سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۰۶۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
يک روز پس از اعلام اين خبر که رجب طيب اردوغان در سفر اخير خود به ايران، حامل نامه باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا به مقام معظم رهبري بوده است، مفاد اين نامه امروز از سوي محافل اطلاعاتي رژيم صهيونيستي فاش شد.

تابناک: پايگاه اينترنتي «دبکا فايل»، وابسته به محافل اطلاعاتي و امنيتي رژيم صهيونيستي، امروز با انتشار مطلبي مدعي شد، نامه اوباما مشتمل بر شش نکته مهم بوده است.

 

به گزارش اين پايگاه، هنوز پاسخي از سوي ايران به اين نامه داده نشده است.

 

بر اساس اين گزارش، نکات نامبرده عبارتند از:

 

1 ـ تهران بايد با ورود به مذاکرات نشان دهد که به طور جدي و واقعي، آماده توافق بر سر برنامه هسته‌ايش است.

 

2 ـ وجود ديدگاه منفي [نسبت به مذاکره با آمريکا] در طرف ايراني، موجب شده اوباما تلفيقي از گفت‌وگوي پشت پرده و مذاکره ديپلماتيک رسمي را درباره ايران به کار ببرد. اوباما از اردوغان خواسته به رهبر ايران اطلاع دهد که در صورت موافقت ايران، رؤساي جمهور روسيه و چين نيز با در پيش گرفتن اين رويه موافق خواهند بود.

 

3 ـ هر گونه مصالحه‌، نيازمند اين است که ايران توقف ـ و نه از ميان بردن ـ همه جنبه‌هاي برنامه هسته‌اي خود را تا زمان رسيدن به يک توافق بپذيرد. نبايد هيچ پروژه جديدي آغاز شده و گسترش فعاليت‌ها بايد متوقف شود؛ براي نمونه، سانتريفيوژهاي فعال در «فردو» نبايد توسعه پيدا کنند، تحقيق درباره سلاح هسته‌اي و ساخت مدل‌ها نبايد انجام گيرد و ارتقاي اورانيوم با غناي 5/3 درصد به غناي 20 درصد بايد متوقف شود.

 

4 ـ اوباما از اردوغان خواسته يک پيام خصوصي را به رهبر ايران انتقال دهد: اينکه وي به شدت تحت تأثير سخنان رهبر ايران درباره عدم استفاده ايران از سلاح هسته‌اي قرار گرفته است.

 

همچنين درباره بخش ديگري از سخنان ايشان که در حرم امام رضا (ع) ايراد شده بود و طي آن رهبر انقلاب بر اين نکته تأکيد کرده بودند که اگر آمريکايي‌ها گمان مي‌کنند، مي‌توانند با تهديدات ملت ايران را نابود کنند، اشتباه بزرگي مرتکب شده‌اند، اوباما پاسخ داده که نه وي و نه آمريکا، به هيچ وجه چنين قصدي ندارند.

 

5 ـ تهران بايد لحن ضدآمريکايي موجود در سخنراني‌ها و نشريات را تغيير داده و از خطاب کردن آمريکا با عنوان دشمن و شيطان بزرگ خودداري کند. در اين رابطه، اوباما خواسته لحن سياستمداران و رسانه‌هاي ايران درباره آمريکا به يک لحن مثبت تغيير پيدا کند.

 

6 ـ از اردوغان خواسته شده تا استراتژي رئيس‌جمهور آمريکا را در راستاي برقراري ارتباطي نزديک ميان تغيير در سياست خارجي آمريکا در مورد ايران و برنامه هسته‌ايش از يک طرف و بحران سوريه از سوي ديگر براي طرف ايراني توضيح دهد. اين امر مي‌تواند در رهيافت اوباما براي جلوگيري از مداخله نظامي در سوريه به وي کمک کند. اوباما بر اين باور است که ائتلافي متشکل از واشنگتن، مسکو، پکن، تهران و سازمان ملل براي حل بحران سوريه، مي‌تواند به همان نسبت در حل مناقشات بر سر برنامه هسته‌اي ايران نيز موفق باشد.

نظر شما