دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۰۰۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
اصغر فرهادي پس از بازگشت از پاريس در واکنش به شايعه مهاجرتش از ايران بارديگر تأکيد کرد: من تا آخر عمر در ايران خواهم بود و فقط گاهي براي برخي کارها به خارج از کشور مسافرت مي‌کنم.

به گزارش «شهر» اصغر فرهادي کارگردان فيلم سينمايي "جدايي نادر از سيمين" نيمه شب گذشته در ميان استقبال پرشور سينمادوستان و اهالي رسانه وارد فرودگاه امام خميني(ره) شد تا براي اولين‌بار پس از دريافت جايزه اسکار پاسخگوي سوالات خبرنگاران دخلي باشد.

 

احمد ميرعلايي؛ مديرعاملي بنياد سينمايي فارابي که به نمايندگي از جواد شمقدري؛ رئيس سازمان سينمايي به استقبال فرهادي آمده بود، در جمع خبرنگاران ضمن سپاس از حضور پرشور اهالي رسانه براي پوشش خبري اين مراسم تأکيد کرد: حتما در آينده نزديک برنامه‌اي منسجم بعنوان جشن استقبال ملي از ايشان برگزار خواهيم کرد که در حاشيه آن در يک نشست خبري اصغر فرهادي پاسخگوي رسانه‌ها خواهد بود.

 

 

 

به‌رغم اين وعده از سوي ميرعلايي اما خبرنگاران فرصت را غنيمت شمرده و اصغر فرهادي را در حلقه خود مخاطب سوالات مختلف قرار دادند. فرهادي درباره دليل سفرش به ايران که از سوي يکي از خبرنگاران مورد سوال قرار گرفت، صراحتاً گفت: من به ايران سفر نکردم؛ بلکه آنجا که تا امروز بودم سفر بود! من به پاريس سفر کرده بودم و امروز به کشور خودم بازگشته‌ام.

 

وي درباره سکوت خود پس از دريافت جايزه اسکار و عدم گفت‌وگو با رسانه‌ها هم گفت: احتمالا به زودي مطلبي خواهم نوشت که پاسخي خواهد بود به تمامي پيام‌هاي پرمهري که در اين روزها منتشر شد. به همين دليل سعي کردم کمي کم‌خبر باشم تا تمام حرف‌هايم را در قالب متني که در آينده نزديک منتشر خواهم کرد بگويم.

 

اصغر فرهادي درباره پيشرفت توليد تازه‌ترين فيلمش هم گفت: فيلم جديدم در حال حاضر شروع شده‌است و مرحله پيش از پيش توليد را طي مي‌کند و در حال برنامه‌ريزي و هماهنگي ميان تهران و پاريس براي شروع فيلمبرداري هستيم که احتمالاً يکسال طول خواهد کشيد.

 

وي درباره برخي شنيده‌ها پيرامون ترکيب احتمالي بازيگران خارجي و شايعه حضور آنجلينا جولي در اين فيلم هم تأکيد کرد: هنوز هيچ چيز مشخص نيست و تصميم‌گيري درباره ترکيب عوامل صورت نگرفته‌است.

 

 

 

فرهادي در پاسخ به خبرنگاري که از بازتاب‌هاي سخنانش در مراسم اسکار پرسيد هم گفت: شما قطعاً بيشتر از من مطلع هستيد؛ چراکه من آنقدر درگير پروژه بعدي‌ام بودم که خيلي فرصت رصد اين بازتاب‌ها را نداشتم اما در همين حد که از اخبار مطلع شده‌ام ظاهراً بازتاب خوبي داشته‌است.

 

کارگردان "جدايي نادر از سيمين" در ادامه درباره اتحادي که در استقبال از موفقيت اين فيلم در ميان طيف‌ها و سليقه‌هاي مختلف در ايران بوجود آمد تصريح کرد: هر اتفاقي که سبب شود فاصله‌هاي کاذب ميان مردم کمرنگ شود، از ميان برود و فارغ از اختلافات و به هر بهانه‌اي گردهم جمع شوند قطعاً مبارک است.

 

فرهادي درباره تحليل خود از موفيقت فيلم "جدايي نادر از سيمين" هم گفت: در اين فرصت کم نمي‌توانم به نکته خاصي اشاره کنم اما آنچه مي‌دانم اين است که من سعي کردم آنچه به آن اعتقاد دارم به تصوير درآورم و براي باقي اتفاقات پيش‌بيني و برنامه خاصي نداشتم.

