دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۰
کد خبر: ۵۰۵۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
گزارشي از نرخهاي نجومي ميوههاي نوبرانه
بهار هم از راه رسيد و باز سر و کله ميوه‌هاي نوبرانه در بازار پيدا شد اما امسال قيمت اين ميوه‌ها به شيوه باورنکردني بالا رفته و در نقاطي از شهر، هر کيلوگرم از آنها با قيمت 30 هزار تومان تا حتي 40 هزار توماني نيز عرضه مي‌شود.

وقتي بهار از راه مي‌رسد، همه چيز نو مي‌شود و حتي بازار ميوه نيز رنگ و بوي تازگي به خود مي‌گيرد و نوبت آن مي‌رسد که بازار از ميوه‌هايي پر شود که ماندگاري آنها عمر کوتاهي دارد و زود مي‌آيند و زود مي‌‎روند، شايد به همين دليل باشد که مردم هم ترجيح مي‌دهند که هرچه سريعتر طعم خوش اين ميوه‌هاي نوبرانه را در سال جديد هم تجربه کنند و حتي اگر مقداري اندک هم شده، از اين ميوه‌ها بخرند و مصرف‌ کنند.


يکي از اين انواع ميوه نوبرانه که اين روزها بر سر گاري‌هايي که دست‌فروشان به دست گرفته‌اند، به وفور ديده مي‌شود و مغازه‌داران نيز با جملاتي خاص، مردم را به خريد آن تشويق مي‌کنند، چاغاله بادام است؛ ميوه‌اي که خيلي زود فصل آن تمام مي‌شود و اگر دير بجنبيد طعم تازگي آنها را حداقل امسال ديگر حس نخواهيد کرد.


اما در اين ميان، اگرچه همه مردم رغبت دارند که ميوه‌هاي نوبرانه را هرچند اندک هم که شده تجربه کنند و هرچه زودتر طعم آن را بچشند، اما قيمت هم به عاملي تبديل شده است که شايد پاي برخي از آنها را در خريد اين ميوه، سست مي‌کند.


هر کيلوگرم چاغاله بادام 30 تا 40 هزار تومان


بررسي‌هاي ميداني نشانگر اين است که قيمت هر کيلوگرم چاغاله بادام در مناطق مختلف شهر بسيار متفاوت است و البته کيفيت‌ها نيز به مراتب تغيير مي‌کند، اما اين ميوه در ميدان کاج سعادت‌آباد به قيمت هر کيلوگرم 40 هزار تومان عرضه مي‌شود و در مناطقي از نارمک هم قيمتي در حدود 30 هزار تومان به ازاي هر کيلوگرم دارد.


البته هيچگاه خريد اين ميوه به صورت کيلويي از سوي مردم صورت نمي‌گيرد و معمولا خريدها به صورت گرمي يا به اصطلاح "سير" که معادل 75 گرم است، عرضه مي‌شود. بر اين اساس حتي در ايام عيد، برخي از دست‌فروشان هر سير اين ميوه را 5 هزار تومان مي‌فروختند که محاسبه‌اي سرانگشتي نشان مي‌‎دهد که قيمت اين ميوه در ايام نوروز، حتي از 60 هزار تومان هم بالا مي‌زد اما هم اکنون با به بازار آمدن اين ميوه در سطح وسيع‌تري، قيمت کاهش يافته است.




البته در کنار اين ميوه‌ نوبرانه، توت فرنگي و زردآلو هم در برخي مناطق به چشم مي‌خورد که آنها هم قيمت‌هاي گراني دارند، البته هرچه از شمال شهر به سمت جنوب شهر بياييد، قيمت‌ اين ميوه‌‎هاي نوبرانه کاهش مي‌يابد.


قيمت هر بسته توت فرنگي که معمولا وزني بين 100 تا 120 گرم دارد، نيز از 2500 تومان تا 5000 تومان متغير است و البته کيفيت هم اندکي متفاوت است. برخي از دست‌فروشان مي‌گويند که اين ميوه نوبرانه متعلق به بيرجند است و از کيفيت مناسبي برخوردار است، به همين دليل هم قيمت بالايي دارد.


زردآلو کيلويي 20 هزار تومان


زردآلو هم در برخي مغازه‌هاي شمال شهر تهران به قيمت هر کيلوگرم 20 هزار تومان عرضه مي‌شود که البته براي اينکه اين قيمت به چشم مشتريان نيايد، تعدادي از آن در ظرف‌‎هاي کوچک بسته بندي شده است و به همين دليل هم، هر بسته قيمتي معادل 5 تا 6 هزار تومان دارد.


اما يکي ديگر از مواردي که در بازار به چشم مي‌خورد، ورود ميوه‌هاي خارجي و ناشناخته‌اي از کشورهاي آمريکاي لاتين است که تا به حال در بازار ديده نشده است.


اين ميوه‌‎ها نيز به صورت بسته‌بندي شده عرضه شده و در هر بسته چند دانه از اين ميوه‌ها گذاشته شده و هر بسته به قيمت 5 هزار تومان به فروش مي‌رسد، اين در شرايطي است که با بالا رفتن قيمت دلار و محدوديت‌هايي که بر سر راه واردات ميوه گذاشته شده است، باز هم آنقدر واردات اين ميوه‌ها براي برخي صرفه اقتصادي دارد که حاضرند تعرفه‌ها را بپردازند و محموله‌هاي خود را ترخيص کنند. اما به هرحال، شايد چشيدن اين طعم‌هاي جديد هم خالي از لطف نباشد.


موضوع اصلي اما در اين ميان، نظارت بر قيمت اين ميوه‌هاي نوبرانه است که به نظر مي‌رسد بايد بازرسان سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان وارد عمل شده و اجازه ندهند که اين ميوه‌ها با نرخ‌هاي غيرمتعارفي در بازار عرضه شوند.


البته طي سالهاي گذشته نيز، هيچگاه بر بازار نوبرانه‌ها نظارت چنداني نشده است و مسئولان ترجيح مي‌دهند که اجازه دهند که بازار اين ميوه‌هاي نوبرانه به دست عده‌اي اندک تنظيم شود و ميوه با هر قيمتي که خواست آنها است، در سبد مصرف مردم قرار گيرد.

منبع: مهر

نظر شما