دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۱
کد خبر: ۵۰۳۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
مهمترين برنامه‌هاي فرهنگي هنري سال 91/ منطقه 16
برگزاري نمايشگاه‌هاي هنري، كارگاه فن‌آموز، شب شعر و همايش روشنايي جانان از جمله برنامه‌هاي بهاري منطقه 16 است كه از سوي مديريت فرهنگي هنري اين منطقه تدارك ديده شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، 17 نمايشگاه شامل نمايشگاه‌هاي سفال و سراميك، نقاشي، مجسمه، آثار تجسمي، نقاشي خط، تصويرسازي و خط و تذهيب در فصل بهار در فرهنگسراي بهمن و مراكز تابعه برگزار مي‌شود.




كارگاه‌هاي علمي فن‌آموز در تالار خواجه نصيرالدين طوسي

در كارگاه‌هاي فن‌آموز نيز كه بصورت تور علمي در تالار خواجه نصيرالدين طوسي در فرهنگسراي بهمن برگزار مي‌شود، دانش‌آموزان با مباحث تئوري علوم پايه و آزمايش‌هاي مربوط به دروس شيمي، فيزيك، زمين شناسي و غيره از نزديك آشنا خواهند شد. براي هر گروه 20 نفره يك كارشناس در نظر گرفته و در طول زمان بازديد (حداقل 60 دقيقه ) مباحث مورد نظر بصورت عيني تجربي آموخته مي‌شود. اين تالار علمي در مباحث مختلفي ازجمله نجوم، حركت‌ها، سيرتكاملي رايانه، نور، آينه‌ها، انرژي فسيلي، آونگ‌ها، زيست شناسي، انرژي‌هاي نوين، اتاق اپتيك و صدا داراي تجهيزات قابل توجهي است كه با لمس عيني براي مخاطبان مثمر ثمر است.



شب‌هاي شعر بهمن

شب‌هاي شعر بهمن يكي ديگر از برنامه‌هاي بهاري فرهنگسراي بهمن است كه با توجه به سوابق فعاليت‌هاي كانون ادبي بهمن در سنوات گذشته و استقبال علاقمندان از آن، اين کانون در سال جديد نيز به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. طي اين دوره علاوه بر برگزاري نشست‌هاي هفتگي كانون ادبي و نقد و بررسي آثار شعراي جوان، مراسم شب شعري نيز با دعوت از اساتيد شعر و ادب و شاعران جوان منطقه برگزار مي‌شود.


كدبانوي خانه

آموزش مديريت خانه و خانواده يكي از مهمترين مهارت‌هاي مورد نياز بانوان خانه دار است كه شبكه همكاري‌هاي فرهنگسراي بهمن توسط كانون مهارت‌هاي زندگي و با برگزاري كارگاه آموزش كدبانوي خانه به آن مي پردازد. اين برنامه روزهاي چهارشنبه هر هفته با حضور افتخاري كارشناس مربوطه و با پرداختن به مباحثي از قبيل شيوه نگهداري صحيح مواد غذايي، آموزش طبخ غذاهاي سنتي و فرنگي، آموزش نكته‌هاي ريز خانه داري و تغذيه سالم برگزار خواهد شد .


كتيبه ماندگار

كتيبه ماندگار (تابلو مقاله با محتواي امام راحل ره) عنوان برنامه ديگري است كه به مناسبت ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) و سالروز قيام 15 خرداد برگزار مي‌شود. در اين برنامه تعدادي تابلو مقالعه در ابعاد 70 در 50 حاوي اطلاعاتي از ابعاد مختلف زندگي امام خميني (ره) شامل شخصيت، زندگي اجتماعي، سياسي و فرهنگي ايشان توليد و به نمايش گذاشته شود .


