دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۵۰۲۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۴
سرانه كتابخواني در ايران پايين است. تهران‌نشينان هم از اين قاعده مستثني نيستند. از همين روست كه نهادهاي فرهنگي هر يك به بضاعت خود در اين مسير گامي برمي‌دارند. سازمان فرهنگي هنري هم در سال 90 همانند سال‌هاي گذشته براي ارتقا فرهنگ مطالعه اقداماتي داشته كه به اجمال مرور مي‌شود.

به گزارش خبرنگار«شهر»، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از بدو تاسيس نسبت به کتاب و ترويج کتابخواني توجه داشته است، اما در سال هاي اخير فعاليت هاي اين سازمان در اين حوزه از رشد خوبي برخوردار بود. امير خوراکيان، رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اينكه در فهرست اولويت‌هاي موضوعي، ارتقا فرهنگ مطالعه و كتابخواني يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي سازمان به شمار مي‌رود، در اين باره مي گويد: كتابخواني و فرهنگ مطالعه به دليل نقشي كه در تحقق ساير اولويت‌ها ايفا مي‌كند براي ما از اهميت بيشتري برخوردار است بنابراين 20 برنامه در سال 90 در اين حوزه طراحي شد.

 

 

 

 

ياد يار مهربان آيد همي

 

 

  

نهمين نمايشگاه «ياد يار مهربان» ويژه اهداي کتاب به مدرسه‌ها آبان سال 90 برگزار شد. اميرمسعود شهرام‌نيا، مديرعامل مؤسسه نشر شهر و دبير نمايشگاه «ياد يار مهربان»، هدف اين نمايشگاه را افزايش سرانه کتاب‌خواني به ويژه افزايش اين سرانه براي دانش‌آموزان مي داند. او ادامه مي دهد: همزمان با اين نمايشگاه، تجهيز کتابخانه‌هاي حوزه‌هاي علميه شهر تهران در بيش از 80 حوزه، مقاطع مختلف ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان،‌ بيش از 60 خوابگاه دانشجويي شهر تهران و کتابخانه وابسته به شهرداري تهران و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت گرفت. حتي براي ندامتگاه‌ها کانون‌هاي اصلاح‌هاي تربيت و کانون‌هاي مساجد هم اعتباري بيش از 24 ميليارد ريال درنظر گرفته شد. برنامه «صبحانه کاري ناشران با شهردار تهران» نيز در حاشيه اين نمايشگاه انجام شد.

 

  

 

 

جشن «کتابيار» و انتخاب برترين ها

 

 

 

 

سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران به مناسبت هفته كتاب جشني را با عنوان «جشن كتابيار» برگزار کرد كه در آن، كتابدار برتر و عضو برتر و نمونه معرفي و تجليل شدند.

 

امسال علاوه بر انتخاب كتابدار و عضو برتر، كتابخانه برتر هر منطقه را نيز با هدف ارتقاي سطح كيفي كتابخانه‌هاي فعلي معرفي کرد.

 

«جشن کتاب تهران» همزمان با هفته کتاب و با شعار «اين هفته در تهران ترافيک کتاب سنگين است» از ديگر برنامه هاي سازمان در سال 90 بود.

 

در طول هفته کتاب، کتابخانه ديجيتال سازمان نيز افتتاح شد که بدين ترتيب امکان دسترسي به يک ميليون و 639 هزار و 684 جلد کتاب که در 78 کتابخانه سازمان وجود دارد از طريق اينترنت فراهم شد.

 

 

  

 

کتابخانه هاي سازمان «پيام» دار شدند

 

 

 

سازمان فرهنگي هنري در حال حاضر مديريت بيش از 80 كتابخانه را در مناطق و محله ها برعهده دارد.

 

از برنامه هاي ويژه امسال در حوزه مديريت امور کتابخانه هاي اين سازمان، تجهيز کتابخانه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به نرم افزار کتابخانه ديجيتال «پيام» است. سيستم پيام يك كتابخانه ديجيتال جامع و انعطاف‌پذير است كه تمامي اجزاء آن تحت web عمل مي کند. اين سيستم از تمامي انواع مدارك موجود مثل كتاب، مجله، مقاله، صدا، تصوير، فيلم، نرم‌افزار، CD و غيره حمايت مي‌كند. با پيدايش مدارک جديدتر، به راحتي با معرفي آنها به سيستم پيام مي‌توان اين مدارک جديد را نيز به كتابخانه افزود. سيستم پيام داراي مجموعه‌اي غني از سرويسهاي ديجيتال و كتابخانه‌اي است. اميرخوراکيان در اين باره مي گويد: در 80 کتابخانه‌اي که تحت نظر سازمان فرهنگي و هنري شهرداري وجود دارد 12 هزار صندلي مطالعه، يک ميليون و 400 هزار جلد کتاب و 220 هزار عضو داريم.

