سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۶
کد خبر: ۵۰۴۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۵
اندر احوالات اکرانهاي نوروزي 91
حاشيه‌هاي سينماي ايران در آغاز سال نو پر رنگ تر از متن بود. در اکران نوروزي 91 بيشتر از آنکه فيلم ها در سينماها براي مخاطبان جذابيت داشته باشد، اخبار و اتفاقات اين حوزه، مانند توقف نمايش دو فيلم خصوصي و گشت ارشاد در برخي سينماها و به دنبال آن اکران زود هنگام فيلمهاي ديگر مانند نارنجي پوش جذاب شد.

به گزارش «شهر» يکي از بهترين زمان‌ها براي اکران و فروش ميلياردي فيلم‌ها نوروز است. هر سال پس از برگزاري جشنواره فيلم فجر پخش‌کنندگان و تهيه‌کنندگان فيلم‌ها براي به دست آوردن اين موقعيت دست به کار مي‌‌شوند و در نهايت همراه با حرف و حديث‌هايي چند فيلم براي اکران نوروزي انتخاب مي‌شوند.

اما حاشيه‌هاي اکران نوروزي سينماي ايران پس از انتخاب فيلم‌ها و در سال 1391 هم پايان نيافت و همچنان ادامه دارد. در ادامه نگاهي داريم به حاشيه‌ها و صحبت‌هاي اهالي سينما در مورد توقف اکران دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» در بعضي سينماهاي کشور.

 

اعتراض‌ به اکران «خصوصي» و «گشت ارشاد»

در واپسين روزهاي سال 90 انصا‌ر حزب‌الله تهران در اعتراض به اکران دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» مقابل ساختمان وزارت ارشاد در ميدان بهارستان تهران تجمع کرد. همچنين در برخي شهرستان‌هاي نيز تجمعات مشابهي برگزار شد که در نهايت به توقف اکران اين فيلم‌ها در 4 شهر مشهد، کرمان، بابل و بوشهر منجر شد. 4 فروردين امام جمعه موقت تهران نيز به اکران چنين فيلم‌هايي اعتراض کرد.


واکنش سازمان سينمايي به محدوديت اکران «گشت ارشاد» و «خصوصي»

5/1/91

پس از توقف نمايش استاني برخي فيلم‌هاي نوروزي، سازمان سينمايي کشور با صدور اطلاعيه‌اي، هر گونه تغيير و جابه‌جايي در اکران فيلم‌ها در سطح استان‌ها را منوط به نظارت اين سازمان دانسته است.

در اين اطلاعيه آمده است: فيلم‌ها نبايد بدون مجوز سازمان سينمايي دستخوش تغيير در اکران قرار گيرد.

 


«نارنجي‌پوش» و «بوسيدن روي ماه» جايگزين «خصوصي» و «گشت ارشاد» شد!

6/1/91

سيدعليرضا سجادپور ـ مديركل اداره‌ي نظارت و ارزش‌يابي سازمان سينمايي، با اعلام اين جايگزيني گفت: با تشكيل جلسه‌ي فوق‌العاده‌ي شوراي صنفي نمايش، دو فيلم «نارنجي‌پوش» به كارگرداني داريوش مهرجويي و «بوسيدن روي ماه» به كارگرداني همايون اسعديان جايگزين فيلم‌هاي «گشت ارشاد» و «خصوصي» شدند.

توقف نمايش «گشت ارشاد» و «خصوصي» در سينماهاي حوزه هنري

سازمان سينمايي سوره حوزه هنري با انتشار اطلاعيه‌اي نمايش دو فيلم «گشت ارشاد» به کارگرداني سعيد سهيلي و »خصوصي» به کارگرداني محمدحسين فرح‌بخش در سالن‌هاي زير مجموعه خود در سراسر کشور را متوقف کرد. در بخش‌هايي از اين اطلاعيه آمده است.

در آغاز سال تازه و همزمان با شروع اکران 91، نمايش دو فيلم "گشت ارشاد" و "خصوصي" همراه با حاشيه‌هايي بوده است، موضوع و نوع نگاهي که در اين آثار مطرح شده حساسيت‌هايي را در جامعه به وجود آورده است. موج نگراني‌ها بابت نمايش اين دو فيلم در اغاز سال اين روزها به اوج رسيده و طبيعي است که حوزه هنري به عنوان يکي از نهادهاي فرهنگي که وظيفه خود را پاسداري از دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌داند، ظرفيت نمايش سالن‌هاي سينمايي خود را در اختيار فيلم‌هاي ضد ارزشي قرار ندهد.

