شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۰۰۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
اکسپوي سفال کاربردي با حضور مديران شهري، فرهنگي و هنرمندان اين رشته در برج ميلاد تهران گشايش يافت.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي برج ميلاد تهران، فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل برج ميلاد تهران در اين مراسم با بيان اينکه برج ميلاد تهران يادمان هويتي و ملي همه ايرانيان است، گفت: اين نماد هويتي زماني مي تواند در خانه هاي تک تک مردم جا باز کند که در آن انواع هنرها همچون پازلي شکل بگيرد.

وي افزود: سفال بخشي از همين پازل هويتي وهنري است که اين هنر خود قدمتي به اندازه تاريخ ايران دارد.

به گفته وي، برج ميلاد در راستاي احياي هنر بومي و اصيل ايران اقدام به برگزاري اکسپوي سفالگري کرده است تا از اين طريق قشرهاي مختلف مردم و بازديدکنندگان برج ميلاد را با اين هنر آشنا کند.


مديرعامل برج ميلاد تهران به راه اندازي فروش آثار فاخر هنري در گالري برج ميلاد اشاره کرد و گفت: اين مرکز يکي ديگر از پازل هاي هويتي است که هم اکنون در برج ميلاد تهران راه افتاده است و براي رونق آن به کمک هنرمندان در رشته هاي مختلف احتياج داريم. ضمن آنکه در گام هاي بعدي نيز از هنر سفال و سفالگري نيز در اين مرکز براي فروش به عموم مردم استفاده مي کنيم.


وي در پايان صحبت هاي خود اعلام کرد که درهاي برج ميلاد به روي همه گردشگران و شهروندان در تمام طول سال باز است، ضمن آنکه در ايام نوروز نيز ويژه برنامه هاي گسترده اي در برج ميلاد برپا مي شود.


در ادامه مراسم احمد محيط طباطبايي کارشناس امور فرهنگي و ميراث فرهنگي گفت:برج ميلاد نماد شهري و ملي ايران بوده و در حقيقت اين برج در راستاي نمادهاي ملي که ساخت آن از گذشته هاي دور در ايران مرسوم بوده، از سوي مهندسان ايراني ساخته شده است.


وي افزود:هم اکنون برج ميلاد تهران به عنوان يکي از افتخارات مهندسي ايران در حال تبديل شدن به مکاني است براي عرضه و معرفي هنر و تاريخ ايران زمين.


به گفته اين کارشناس فرهنگي، تمدن ايران را به سفال پيوند زده اند و اگر مي گويند ايرانيان کيمياگر هستند به اين دليل است که خاک را به بالاترين ارزش رسانده اند.


منيژه آرمين نويسنده و بانوي سفالگري در ايران از ديگر سخنرانان اين مراسم بود.


وي با ابراز خوشحالي نسبت به برگزاري اين اکسپو گفت: اين نمايشگاه با توجه به اينکه سفال کاربردي است، حائز اهميت است.چه،سفال معاصر اندکي سفال کاربردي را تحت الشعاع قرار داده و گويي سفال هنري در برابر سفال کاربردي ايستاده است.


آرمين با بيان اينکه ضروري است که به سفال کاربردي پرداخته شود، تصريح کرد: کارگاه هاي توليدي بدون نظارت و توجه به سابقه تاريخي سفال و تنها در حد بضاعت مالي عموم مردم اقدام به توليد سفال مي کنند اما سفال هنري است که نمي توان به همين راحتي ها از کنار آن گذشت و بايد ما هنرمندان کاري کنيم که دوباره سفال به داخل خانه هاي ما راه پيدا کند و فرزندان ما با اين هنر بومي و تاريخي آشنا شوند.


به گفته اين نويسنده رونق هنر سفال تاثير زيادي در اقتصاد کلان دارد و مي تواند نقش مهمي در صادرات غير نفتي داشته باشد.


آرمين در پايان گفت: سفال در مجموع سهم ممي در فرهنگ سازي، تلطيف روحيه افراد و آرامش مردم در دوران مدرنيته دارد.

نظر شما