سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۵۰۰۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰
رهبر معظم انقلاب اسلامي طي حکمي اعضاي حقيقي و حقوقي شوراي عالي فضاي مجازي را تعيين کردند.

به گزارش «شهر» به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظّم انقلاب اسلامي ضمن دستور براي تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رئيس جمهور، اعضاي حقوقي و حقيقي اين شورا را تعيين کردند. رهبر انقلاب اسلامي آثار چشمگير شبکه جهاني اينترنت در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي، لزوم برنامه ريزي و هماهنگي به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از آن، و بهره‌گيري حداکثري از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلي ضرورت تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي برشمردند و تأکيد کردند: اين شورا وظيفه دارد مرکزي بنام مرکز ملّي فضاي مجازي کشور ايجاد کند.

 

بر اساس اين گزارش، متن حکم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به اين شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

گسترش فزاينده‌ فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي بويژه شبکه‌ي جهاني اينترنت و آثار چشمگير آن در ابعاد زندگي فردي و اجتماعي، و لزوم سرمايه گذاري وسيع و هدفمند در جهت بهره گيري حداکثري از فرصت هاي ناشي از آن در جهت پيشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم و همچنين ضرورت برنامه ريزي و هماهنگي مستمر به منظور صيانت از آسيب هاي ناشي از آن اقتضا مي‌کند که نقطه‌ي کانوني متمرکزي براي سياستگذاري، تصميم‌گيري و هماهنگي در فضاي مجازي کشور بوجود آيد. به اين مناسبت شوراي عالي فضاي مجازي کشور با اختيارات کافي به رياستِ رئيس جمهور تشکيل مي گردد و لازم است به کليه‌ي مصوبات آن ترتيب آثار قانوني داده شود.

 

اعضاي حقوقي اين شورا عبارتند از: رئيس جمهور (رئيس شوراي عالي)، رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضائيه، رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، دبير شوراي عالي و رئيس مرکز، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير اطلاعات، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و همچنين اعضاي حقيقي: حجج اسلام و آقايان: دکتر حميد شهرياري، دکتر سيّدجواد مظلومي، مهندس مسعود ابوطالبي، دکتر کاميار ثقفي، دکتر رسول جليلي، دکتر محمد سرافراز و مهندس عليرضا شاه ميرزايي مي باشند که براي مدت سه سال تعيين مي‌شوند.

 

اين شورا وظيفه دارد مرکزي به نام مرکز ملّي فضاي مجازي کشور ايجاد نمايد تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضاي مجازي در سطح داخلي و جهاني و تصميم گيري نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با اين موضوع از حيث سخت افزاري، نرم افزاري و محتوايي در چارچوب مصوّبات شوراي عالي و نظارت بر اجراي دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد. نکات اساسي در مورد وظايف شوراي عالي و مرکز فضاي ملّي مجازي با تأکيد بر توجه جدّي به آن، در پيوست اين حکم ابلاغ مي گردد.

 

در پايان انتظار دارم، ضمن تسريع در تشکيل مرکز ملّي فضاي مجازي، رئيس و اعضاي محترم شورا تلاش بايسته را در جهت دستيابي اين مرکز به اهداف تعيين شده به کار برند. کليه دستگاههاي کشور موظف به همکاري همه جانبه با اين مرکز مي باشند.

 

سيّدعلي خامنه‌اي

 

17/اسفند ماه/1390

نظر شما