فعاليت‌هاي موسيقايي بهمن

با توجه به نياز مبرم جامعه در خصوص آشنايي با فرهنگ غني و فاخر ايراني اسلامي در زمينه هنر موسيقي، واحد موسيقي بهمن در نظر دارد سلسله نشست‌هاي پژوهشي موسيقي فاخر ايران و جهان را با حضور اساتيد صاحب‌نام موسيقي و با دعوت از علاقمندان به هنر موسيقي برگزار كند. با برگزاري اين نشست‌هاي پژوهشي به آناليز و بررسي توانايي‌ها و گستره موسيقي کلاسيک ايران و اقوام، معرفي سبک‌هاي هنري ارزشمند و اصيل با محتوايي ايراني، مذهبي پرداخته شده که هم به ارتقاء دانش هنر مخاطب منطقه‌اي مي‌افزايد و هم ابزار مهمي جهت مقابله با تهاجم فرهنگي در زمينه موسيقي‌هاي مبتذل است. در اين جلسات به تصنيف‌هاي فاخر و دليل تميز آنها از ساير تصانيف پرداخته خواهد شد .


همچنين باشگاه موسيقي بهمن با هدف ساماندهي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي موسقيايي و به منظور هم افزايي فعاليتهاي هنرمندان فعال در فرهنگسراي بهمن در 3بخش تشکيل و حمايت از فعاليت گروه‌هاي موسيقي با رويکرد به موسيقي فاخر ايراني، توليد و اجراي قطعات موسيقيايي و آموزش و توانمندسازي گروه ها و هنرمندان جوان در سال جديد فعاليت مي‌كند.



همايش روشنايي جانان

بر اساس تعاليم گهربار قران، احاديث و روايات ائمه و آموزه‌هاي بزرگان دين و بيانات گهربار امام خميني ره و مقام معظم رهبري بسياري از افراد جامعه با نثار جان خود و ترويج معلومات و گسترش فرهنگ و هنر همانند معلم ، افراد را در جامعه راهنمايي مي‌كنند. روز معلم فرصت مغتنمي است تا به لفظ اكتفا نشده و از قافله سالاران اين مشاغل تقدير شود.

لذا همزمان با روز معلم تعداد 7 نفر از اساتيد مشاغل ذيل انتخاب و با لوح تقدير مزين به احاديث و عنوان مشاغل به همراه هديه‌اي ، قدرداني مي‌شوند . يك نفر از روحانيون و خطيبان معروف منطقه با عنوان معلم اخلاق، يك نفر از شاعران يا نويسندگان منطقه با عنوان معلم ادب ، يك نفر از ‎آزدگان 8 سال دفاع مقدس بعنوان معلم صبر، يك نفر از جانبازان 8 سال دفاع مقدس بعنوان معلم ايثار، يك نفر از اساتيد هنر بعنوان معلم هنر ، يك نفر از خانواده شهدا بعنوان معلم انسان و يك نفر از ورزشكاران با عنوان معلم ورزش در اين برنامه تجليل مي‌شوند.





ادامه فعاليت باشگاه نمايش بهمن

 فرهنگسراي بهمن با وجود 3 پلاتوي تمرين و توليد نمايش ، 2 سالن اجراي 100 و 80 نفره ويژه اجراي نمايش، سالانه پذيراي صدها گروه نمايشي شهر تهران است و اثار متعددي در اين مجموعه توليد و اجرا شده است كه در اين اواخر مي توان به توليد و اجراي نمايش هاي فاخري همچون « اديپ » ، « دايره گچي » ، « آب و آيينه » اشاره كرد.


باشگاه نمايش بهمن با هدف ساماندهي برنامه‌ها و فعاليتهاي امور نمايش بهمن و به منظور هم افزايي فعاليتهاي هنرمندان فعال در فرهنگسرا در سه بخش حمايت از فعاليت‌هاي گروه نمايش، توليد و اجراي آثار نمايشي و آموزش و توانمندسازي گروه ها و هنرمندان جوان فعال خواهد بود .


