يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۰۵۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
8 پروژه اولويت دار شهري در سال 91 کدامند
شهردار تهران در نخستين روز رسمي کاري سال 91 به شهروندان تهراني قول داد که تا آخرين روز اين سال 8 پروژه عظيم شهري که در اولويت کاري شهرداري نيز است و شامل تونل صدر_ نيايش، پل صدر، بزرگراه امام علي(ع)،تندروهاي بزرگراه آزادگان، مجتمع نمايشگاهي شهر آفتاب و درياچه مصنوعي چيتگر، باغ‌موزه دفاع مقدس و زندان قصر مي شود را افتتاح کند.

دکتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در پاسخ به اين سوال خبرنگار «شهر» که بزرگترين و مهم ترين پروژه هايي که شهردار تهران قول افتتاح آن در سال 91 را به شهروندان تهراني مي دهد،چيست؟ گفت: شهرداري تهران امسال نيز در تداوم فعاليت‌هاي خود پروژه‌هاي بزرگي از جمله تونل صدر_نيايش، پل صدر، بزرگراه امام علي(ع)،تندروهاي بزرگراه آزادگان، مجتمع نمايشگاهي شهر آفتاب و درياچه مصنوعي چيتگر، باغ‌موزه دفاع مقدس و زندان قصر را تا پايان سال آماده بهره‌برداري مي کند.


«آفتاب» بالاخره در سال 91 طلوع مي‌کند

پروژه نمايشگاه برون شهري «شهرآفتاب» نيز پس از فراز و نشيب هاي فراوان در طراحي و ساخت، بالاخره امسال با بهره‌برداري از فاز اول راه اندازي مي‌شود. اين نمايشگاه که براي برگزاري برنامه هاي مختلفي به ويژه برگزاري نمايشگاه کتاب تهران ساخته شده است داراي فضايي برگرفته ازهنر معماري ايراني ـ اسلامي است و بجز فضاهاي تجاري و اداري، فضاهاي اقامتي چون هتل پنج ستاره نيز در آن درنظر گرفته شده است. همزمان با بهره‌برداري از فاز اول اين نمايشگاه ، ايستگاه مترو اين مجموعه نيز راه اندازي مي‌شود. اين نمايشگاه در جنوب تهران و در نزديکي فرودگاه امام خميني (ره) قرار دارد.

«چ» مثل درياچه چيتگر

احداث درياچه مصنوعي 123 هکتاري چيتگر از ديگر پروژه هاي عمراني است که در نيمه اول امسال بهره برداري مي‌شود تا روياي ديرينه شهروندان تهراني برآورده شود. پروژه اي که لزوم انجام آن حتي به سال هاي پيش از انقلاب اسلامي باز مي گردد. مطالعات اوليه آن در سال 1379 در منطقه 22 تهران اغاز شد، اما در سالهاي مختلف دست خوش تغييراتي شد.فاز اول شامل احداث بند انحرافي روي رودخانه کن، سيستم انتقال آب، مخزن آب بند و سد به همراه ادامه بزرگراه حکيم در محدوده قرارگير سد است تا حاشيه جنگل چيتگر نيز در پهنه ساحلي درياچه قرار گيرد. فاز اول نيز شامل خاکبرداري و تکميل درياچه مصنوعي است تا فضايي مناسب براي گذران وقت شهروندان تهراني فراهم شد.

باغ‌موزه‌اي از حيرت تا تفکر

بنابراين گزارش، باغ موزه دفاع مقدس، در زميني به مساحت 220هزار مترمربع و زيربناي ساختماني بالغ بر 41هزار متر مربع به‌صورت باغ‌راهي در فاصله ميان دو اتوبان شهيد حقاني و شهيد همت قرار دارد. فاز اول اين مجموعه شامل باغ دره آن در سال 89 در هفته دفاع مقدس به‌بهره برداري رسيد، آب نماي تصويري يكي از امكانات وي‍ژه آن به‌شمار مي‌آيد.
فاز دوم اين طرح نيز فضاي سرپوشيده شامل هفت تالار آستانه، حيرت و حقانيت، تالار دفاع مقدس، آرامش، تالار شهادت، تالار پيروزي، و تالار تامل و تفكر است که براساس قول شهردار تهران امسال گشايش مي‌يابد.



