سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۹
کد خبر: ۵۰۱۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
قدرداني پيشكسوتان قصه از سازمان فرهنگي هنري
در اختتاميه نخستين جشنواره مادران قصه‌گو كه با يادي از مهدي آذريزدي همراه بود، از مصطفي رحماندوست نويسنده كودك و نوجوان، بهرام شاه‌محمدلو، نويسنده و كارگردان و مريم نشيبا گوينده راديو قدرداني شد. در مقابل قصه‌گويان هم از اقدامات سازمان فرهنگي هنري براي برگزاري اين جشنواره قدرداني كردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مراسم اختتاميه اولين جشنواره مادران قصه‌گو شب گذشته -20 اسفند-با حضور هنرمندان، نويسندگان، گويندگان و مجريان حوزه كودك و نوجوان، تعداد زيادي از مادران قصه‌گو شهر تهران به همراه مديران و مسوولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. اين مراسم با قصه‌گويي گيتي خامنه‌اي مجري برنامه‌هاي كودك دهه شصت آغاز شد.



مريم نشيبا: كودكان خياباني را از ياد نبريم


مريم نشيبا، گوينده راديو و تلويزيون و قصه‌گوي ماندگار «شب بخير كوچولو» كه در ابتدا با حضور امير خوراكيان رييس سازمان فرهنگي هنري، مرضيه برومند (كارگردان و بازيگر)، محمود حكيمي (نويسنده)، حسين محب اهري (بازيگر) و محمدعلي قندهاري‌نيا معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري تجليل شد با سپاسگزاري از دست‌اندركاران برگزاري اين جشنواره و با يادي از شعر شب به خير كوچولو، گفت: رييس سازمان فرهنگي هنري خيلي به فكر كودكان است و علاقه‌مند به آموزش مادران براي قصه‌گويي فرزندان خود و ارتقا فرهنگ كتابخواني.


اما در اين بين تقاضا مي‌كنم در ميان بچه‌هايي كه در خانواده و در پناه والدين خود هستند به فكر كودكان و بچه‌هايي كه شبانه‌روز در خيابان‌ها و ميادين شهر در حال همه جور فعاليتي هستند و گاهي كارهاي ضد اخلاقي نيز انجام مي‌دهند باشند.



رحماندوست: 30 سال تلاش مي‌كنم قصه‌گويي زنده بماند


مصطفي رحماندوست، شاعر، قصه‌نويس و مترجم كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان با حضور در سن ضمن تشكر از حركت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در احيا فرهنگ قصه‌گويي، گفت: 30 سال است تلاش مي‌كنم تا قصه‌گويي زنده بماند و الان شاهد اين اتفاق از سوي شهرداري هستم .


شاه‌محمدلو: بچه‌هاي امروزي  تنهاند

بهرام شاه‌محمدلو، کارگردان و هنرپيشه تئاتر و تلويزيون ايران با بيان اينكه بچه‌هاي امروز تنها هستند، گفت: بچه‌هاي ديروز همراه با پدر،‌ مادر و اعضاي خانواده بودند و روابط خوبي بين آنها حاكم بود ولي الان كودكان با يك مانيتور و يا پلي‌استيشن و وسايل ديگر مشغول هستند تا والدين به گرفتاري‌ها و كارهاي خود برسند. سعي كنيم به كودكان خود الفت ببخشيم و آنها را از اين تنهايي خارج كنيم.


محب‌اهري: قصه‌گويي پرخاشگري را از كودكان دور مي‌كند 

حسين محب‌اهري بازيگر سينما و تلويزيون نيز در اين مراسم با گرفتن وقت كوتاهي شروع به صحبت راجع به قصه‌گويي كرد. وي دليل پرخاشگري بين كودكان و گسيختگي روابط بين والدين و كودكان و خواهران و برادران را نبودن قصه عنوان كرد و گفت: قصه باعث قوي شدن روابط عاطفي مي‌شود و بچه‌ها با هم مهربان مي‌شوند. شهرداري دست به نكته حساسي گذاشته است و اين جاي تقدير دارد. بچه‌ها را دوست داشته باشيد و برايشان قصه بگوييد.