 

سازمان سينمايي سوره حوزه هنري با توجه به فضاي موجود و در راستاي صيانت از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي، نمايش اين دو فيلم را در سالن هاي سينمايي خود در سراسر کشور متوقف خواهد کرد.

 

شوراي صنفي اکران هيچ جلسه فوق‌العاده‌اي نداشته‌است

کاوش در واکنش به اخبار منتشر شده درباره جايگزين شدن دو فيلم "نارنجي پوش" به کارگرداني داريوش مهرجويي و "بوسيدن روي ماه" به کارگرداني همايون اسعديان به جاي دو فيلم "خصوصي" و "گشت ارشاد" در جدول اکران نوروزي، گفت: بعنوان سخنگوي شوراي صنفي اکران هيچ اطلاعي از برگزاري جلسه براي تصميم‌گيري در اين باره ندارم و نمي‌دانم اين اخبار از چه طريقي منتشر شده‌است.

کاوش افزود: بي‌ترديد براي اعمال تغييرات در جدول اکران، برگزاري جلسه شوراي صنفي الزامي ‌است اما تا آنجا که بنده مطلعم در روزهاي اخير اين شورا هيچ جلسه فوق‌العاده‌اي نداشته‌است.

 

رئيس شوراي صنفي اکران نتيجه جلسه فوق‌العاده را به ما اعلام کرد

عليرضا سجادپور در واکنش به اظهارات سخنگوي شوراي صنفي اکران مبني‌بر تکذيب برگزاري جلسه فوق‌العاده اين شورا تأکيد کرد: جايگيزيني دو فيلم اعلام شده هم تصميم شورا بوده‌است که مانند هميشه رئيس شوراي صنفي اکران اين پيشنهاد را بعنوان نظر شورا به اطلاع ما رساند.

 

برگزاري جلسه فوق‌العاده بدون حضور اعضا شورا قانوني نيست

يکي از اعضاي شوراي صنفي اکران عنوان کرد: جلسه اين شورا که خروجي آن را رئيس اداره کل نظارت و ارزشيابي ارشاد امروز اعلام کرده، قانوني ننبوده‌است.

 

بيانينه سه تشکل صنفي درباره حاشيه‌هاي اکران نوروزي

روز هفتم فروردين جامعه صنف تهيه کنندگان، انجمن سينماداران و کانون پخش کنندگان بيانيه را پيرامون حواشي اکران نوروز 91 صادر کردند. در بخش‌هايي از اين بيانيه آمده است:

از نظر ما اهالي سينما، اعضاءاتحاديه تهيه کنندگان سينما، اعضاء انجمن سينما داران و همچنين فعالان کانون پخش کنندگان فيلم ايران، وزارت محترم ارشاد در مورد هنرهاي نمايشي و به ويژه سينما بزنگاه قانون است آنچه آنجا و توسط کارشناسانش جاري و ساري مي شود عين قانون است همانکه همه بايد به آن گردن نهيم اگر به آن عيب و ايرادي هم داريم قانون براي آن راهکار پيش بيني کرده است سؤال و جواب و مجلس! کف خيابان که محل اعتراض نيست مگر خداي ناکرده ما فاقد قانون و مجلس و قضا هستيم؟ ماکه در اين سالها بر گزار کننده انتخابات هاي پر شمار بوده ايم ما که داراي مجلس، رئيس جمهور، نخبگان،قضا، تشخيص مصلحت، شوراي نگهبان و..... و...نهايتاً سمبل و سرمشق کشورهاي منطقه و حتي جهان شده ايم آيا اعتراضمان به فيلمي حالا حق يا نا حق بايد در کف خيابان و يا تريبون هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مطرح شود؟ آيا کم از ناحيه غربيها و آمريکاييها مورد تهاجم فرهنگي، اقتصادي، سياسي و رواني قرار گرفته ايم و ميگيريم که تريبون ها و اوقات طلائي مان را صرف خود زني مي کنيم؟

 

«بوسيدن روي ماه» در بهار اکران نمي‌شود

اميرحسين علم‌الهدي مشاور پخش فيلم "بوسيدن روي ماه" ساخته همايون اسديان و به تهيه‌کنندگي منوچهر محمدي در ارتباط با جايگزين کردن اين فيلم به جاي دو فيلم حذف شده از جدول اکران نوروز گفت: ما قطعاً اين فيلم را در زمان فعلي اکران نخواهيم کرد.

