دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۰۳۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
با پايان يافتن سال 90 يك سال يگر به عمر شوراي اسلامي شهر تهران اضافه مي‌شود. در اين ميان گرچه شوراي شهر تهران از نظر سابقه شکل‌گيري همچنان نوپا قلمداد مي‌شود ولي هرگز نمي‌توان نقش تعيين‌کننده اين نهاد تصميم‌گيرنده، تصميم‌ساز و ناظر بر نحوه عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي را انکار کرد.

به گزارش«شهر»، در اين ميان گرچه شوراي شهر تهران از نظر سابقه شکل‌گيري همچنان نوپا قلمداد مي‌شود ولي هرگز نمي‌توان نقش تعيين‌کننده اين نهاد تصميم‌گيرنده، تصميم‌ساز و ناظر بر نحوه عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي را انکار کرد. نقش شوراي شهر تهران نه تنها در اداره امور شهر تهران که به لحاظ تاثير‌گذاري و الگو‌سازي‌ روي شوراهاي ساير شهرهاي کشور غيرقابل کتمان است.


شوراي شهر تهران در ساختمان اين نهاد در خيابان بهشت تهران به‌مدت 2 روز در هفته و هر بار به‌مدت 4 ساعت وقت خود را صرف جلسات رسمي مي‌کند و غير از آن تشکيل جلسات کميسيون‌هاي سه‌گانه به‌منظور بحث و بررسي مشکلات و نيازهاي دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي شهر، انجام ملاقات‌هاي مردمي، بازديد از طرح‌هاي عمراني شهري، فرهنگي، اجتماعي، تهيه و تنظيم طرح‌ها به‌منظور تصويب در صحن شورا و بررسي و تصويب لوايح ارسالي از سوي شهرداري تهران تنها بخشي از عملکرد اين شورا را شامل مي‌شود.


مروري برعملکرد يک سال گذشته شوراي شهر تهران، مصوبات و اظهارنظرهاي اعضاي آن از نظر کمي و کيفي، با توجه به تنوع و گستردگي موضوعات، مثنوي هفتاد من کاغذ مي شود اما در اين مجال کوتاه سعي داريم تعداد محدودي از مصوبات شوراي شهر به همراه تاثيرگذار‌ترين اظهار نظرات اعضاي آن را به شکلي خلاصه مرور کنيم.


تصويب کليات طرح تفصيلي شهر تهران


22 فروردين ماه امسال و همزمان با تشکيل نخستين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، کليات طرحي به تصويب رسيد به نام طرح تفصيلي يکپارچه شهر تهران؛ همان طرحي که به‌عنوان سند مرجع براي همه شهرداري‌هاي مناطق بيست‌ودوگانه شهر تهران لازم‌الاجراست و مهم‌ترين تاثير آن نيز ممانعت از اعمال سلايق مديريتي در اداره شهر به ويژه در بخش ساخت‌وساز خواهد بود. در همين روز حسن بيادي، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد جالبي مطرح کرد. براساس اين پيشنهاد بايد همه شهرداران مناطق به همراه معاونانشان طي مراسمي نمادين در حضور اصحاب رسانه قسم بخورند که به اجراي دقيق طرح تفصيلي يکپارچه شهر تهران پايبند خواهند بود.


ممانعت از تغيير کاربري باغ‌هاي کن


در جلسه روز 12 مهرماه شوراي شهر يک فوريت طرحي تصويب شد که براساس آن از هر گونه تغيير کاربري احتمالي فضاي سبز شهر تهران تا ابلاغ طرح جامع و تفصيلي جلوگيري به عمل آمد.بر اين اساس قرار شد يک هفته بعد در کميسيون ماده 5 تملک 90هکتار باغ‌هاي پيوسته کن در منطقه 5 به تصويب برسد تا متعاقب آن پس از بوستان ولايت و اضافه شدن 75 هکتار به فضاي سبز شهر تهران به‌زودي کار ساماندهي و اضافه شدن 90 هکتار باغ‌هاي به هم پيوسته کن نيز به شهر تهران صورت بگيرد. در اين‌باره مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن تاييد اقدام شهرداري تهران در مورد خريد باغ‌هاي کن گفت: اين کار بسيار ارزشمند و ارزنده‌اي بود که در کميسيون ماده 5 به پيشنهاد آقاي قاليباف صورت گرفت و در غير اين صورت به احتمال زياد شاهد از بين رفتن درختان تنومند، ‌قطور و با ارزش اين باغ‌‌ها بوديم.


