سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۴
کد خبر: ۴۹۹۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
تعيين 795 هزار تومان به عنوان نرخ جديد معيشت خانوار 4نفره، 575 هزار تومان خط فقر شديد، 26.8درصد نرخ تورم تا پايان بهمن ماه و جمع‌بندي گزارشات 30 استان براي دفاع در چانه زني‌هاي مزد91؛ مهم‌ترين اقدامات کارگران براي حضور در شوراي ‌عالي کار است.

به گزارش «شهر»، در ماه‌هاي گذشته و پس از برگزاري چند نشست در کميته فني مزد شوراي عالي کار، نمايندگان کارگري کشور بررسي ها و کارشناسي هاي مختلفي را در زمينه بررسي وضعيت سبد معيشتي خانوار و کيفيت دستمزدها انجام داده اند.

 

با اتمام بررسي ها و اقدامات صورت گرفته توسط نمايندگان کارگري کشور در استانهاي مختلف، نتيجه جديدترين بررسي ها و تغييرات قيمتي از سبد معيشت خانوار جمع بندي و تحويل نمايندگان کارگران عضو شوراي عالي کار براي دفاع در نشستهاي تعيين حداقل دستمزد سال آينده کارگران و مشمولان قانون کار شده است.

 

وعده‌هاي دولت

 

به صورت کلي کارگران معتقدند که به دليل ناتواني بنگاه ها در پرداخت حقوق واقعي نيروي کار و همچنين شفاف نبودن سلايق مختلف در اتخاذ تصميمات مزدي و همچنين وعده هاي دولت در حمايت از نيروي کار (مانند واگذاري کارت اعتباري) و بنگاه‌ها (پرداخت يارانه به توليدکنندگان)، فاصله بين مزد دريافتي و مزد واقعي افزايش يافته است.

 

آنان فکر مي کنند هرچه فاصله بين مزد واقعي و مصوبات شوراي عالي کار بيشتر باشد، کارگران و مشمولان قانون کار با مسائل و سختي هاي بيشتري در تامين هزينه هاي خود مواجه هستند.

 

در سالهاي گذشته نيز کارگران تلاشها و اقدامات وسيعي را براي بهبود وضعيت حقوق و دستمزدهاي خود انجام داده اند اما نتيجه اي که از مصوبات شوراي عالي کار خارج شد، به هيچ وجه به هيچ يک از محاسبات آنها همخواني نداشته است.

 

برگزاري نشست جمع بندي

 

در سالجاري تنها 27 هزار تومان به حقوق حداقل بگيران افزوده شد و شوراي عالي کار حداقل دستمزد سال 90 را 330300 تومان اعلام کرد، با اين حال کارگران فکر مي کنند هزينه ها و واقعيت هاي تامين زندگي آنها مبالغي به مراتب بيشتر از مصوبات شوراي عالي کار است.

 

هرچند شايد درصد قابل توجهي از نيروي کار و شاغلان در بنگاه ها مبالغي بيش از حداقل 330300 توماني را در پايان هر ماه دريافت کنند اما اين موضوع نمي تواند شکاف واقعي بين مزد و هزينه هاي مشمولان قانون کار را پرکند.

 

مقامات کارگري کشور در روزهاي گذشته توانسته اند نشستي را براي جمع بندي و دريافت همه نظرات کارگران از استانهاي کشور داشته باشند و نتيجه مذاکرات خود را براي دفاع در شوراي عالي کار در اختيار نمايندگان خود قرار دهند، پيشنهادي که در حال حاضر بيش از 2 برابر حداقل دستمزد سال جاري آنان است.

 

علي اکبر عيوضي در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه مذاکرات و نشستهاي کارگران پيرامون جديدترين بررسي ها در سبد معيشت خانوار و نرخ تورم نهايي شده است، گفت: نتيجه گفتگوها و بررسي ها را در اختيار نمايندگان عضو شوراي عالي کار قرار داده ايم.