 

 

 

 

 

كتابخانه‌ها هر سال درجه‌بندي مي‌شوند

 

 

 

حيدر کلهر، رئيس امور کتاب و کتابخواني سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم با تاکيد بر لزوم ارتقاي خدمات ارائه شده در اين کتابخانه ها مي گويد: طرح درجه بندي کتابخانه ها هر سال يک بار براي همه کتابخانه هاي سازمان انجام مي شود و امسال 110 شاخص براي مشخص شدن درجه کتابخانه ها پيش بيني شد که همه آنها عوامل تاثيرگذار برشاخص هاي درجه بندي گذشته است و با بررسي همه اين عوامل نتيجه درجه بندي مشخص مي شود. به گفته وي اين کار هم اکنون در 80 کتابخانه زير مجموعه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در حال اجراست.

 

 

  

برپايي فرهنگسراي كتاب

 

 

 

 

 

به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از چند سال پيش تا كنون ؛«فرهنگسراي كتاب» در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برپا ‌مي‌شود. در اين فرهنگسراي موقت كه سال 90 هم برپا شد، 5 غرفه با عنوان هاي «صفحه كودك و نوجوان»، «صفحه ما و شما»، «صفحه فاطميه»، «صفحه كتابخانه»، و «صفحه قرآني» ميزبان بازديدکنندگان نمايشگاه و علاقه مندان به کتاب است.

 

هم چنين مرکز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيش از 130 اثر در حوزه آموزشهاي شهروندي در بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران شرکت کرد. ضمن اين که نشر شهر نيز با صدها عنوان کتاب در اين نمايشگاه حضور فعالي داشت.

 

 

 

 

 

انتشار 190 عنوان كتاب مترو و اتوبوس

 

 

 

موسسه «نشر شهر» وابسته به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران هر چند به انتشار کتاب هاي مترو و اتوبوس مشهور است، اما فعاليت هاي گسترده اي در حوزه نشر را به انجام رسانده است. نشر شهر تاکنون بيش از 140 عنوان کتاب اتوبوس و بيش از 50 عنوان کتاب مترو را منتشر کرده است. اخلاق و مذهب، قرآن و نهج البلاغه، دين، سلامت، فرهنگ و ادب، تاريخ شهر، زندگي و مطالعات شهري، هنر و کودک و نوجوان از ديگر موضوعاتي است که نسبت به انتشار کتاب در اين زمينه ها اقدام شده است.

 

 

 

 

کتاب، سايه‌بان شهر

 

بخش ديگري از فعاليت اين سازمان در حوزه کتاب، برگزاري دو دوره مسابقه کتاب‌خواني «کتاب؛ سايه‌بان شهر» است. دوره اول اين مسابقه در تابستان 90 برگزار شد و دوره دوم نيز که از 15 بهمن‌ماه 90 آغاز به کار کرد، تا 30 فروردين 91 تمديد شده است. در اين مسابقه شهروندان مي‌توانند از راه تماس با سامانه تلفني 1837 و درج مشخصات خود ، کتاب با پيک رايگان را دريافت كنند و يا با مراجعه به 80 کتابخانه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مناطق 22گانه، اين کتاب را دريافت کنند.

 

 

 

  

در دوره اول کتاب «خانواده خوب» از نگاه قرآن و حديث موضوع مسابقه بود. اولين دوره با معرفي 108 برگزيده از ميان5 هزار و 807 پاسخ صحيحي که به سامانه تلفن گوياي 1837 ارسال شد، پايان يافت. و در دوره دوم «کتاب همسايه» با موضوع آيين همسايگي و همسايه‌داري براي شرکت در مسابقه در اختيار شهروندان تهراني قرار داده مي شود.

 

 

 

 

از ديگر اقدامات موردي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مي توان به کتاب صوتي «بچه‌هاي محله خورشيد» به مناسبت برگزاري اولين جشنواره تئاتر شهر از سوي معاونت هنري اين سازمان و انتشار روزنگار

 جامع انقلاب اسلامي ايران از سوي معاونت فرهنگي اين سازمان اشاره کرد.

 

 

 

 

 

مجموعه فعاليت هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را مي توان در اين چند جمله رييس اين سازمان بيان کرد. او با بيان اين که بايد يك تحول اساسي در فرهنگ مطالعه و كتابخواني به ويژه براي نسل آينده ايجاد كنيم، تاکيد مي کند: « كشور ما از لحاظ فرهنگ مطالعه و كتابخواني شرايط زيبنده‌اي ندارد و ما تصميم گرفتيم ظرف مدت دو سال آينده نقش موثري در فرهنگ مطالعه ايفا كنيم تا تهران از اين نظر به جايگاه مناسبي ارتقا يابد.»

در همين زمينه بخوانيد:

فعاليت‌هاي موسيقايي سازمان فرهنگي هنري در سال 90

 فعاليت‌هاي تصويري سازمان فرهنگي هنري در سال 90 

فعاليت‌هاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري در سال 90

نظر شما