تصويب طرح کنترل و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در شهر تهران


در همان حالي که طرح مقابله و کنترل و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي از سوي مرتضي طلايي، رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر مطرح شد مهدي چمران رئيس شوراي شهر ابراز نگراني کرد که همه وظايف در اين باره مهدي چمران، به دوش شهرداري تهران بيفتد آن هم در شرايطي که برخي مسئوليت‌هاي برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي مختص دستگاه‌هاي حکومتي و قضايي است و شهرداري تهران مي‌تواند متولي چند حلقه از اين زنجيره باشد. از اظهارات اعضاي شوراي شهر چنين نتيجه گرفته شد که هزينه‌بر بودن برنامه‌هاي اجتماعي، پراکندگي، موازي کاري و چندگانگي سياست‌ها، عمل نکردن دستگاه‌هاي متولي به وظايف خود و نبود متولي مشخص باعث شده تا اعمال برنامه‌هاي کنترل آسيب‌هاي اجتماعي با مشکل مواجه شود. در اين?باره معصومه آباد پيشنهاد کرد تا مجلس شوراي اسلامي کار کنترل و مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي را به‌صورت متمرکز همراه با اعتبارات مورد نيازش به شهرداري تهران واگذار کند. در هنگام بررسي اين طرح اظهارنظرهاي شنيدني از سوي مرتضي طلايي و رسول خادم، رئيس کميسيون بودجه شوراي شهر مطرح شد.


لزوم تامين اعتبار براي تکميل بزرگراه آزادگان


عليرضا دبير، عضو هيات رئيسه شوراي شهر است که در ماه گذشته با توجه به زمان تصويب بودجه شهرداري تهران فرصت را غنيمت شمرده و از اعضاي کميسيون فني شوراي شهر خواست تا اعتبارات لازم براي تکميل بزرگرا ه آزادگان را در بودجه سال آينده شهرداري تهران لحاظ کنند. دبير خطاب به همکاران خود در شوراي شهر از لزوم تکميل بزرگراه 8 باندي آزادگان سخن گفت و ادامه داد: بزرگراه آزادگان يکي از پر تردد‌ترين بزرگراه‌هاي داخل شهري است که شرق و غرب کشور را به هم متصل مي‌کند ضمن اينکه بزرگراه آزادگان تنها مسيري است که به‌طور 24 ساعته وسايل نقليه سنگين در آن تردد مي‌کنند و بيشترين خسارات جاني نيز در آن اتفاق مي‌افتد؛ به همين دليل تکميل اين بزرگراه بايد هرچه سريع‌تر در اولويت‌کاري مديريت شهري قرار گيرد.


لايحه ساماندهي صنايع و صنوف و مشاغل


يکي از مصوبات تاثير‌گذار شوراي شهر که در دي ماه گذشته تصويب شد، لايحه ساماندهي صنايع و صنوف مشاغل شهر تهران بود که توسط رئيس کميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر ارائه شد. طلايي گفت: براي ارائه اين لايحه يک سال کار کارشناسي شده است که مي‌تواند براي آينده شهر تهران تعيين‌کننده بوده و به رفع بسياري از مشکلات صنوف و مشاغل منجر شود.در اين لايحه با تقسيم صنايع به رنگ‌هاي زرد، سبز و قرمز چنين تصميم‌گيري شد که صنايع سبز به‌دليل برخورداري از فناوري بالا و آلايندگي پايين اجازه فعاليت در محدوده داخل شهر را دارند.


درمورد صنايع زرد نيز تنها درصورت رعايت ضوابط فني و کارشناسي و نظارت مستمر مي‌توانند در مجتمع‌هاي داخل شهر حضور داشته باشند و اما صنايع قرمزبه‌دليل حجم بالاي آلايندگي ادامه فعاليتشان از نظر فني و کارشناسي در محدوده و حريم تهران مجاز نيست. معصومه ابتکار نيز با انتقاد از اينکه 40 درصد فعاليت‌هاي اقتصادي کشور در مساحت 2درصدي استان تهران متمرکز شده‌اند گفت: اين امر از لحاظ زيست‌محيطي، اجتماعي و اقتصادي آسيب‌هاي بسياري به‌دنبال دارد که نيازمند توسعه پايدار و برنامه‌ريزي دقيق است.