 

795هزار و595 تومان؛ سبد جديد معيشت

 

رئيس کميته بررسي مزد استان تهران اظهار داشت: کميته هاي تعيين حداقل دستمزد و بررسي سبد معيشت خانوار در 3 ماهه پاياني سال فعاليتهاي خود را براي موضوع دستمزد متمرکز مي کنند. در روزهاي گذشته اين بررسي ها به اتمام رسيده است.

 

عيوضي خاطر نشان کرد: کميته هاي مزد امسال کارگران کشور با درنظر گرفتن معيارهاي بين المللي از جمله 2000 کالري انرژي روزانه براي بزرگسالان و 1800 کالري براي کودکان، تحقيقات ميداني خود را نهايي و ارائه کردند.

 

اين مقام مسئول کارگري کشور تاکيد کرد: نتيجه همه اقدامات اين شد که ما توانستيم از ميانگين جديدترين تغييرات سبد معيشت خانوار در استانهاي مختلف در سال جاري و نرخ تورم تا پايان بهمن ماه سال جاري، به ارقام و درصدهاي جديدي دست پيدا کنيم.

 

وي تاکيد کرد: با هدفمندي يارانه ها و همچنين در نظر نگرفتن کالاهاي يارانه اي و نيمه يارانه اي مانند برق، آب، گاز و موارد اينچنيني و با درنظر گرفتن اقلام اصلي مانند هزينه هاي مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل و ساير موارد براي يک خانوار 4 نفره کارگري؛ جديدترين سبد معيشت خانوار مبلغ 795 هزار و 595 تومان است.

 

تعيين خط فقر شديد

 

رئيس کميته بررسي مزد استان تهران تصريح کرد: با بررسي خط فقر شديد يک خانوار 4 نفره در ماه به رقم 575 هزار و 400 تومان دست پيدا کرديم که در هر دو مورد با رقم 330300 توماني مصوب شوراي عالي کار براي حداقل دستمزد سال 90 کارگران و مشمولان قانون کار، تفاوت فاحشي دارد.

 

به گفته عيوضي، اين بررسي ها در اختيار نمايندگان کارگري عضو شوراي عالي کار براي طرح در نشستهاي تعيين حداقل دستمزد قرار گرفته است که به گفته وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بزودي برگزار خواهد شد.

 

اين مقام مسئول کارگري کشور در اين باره که برخي از مسئولان کارگري از پيشنهادات 20 درصدي و ارسال آن به شوراي عالي کار سخن مي گويند، با رد اينگونه بررسي ها، گفت: اساسا بررسي ها منجر به تعيين يک درصد پيشنهادي براي کارگران نمي شود و ما نتيجه مذاکرات خودمان را به شرحي که گذشت در اختيار آنها قرار مي دهيم.

 

نرخ تورم پايان بهمن؛ 26.8 درصد

 

وي در اين زمينه که احتمال افزايش قابل توجه حداقل دستمزد سال آينده به نحوي که فاصله و شکاف واقعيت ها و مصوبه شوراي عالي کار کم شود تا چه حد است،ادامه داد: ما بر اساس واقعيتها سبد معيشت خانوار و نرخ تورم را بررسي و اعلام کرديم، حال شوراي عالي کار مي تواند با جميع شرايط در اين زمينه تصميم گيري کند.

 

رئيس کميته بررسي مزد استان تهران تصريح کرد: نتيجه بررسي ها در مورد نرخ تورم پايان بهمن ماه در 35 قلم کالاي اصلي سبد معيشت خانوار نيز به ميانگين 26.8 درصد رسيد که البته در اين مورد با نرخ تورم 21 درصدي اعلامي بانک مرکزي تقريبا نزديک است، اما مشخص نيست که چه نرخي را به شوراي عالي کار اعلام خواهند کرد.

 

عيوضي تاکيد کرد: برخي از بررسي هاي صورت گرفته در سبد هزينه هاي خانوار نشان مي دهد که قيمت شير از 700 تومان در فرودين ماه سال جاري به 1200 تومان رسيده است، همچنين قيمت گوشت نيز در ماه هاي گذشته 6000 تومان افزايش يافته است.

 

منبع: مهر

نظر شما