پيوند آيت‌اله صدر با نيايش

امسال با احداث تونل 10 هزار و 252 متري «نيايش» نيز شاهد پيوند مبارک دو بزرگراه آيت‌اله صدر و نيايش خواهيم بود. همچنين با بهره‌برداري از اين تونل قسمت فوقاني رينگ کمربندي داخلي پايتخت تکميل مي شود.
براساس تابلو روزشمار اين پروژه که از 7خرداد به شمارش افتاده است،بايد تونل «نيايش» تا 318 روز ديگر به پايان برسد. در طول 312 روز گذشته حفاري تونل نيايش به پايان رسيده و عمليات بتن‌ريزي آن در حال انجام است.

اين تونل علاوه‌بر تسهيل ترافيک در محدوده خود، با پارکينگ سه طبقه‌اي که در کنار آن احداث مي شود مشکل کمبود فضاي پارکينگ در محدوده بيمارستان شهيد رجايي، بوستان ملت و بخش ايتدايي بزرگراه نيايش را برطرف مي کند. اين پارکينگ تونلي، ظرفيت 2100 دستگاه خودرو را داراست که تجربه جديدي در پارکينگ سازي در کشور است.



صدر دوبلکس مي‌شود

پروژه احداث بزرگراه طبقاتي صدر نيز همانطور که شهردار تهران وعده داده است امسال به پايان مي‌رسد. اين پروژه شامل احداث يک پل اصلي به عرض 22.7 متر و طول تقريبي 6 کيلومتر است که با درنظر گرفتن رمپ هاي دسترسي اين پل به 11 کيلومتر مي رسد.

اين طرح از تقاطع بزرگراه صدر - مدرس شروع شده و در انتها با تقاطع صياد شيرازي هماهنگ مي‌شود. هدف از طرح طبقاتي افزايش ظرفيت ترافيکي بزرگراه صدر از طريق انتقال بخشي از ترافيک آن به طبقه فوقاني است. دسترسي هاي پيش بيني شده فقط در ابتدا يعني بزرگراه مدرس و در ادامه قيطريه و کامرانيه و در انتها نوبنياد پيش بيني شده است که بعد از اين تقاطع با صياد شيرازي هماهنگ مي‌شود.



رسيدن به «امام علي (ع)» پس از 40 سال

همچنين شهردار تهران قول داده است، بالاخره پروژه نيم تمام بزرگراه امام علي (ع) بعد از 40سال طراحي و ساخت لاک پشتي امسال با تملک کامل معارضان ملکي سرعت بگيرد تا در پايان سال 91 به بهره برداري برسد. اين بزرگراه حدود 35 کيلومتر طول دارد که تاکنون تنها 9 کيلومتر آن در سال هاي گذشته به بهره برداري رسيده است. لزوم عبور ادامه اين بزرگراه از درون بافت فرسوده در مناطق 7، 8، 13، 14 و 15 بر اساس طرح جامع تهران باعث شده بود در دوره هاي مديريتي مختلف شهرداري تهران در گذشته جسارت لازم براي انجام اين بزرگراه وجود نداشته باشد، اما در سال گذشته با دستور شهردار تهران ادامه ساخت اين بزرگراه به طول 25 کيلومتر و با انجام اصلاحاتي در مسير عبوري در دستور کار قرار گرفت.

بزرگراه پشت بزرگراه

پروژه ادامه بزرگراه آزادگان ديگر پروژه بزرگ بزرگراهي تهران است که امسال بخش تندروهاي آن به بهره‌برداري مي‌رسد. اين پروژه شامل مسيري 12 کيلومتري از 3 کيلومتر پس از پل تقاطع فتح تا پل شهيد کاظمي در محدوده پل جهاد است تا کمربند جنوبي تهران کامل شود. احداث اين مسير داراي تقاطع هايي مانند دوربرگردان هاي غير همسطح خليج و الغدير و تقاطع با محور احمدآباد مستوفي و آزادراه تهران ـ ساوه است که ساخت آنها حتي قبل از مسير اصلي در دستور کار قرار گفته است.


البته به غير از 2 بزرگراه امام علي (ع) و آزداگان، ادامه بزرگراه شهيد زين الدين از پل شهيد قائمي تا سه راه آزمايش، ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) تا پادگان جي، تکميل بزرگراه شهيد باقري و اتصال آن به بزرگراه شهيد بابايي، بزرگراه شهيد خرازي (همت غرب) و تکميل نهايي بزرگراه شهيد باکري با اتصال بزرگراه به باند جنوبي آزادراه تهران ـ کرج نيز امسال به پايان مي رسد تا وعده شهردار تهران يه طور کامل محقق شود.

نظر شما