توجه ويژه به رخداد هاي فرهنگي


در کنار توجه به مسائل شهري ،شوراي شهر تهران نسبت به رخداد هاي فرهنگي و هنري حساسيت ويژه اي دارد. 27 دي ماه احمد مسجدجامعي، عضو کميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران پيش از شروع جلسه علني طي سخناني دريافت جايزه گلدن‌گلوب توسط اصغر فرهادي را تبريک گفت. پس از آن، اوايل اسفندماه و چند روز بعد از آنکه اصغر فرهادي توانست جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي را بگيرد،احمد مسجدجامعي به پيشنهاد رئيس شوراي شهر، طي نطق پيش از دستور خود تبريک اعضاي شوراي شهر را به او و سينماي ايران تقديم کرد. علاوه براين در همهمه انواع مشکلات زيست‌محيطي، ترافيکي، بحث‌هاي مهم عمراني، اقتصادي، آسيب‌هاي اجتماعي?و?... که شوراي اسلامي شهر تهران با آن دست به گريبان است موضع‌گيري اخير شوراي شهر و در راس آن مهدي چمران نسبت به احتمال حراج آثار و کتيبه‌هاي ارزشمند تاريخ و تمدن ايران از سوي کشور آمريکا و تقبيح آن را مي‌توان عملکردي قابل تقدير ارزيابي کرد که نشان از توجه به امور فرهنگي و تاريخي و اولويت داشتن اين امور براي مديريت شهري دارد.


تلاش براي مقابله با آلودگي هوا


اعضاي شوراي شهر همزمان با 92 دي روز هواي پاک با تشکيل جلسه در صحن علني شوراي شهر نگراني‌هاي خود را به لحاظ آلودگي هوا در تهران و ساير کلانشهرهاي کشور ابراز کردند. شوراي شهر تهران در طول سال براي جلوگيري از گسترش مشکلات زيست‌محيطي شهر تهران علاوه بر واکنش‌ها و تذکرات تند به کم‌کاري‌ها و اشتباهات مسئولان، برنامه‌هاي مهمي را نيز به تصويب رسانده است. تصويب طرح کاهش بخارات بنزين (طرح کهاب) به همراه اعتبارات آن، تصويب برنامه‌هايي براي مقابله با آزبست و عدم‌استفاده از آن در لنت‌هاي ترمز و لايحه ساماندهي آن دسته از مشاغل و صنوفي که براي شهر تهران آلودگي ايجاد مي‌کنند از جمله برخي از اين اقدامات است.


بررسي پرونده بودجه سال 91 شهرداري


بررسي نهايي بودجه سال 91 شهرداري تهران با تصويب بيش از 44 تبصره پيوست لايحه بودجه، سرانجام پس از چندين جلسه بحث و بررسي در چهارصد و چهل و ششمين جلسه شوراي شهر به پايان رسيد. رسول خادم، رئيس کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شوراي شهر در جريان بررسي تبصره‌هاي پيوست لايحه بودجه با اشاره به آنچه تاکنون از بودجه شهرداري تهران به تصويب رسيده است، گفت: بودجه نقدي شهرداري تهران رقمي معادل 49هزار و 349 ميليارد و 90ميليون است و در بخش غيرنقدي هم معادل 41 هزار و 650 ميليارد و 910 ميليون تومان به تصويب رسيده است. وي بررسي بودجه سازمان‌ها و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري تهران را به ارديبهشت سال 91 موکول کرد و در توجيه اين تصميم اظهار داشت: سال مالي سازمان‌ها و شرکت‌ها طبق برنامه مجامع پايان فصل بهار است. بنابراين اگر بودجه آنها را در اسفند ماه به تصويب برسانيم به‌دليل ناهماهنگي در پايان سالي مالي، بودجه‌شان دستخوش تغييراتي خواهد شد.


تصويب اعتبار طرح کاهش بخارات ناشي از بنزين


تصويب اعتبار طرح کاهش بخارات متصاعد شده از بنزين از آن رو که با سلامت ميليون‌ها شهروند تهراني سروکار دارد مي‌تواند جزو مهم‌ترين مصوبات شوراي شهر قلمداد شود. در اين طرح به مجلس و دولت پيشنهاد تامين اعتبار طرح کهاب (کاهش بخارات ناشي از بنزين در پمپ بنزين‌ها) شد. به گفته رئيس کميته محيط‌زيست شوراي شهر، انتشار بخارات ناشي از بنزين در داخل پمپ بنزين تا 100 برابر حد استاندارد است. اين درحالي است که با تامين اعتبار بالغ بر 100ميليارد ريال تمامي پمپ‌بنزين‌هاي شهر تهران مي‌توانند تحت بازسازي قرار گرفته و نشتي مخازن بنزين آنها برطرف شود.

منبع: همشهري

نظر شما