حكيمي: اقدام رييس سازمان فرهنگي هنري نياز به ستايش دارد


محمود حكيمي نويسنده و مترجم نيز در اين مراسم با بيان اينكه در هيچ يك از آثارم به ستايش صاحب قدرتي نپرداخته‌ام، به بيان خاطره‌اي از رييس سازمان پرداخت و گفت: زماني در مراسم رونمايي از يكي از آثارم، وقتي گفتم تاكنون 143 كتاب منتشر كرده‌ام و سوال كردند چگونه؟ گفتم به علت فداكاري‌هاي همسرم كه در اين جلسه نيز حضور دارد. درست پس از يك ماه از سازمان فرهنگي هنري تماس گرفتند و براي تقدير از زحمات همسرم به منزل من آمدند اين اقدام خيلي موثر بود و دوست دارم به خاطر همين از آقاي خوراكيان تشكر كنم.


قصه‌گويي بهرام شاه‌محمدلو در نقش آقاي حكايتي، شعرخواني رضا رفيع از طنزپردازان كشور، اجراي برنامه توسط بازيگران برنامه «خنده‌بازار»، پخش كليپ و سخنراني كوتاه مجيد قناد (عمو قناد) از ديگر بخش‌هاي مختلف اين مراسم بود كه با استقبال تماشاچيان همراه بود.


در اين مراسم همچنين، جواد حيدري‌پور، مدير فرهنگي هنري منطقه 12 و رييس فرهنگسراي شهر، علي‌اكبر توپچي، رييس فرهنگسراي قرآن، رضا دوستعلي ، مدير فرهنگي هنري منطقه 6 و رييس فرهنگسراي سرو، كاووس صفايي ناييني، مدير فرهنگي هنري منطقه 14 و رييس فرهنگسراي اخلاق، سيدقاسم ناظمي، معاون هنري سازمان فرهنگي هنري، ناصر امين‌زاده، مدير فرهنگي هنري منطقه 5 و رييس فرهنگسراي فردوس، جعفر رييسيان‌زاده، مدير فرهنگي هنري منطقه 18 و رييس فرهنگسراي خاتم، صادق پژمان، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و ايمان شمسايي مدير ارتباط با رسانه‌هاي اين سازمان نيز حضور داشتند.


در اين مراسم از 24 مادر قصه‌گو شهر تهران تجليل شد و سه نفر به عنوان نفرات برتر معرفي شدند. اسامي مادران برگزيده شهر تهران به شرح ذيل است.

مرضيه روستا، ناهيد شرف‌الدين‌زاده، حبيبه آزادي، فاطمه سمايي، فاطمه صفابخت، سميه جمالي‌نيا، ميترا توكلي، بهاره صفدري، سميه لطفي، فاطمه ده‌نمكي، مريم بقايي، طاهره لاكيان، فاطمه بهراميان، نرگس هاشمي، زينب قنبرپور، افسانه مهرآبادي، هاجر ميرزاده، الهام عابديني، شيوا برزگر، نفيسه تركمان و معصومه ايماني.

نسيم نوروزيان، فرخ‌الزمان اله‌رحمي و زهرا كدخدايي نيز به ترتيب نفرات اول تا سوم را كسب كردند.


جشنواره مادران قصه‌گو از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 18 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي آشنايي مادران با روش‌هاي قصه‌خواني و قصه‌گويي براي كودكان و ترويج فرهنگ مطالعه سطح شهر تهران برگزار شد.

در همين زمينه بخوانيد و ببينيد:

اختتاميه نخستين جشنواره مادران قصه‌گوي شهر تهران

مادران تهراني پرچمدار قصه‌گويي

نظر شما