشکل مي‌شويم.

 

دلار آزاد همچنان مشتري دارد

 

به يکي از دلالاني که مشغول به معامله دلار به برخي خريداران در بازار است، مراجعه مي‌کنم. از او مي‌پرسم که دلار چه نرخي است، مي‌گويد: هر روز شايد هم هر ساعت متفاوت است. قيمت 1500، 1600 شايد هم 1700 به فروش برسد.

 

مي‌پرسم: مردم هم مي‌خرند؟ مي‌گويد: در بازار برخي خريد و فروش‌ها به دلار انجام مي‌شود و همين امر مشتريان ما را هم حفظ مي‌کند.

 

 

 

حاجي‌نوروزها آمدند

 

اين روزها فارغ از هر آنچه که در شلوغي بازار مي‌گذرد، خريدها با دلار انجام مي‌شود يا با ريال، گران است يا ارزان، اما اشخاصي هستند که از همين فضاي ازدحام خوشحالند و کار و کاسبي خود را داغ‌تر از قبل و با شيوه‌اي جديد، دنبال مي‌کنند.

 

آنها همان حاجي‌فيروزهايي هستند که اگرچه ظاهري سياه و زشت دارند، اما هرچند ظاهري و کوتاه خنده را بر لب برخي‌ها مي‌نشانند و تلاش دارند تا از اين فرصت، درآمدي هم هر چند اندک براي خود کسب کنند.

 

بنابراين اين روزها آنها را بر سر چهارراه‌ها بسيار مشاهده مي‌کنيم که دايره به دست، به فکر کسب روزي هستند.

نظر شما