وي افزود: بعد از اينکه نگذاشتند فيلم "بوسيدن روي ماه" در نوروز اکران شود ما تصميم گرفتيم تا پايان بهار برنامه‌اي براي اکران نداشته باشيم. بعد از تعطيلات نوروز جلسه‌اي با تهيه‌کننده و کارگردان مي‌گذاريم تا براي نمايش "بوسيدن روي ماه" در 9 ماه باقيمانده تصميم‌گيري کنيم و برنامه خود را اعلام مي‌کنيم.

 

توقف اكران «گشت ارشاد» و «خصوصي» در سينماهاي شهرداري

هادي منبتي مديرعامل مؤسسه‌ي «تصوير شهر» گفت: اكران فيلم‌هاي سينمايي «گشت ارشاد» و «خصوصي» در سينماهاي متعلق به شهرداري تهران متوقف مي‌شود.

 

تصميم شوراي صنفي نمايش؛ فعلا هيچ فيلمي جايگزين دو فيلم حذف‌شده نمي‌شود

بر اساس تصميم نهايي شوراي صنفي نمايش، هيچ فيلمي تا زمان باز شدن لابراتوارها و آمادگي فيلم‌هاي آلترناتيو جايگزين دو فيلم حذف شده اکران نوروز91 نخواهد شد.

پس از تصميم اداره نظارت و ارزشيابي براي اعلام نام دو فيلم جايگزين اکران نوروز 91 قرار بود عصر ديروز در جلسه فوق‌العاده با حضور اعضاي شوراي صنفي نمايش در خصوص جايگزيني دو فيلم «نارنجي پوش» و «بوسيدن روي ماه» به جاي «گشت ارشاد» و «خصوصي» تصميم‌گيري شود که نهايتا تصميم بر ادامه اکران فيلم‌هاي باقي مانده تا زمان آماده شدن دو فيلم آلترناتيو گرفته شد.

بنا بر اين گزارش، اين در حالي است که در پي انتشار اين خبر که «سينماها فقط با اعلام معاونت سينمايي مي‌توانند به جابه‌جايي فيلم‌ها اقدام کنند»، حوزه هنري و شهرداري تهران اعلام کرده بودند که از فردا دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» را نمايش نخواهند داد.

 

شهرداري و حوزه بايد خسارت بدهند

کاوش به سينماپرس گفت: سينماهاي شهرداري تهران و حوزه هنري که خودسرانه و احساسي و بدون کسب اجازه از سازمان سينمايي کشور مانع اکران اين دو فيلم شده‌اند، بايد خسارت وارده را پرداخت کنند.

خسارت شاکيان را با رأي دادگاه صنفي پرداخت خواهيم کرد

هادي منبتي درباره برداشته شدن دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» از پرده سينماهاي شهرداري تهران عنوان کرد: «اين دو فيلم بنا به مصلحت جامعه و خواسته اقشار مختلف جامعه صورت گرفت و اگر شکايتي به طور رسمي دريافت کنيم و دادگاه صنفي رأي عليه ما صادر کند با کمال ميل خسارت وارده را به شاکيان پرداخت خواهيم کرد. وي اظهار داشت: «برداشته شدن دو فيلم مذکور از سوي سينماهاي شهرداري تهران و همچنين حوزه هنري خودسرانه نبوده و ما اين کار را بنا به جو ملتهب موجود در جامعه انجام داده‌ايم.»

 

«نارنجي پوش» در انتظار مجوز اکران

در حالي که قرار شد پس از توقف ناگهاني اکران «خصوصي» و «گشت ارشاد»، «نارنجي پوش» جايگزين توقيفي ها در سينماهاي شهرداري شود، مديرعامل موسسه تصوير شهر شهرداري تهران از آماده نبودن مجوز اکران اين فيلم تا اين لحظه خبر داد.

 

نظر شما