جشنواره فرهنگي ورزشي فتح خرمشهر

 به منظور معرفي فعاليت‌هاي ورزشي اين فرهنگسرا و تشويق و ترغيب ورزشكاران و با توجه به حضور تعدادي از ورزشكاران صاحب مدال و مطرح در سطح مسابقات كشوري و جهاني كه هم اكنون در اين مركز فعاليت ورزشي دارند، فرهنگسراي بهمن در نظر دارد با بهره گيري از مناسبت‌هاي ميلاد حضرت فاطمه (س)، امام محمدباقر (ع) و سالروز فتح خرمشهر، جشنواره فرهنگي ورزشي «جام سوم خرداد» با حضور ورزشكاران مطرح عضور فرهنگسرا در سطح منطقه 16 برگزار شود.


فراخوان و اطلاع رساني در سطح منطقه ، اجراي مسابقات در رشته‌هاي مختلف مانند رزمي، شنا، فوتسال، حركات نمايشي فردي، آمادگي جسماني، اسكيت به مدت يك هفته و انتخاب نفرات برگزيده، دعوت از ورزشكاران نام آور و مدال اور در مسابقات ورزشي و مربيان و مسئولين ورزشي سطح منطقه و اهداي جوايز به انها، سخنراني با موضوع ترويج فرهنگ ورزش بستر پويايي جامعه ،انجام حركات نمايشي توسط گروه‌هاي ورزشي فرهنگسرا، معرفي برگزيدگان مسابقات ورزشي جام سوم خرداد برگزار شده دراين جشنواره از جمله بخش‌هاي مختلف اين جشنواره محسوب مي‌شود.



 همياردانايي

 اين طرح با استفاده از تجربيات و ظرفيت‌هاي كتابخانه شهيد فهميده در اجراي مرحله اول و دوم طرح هميار دانايي در دو بخش هميار دانايي و پيك دانايي (ويژه نامه طرح همياران ) در سطح منطقه برگزار مي‌شود.

در اين برنامه تعداد 10قفسه دوطبقه‌اي ويژه با گنجايش 200 جلد كتاب (كودك و بزرگسال) و ارم و نشان طرح تهيه و به همراه پيك طرح و فرم‌هاي شركت در مسابقات به مديران 10 مجتمع پرجمعيت منطقه 16 تحويل داده مي‌شود تا در ورودي مجتمع نصب و به همسايگان خود كتاب امانت دهند.

 كتابداران كتابخانه در طول طرح، حداقل يك بار به محل مجتمع رفته و عنوان‌هاي امانت نرفته را با عنوان‌هاي مورد نياز همسايگان تعويض مي‌كنند. همچنين مخاطبان از طريق تهيه و ارايه خلاصه‌اي از كتاب مطالعه شده در مسابقه هميار دانايي شركت مي‌كنند و به قيد قرعه جوايزي دريافت مي كنند. در بخش دوم، نشريه علمي كتابخانه شهيد فهميده كه حاوي مطالب علمي پيرامون معرفي امكانات، منابع و خدمات كتابخانه و غيره است هر دو هفته يكبار منتشر و در در ورودي مجتمع‌هاي منتخب بصورت تابلو فلكسي نصب مي‌شود .


برگزاري برنامه‌هاي متنوع در مراكز منطقه 16

جشن شكوفه‌ها، يك روز شاد با بچه‌ها و كارگاه آموزش پرديس خانواده در خانه فرهنگ كوشا، نشست‌هاي تخصصي جايگاه و سيماي زن امروز با الگوپذيري از شخصيت حضرت فاطمه (س) و همسفران نور در خانه فرهنگ قلم، بهانه‌اي براي شاد بودن، قطره آب، كارگاه بهداشت خانواده، كارگاه‌هاي آموزشي پرديس خانواده در خانه فرهنگ خزانه، هديه‌هاي كوچك، قلب‌هاي بزرگ، باشگاه نوجوان، چرخ و فلك، سفره ايراني و كارگاه حضوري اسماالحسني در مجتمع فرهنگي هنري فجر از ديگر برنامه‌هايي است كه در مراكز فرهنگي هنري منطقه 16 به اجرا گذاشته مي‌شود.

در همين زمينه بخوانيد:

جشنواره كارت‌هاي عروسي قديمي در پايتخت

تثبيت آموزه‌هاي ديني و ملي آيين همسايگي

كتاب‌ها 10 خطي مي‌شوند   

نظر شما