 

وي درباره اخباري که مبني‌بر احتمال پخش نوروزي "جدايي نادر از سيمين" از رسانه ملي منتشر شده بود هم تأکيد کرد: قرار نيست اين فيلم در ايام نوروز 91 از تلويزيون پخش شود چراکه هنوز اين فيلم خريداري نشده و تلويزيون هم اين خبر را تکذيب کرده‌است.

 

فرهادي درباره عدم پوشش مناسب موفقيتش در مراسم اسکار از تلويزيون ايران هم گفت: اين اتفاق خوشبختانه از سوي رسانه‌هاي ديگر پوشش خوبي داشت. نه من به تلويزيون نيازمندم و نه تلويزيون به من و فکر مي‌کنم اين بهترين تفاهم ميان ماست!

 

کارگردان ايراني دارنده تنديس بهترين فيلم خارجي زبان اسکار 2012 در ادامه بارديگر ناگزير شد به شايعه مهاجرتش از ايران که از سوي برخي رسانه‌ها طرح شده بود هم واکنش نشان دهد. فرهادي تأکيد کرد: من نه مهاجرت خواهم کرد و نه اساسا ساخت فيلم بعدي‌ام در خارج از کشور به دريافت جايزه اسکار ارتباطي دارد چراکه قرار و مدارهاي آن پيش از اين اتفاقات گذاشته شده بود. فرهادي تأکيد کرد: من تا آخر عمرم در ايران خواهم بود و احتمالاً فقط گاهي براي برخي کارها به خارج از کشور مسافرت کنم.

 

وي درباره سرنوشت جوايزي که در طول يکسال گذشته از جشنواره‌هاي مختلف جهاني کسب کرده‌است هم گفت: به زودي همه اين جوايز را به موزه سينماي ايران اهدا خواهم کرد.

 

کارگردان "جدايي نادر از سيمين" درباره تحريف حرف‌هايش هنگام دريافت جايزه اسکار از سوي برخي رسانه‌هاي داخلي هم گفت: به هر حال اين حاشيه‌ها همواره وجود خواهد داشت و گريزي از آن نيست و به شخصه از آن متعجب نشدم.

 

وي افزود: عده‌اي انتظار سخنراني تند و تيزتري را در اين مراسم داشتند اما فراموش نکنيم که اين مراسم محل منازعات سياسي نيست و يک جمع کاملاً فرهنگي است. برهمين اساس هم آنچه فکر مي‌کردم براي همه مردم ايران مفيد خواهد بود مطرح کردم. ترديدي هم ندارم که هرکس ديگري اگر جاي من بود حرف‌هاي ديگري براي گفتن داشت؛ اميدوارم دوستان اين اندازه از استقلال را براي من قائل باشند که آنچه فکر کردم بهتر است را بيان کنم.

 

فرهادي درباره تأثير اين موفقيت بر روند حرکت سينماي ايران هم گفت: قطعاً اين موفقيت‌ها ادامه خواهد داشت و اين صرفاً يک تعارف نيست چراکه در اين يکسال فيلم‌هاي سينماي جهان را بيشتر از قبل دنبال کرده‌ام و در قياس با آن فيلم‌ها اين تحليل را دارم که تکرار اين موفقيت غيرممکن نيست.

 

وي درباره تأثير موفقيت‌هايش بر مجادلات ميان مسئولان سينمايي و مديران خانه سينما هم تأکيد کرد: خانه سينما حتماً بايد باز شود و معتقدم تبريک واقعي و عملي مسئولان ارشاد به بنده مي‌تواند خبر بازگشايي خانه سينما باشد، اتفاقي که مطمئن هستم رخ خواهد داد.

 

فرهادي در پايان ضمن تأييد عضويتش در آکادمي اسکار براي انتخاب برترين‌ها در سال‌هاي آينده، درباره حس و حال حضور در مراسم اسکار 2012 هم گفت: اين احساس قابل تشريح نيست اما کاملاً آگاه بودم که مردم اين صحنه‌ها را مي‌بينند و براي همه‌شان هم لحظه‌اي بااهميت است. بنابراين نه من که تمام همراهانم مطلع بودند که هر حرکتي انجام دهند به پاي فرهنگ يک ملت نوشته خواهد شد و براي همين سعي کرديم تصويري زيبا، شکيل و غرورآميز در اين مراسم ارائه دهيم.

منبع: مهر

نظر شما