يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۰۰۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶
بيش از 30 نفر از سردبيران و دبيران نشريات مختلف ايراني، روز پنجشنبه 18 اسفندماه 1390 در فرهنگسراي اشراق گرد هم آمدند، تا در حضور آنان براي اولين بار «روزنامه‌نگاري سبک جامع»، به جامعه رسانه‌اي کشورمان معرفي شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي اشراق، روزنامه‌نگاري سبک جامع، جديدترين سبک روزنامه نگاري در جهان است، که تعاريف و وظايفي متفاوت براي خبرنگاران و فعالان حرفه اي عرصه رسانه دارد. علي قنواتي موسس هفته نامه همشهري جوان و گروه مجلات همشهري، که طي يک دهه اخير تلاش وافري براي پياده سازي اين سبک روزنامه نگاري در ايران داشته است، ارائه دهنده «کارگاه تخصصي روزنامه نگاري سبک جامع» بود.


به گفته قنواتي، با در هم تنيدن روزافزون فرم و محتوا و نيز گسترش رسانه‌هاي ديجيتال، روزنامه‌نگاري سنتي جاي خود را به اشکال تازه، پويا و منسجم‌تري از اين حرفه مي‌سپارد که مي توان آن را با اصطلاحات نويني چون روزنامه‌نگاري سبک جامع يا همگرا معرفي کرد.



او در تعريف روزنامه نگار سبک جامع گفت: در اين سبک، روزنامه نگار، تک بعدي نيست، بلکه مهارت هاي او از توليد صرف متن، خبر و گزارش فراتر مي رود. چنين فردي به واسطه تسلطي که بر ديگر ابزارهاي نوين ژورناليسم دارد، مي‌تواند، محتواي پيام خود را به همراه مکمل‌هاي چندرسانه‌اي (مانند عکس، طرح، گرافيک، صوت و ويدئو) به مخاطب عرضه کند تا هم فرآيند انتقال پيام و هم ميزان تاثيرگذاري آن بر مخاطب، افزايش يابد.


وي گفت: حرفه اصلي يک «روزنامه نگار سبک جامع» ممکن است، عکاسي، تصويرسازي و ... باشد، اما او به ديگر حوزه ها و ابزارهاي انتقال پيام نيز آشنايي کامل دارد. چنين ويژگي هايي امکان تعامل سازنده با متن و پديدآوردندگان آن را فراهم خواهد کرد.



معرف «روزنامه نگاري سبک جامع» به جامعه رسانه اي ايران، در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات شگرف ناشي از ورود رايانه‌ و ابزارهاي ديجيتال به دنياي نشر و ارتباطات رسانه‌اي اشاره کرد و گفت: روزنامه‌نگار سبک جامع به روش‌ها و ابزار توليد و انتشار محتوا در وب آشنا بوده و به راحتي مي تواند يک سايت ساده محتوامحور را راه اندازي و مديريت کند.

اين دسته از روزنامه نگاران همچنين مي‌توانند در صورت لزوم گزارش‌هاي صوتي و ويدئويي کوتاه و ساده‌اي بسازند و نقش يک ژورناليست راديويي و تلويزيوني را به خوبي ايفا کنند.


در اين کارگاه ضمن بازخواني سبک‌ها و گرايش‌هاي نوين نگارش مطبوعاتي، شرکت کنندگان با رئوس کلي برخي اجزاء نگارش سبک جامع (مانند نگارش ترکيبي، متن‌واره‌ها، گزارش و مقاله تصويري، چندپاره‌نويسي، روزنامه‌نگاري سبک‌زندگي، اطلاع‌رساني گرافيکي، وب و ويديو)، آشنا شدند.


علي قنواتي هم چنين برخي مهارت‌هاي لازم براي دبيري و سردبيري در روزنامه نگاري سبک جامع را برشمرد و تاکيد کرد: روزنامه نگاري سبک جامع که آينده رسانه در جهان را رقم مي زند، هم اکنون در حال تبديل شدن به رويکرد غالب آموزشي در دانشکده ها و مدارس بين المللي ژورناليسم است.



او ابراز اميدواري کرد: برگزاري کارگاه روزنامه نگاري سبک جامع، آغازي براي نهادينه شدن اين رويکرد مترقي در روزنامه نگاري ايران باشد.

نظر شما