يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۰۶۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
معاون شهردار تهران خبرداد:
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ا اعلام فرهنگ‌سازي و تغيير نگرش از «خودرو محوري» به «انسان محوري» به عنوان اصلي‌ترين رويكرد مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيک براي سال جديد، تصريح‌کرد: به اين منظور توسعه امكانات و تسهيلات پياده‌روي و دوچرخه‌سواري، رويكرد مهم «حمل و نقل انسان محور» به جاي «حمل و نقل خودرو محور» است.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در «نخستين همايش فصلي مديران شهرداري تهران» در سال جديد، سياست‌هاي محوري مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيک در سال 91 را تشريح کرد.

 

سيدجعفر تشكري هاشمي در اين همايش كه با حضور شهردار تهران برگزار شد، اظهارکرد: توجه به حمل و نقل نه تنها در تهران دغدغه مديريت شهري و خواست عمومي شهروندان محسوب مي‌شود، بلكه موضوعي است كه نگاه نوين دنيا را نيز به سمت خود معطوف كرده است.

«مسابقه توليد خودرو و ساخت خيابان» رقابتي نابرابر است

 
وي با تأكيد بر توسعه حمل و نقل شهري مناسب و در شأن شهروندان به عنوان سياست محوري مديريت شهري در حوزه ترافيک، گفت: متأسفانه در سال‌هاي اخير شاهد مسابقه نابرابري تحت عنوان «توليد خودرو و ساخت خيابان» هستيم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه در اين رقابت نابرابر هر قدر معابر بيشتري براي حركت خودروها ساخته مي‌شود تعداد بيشتري خودرو توليد ميشود، افزود: هر چند در جهت توسعه شبكه معابر شهري اقدامات لازم را انجام خواهيم داد اما مديريت شهري بين «سرعت حركت خودروها» و «سهولت تردد شهروندان»، حتماً «انسان‌ها» را بر «ماشين‌ها» ترجيح مي‌دهد.

وي با توضيح مراحل تاريخي حمل و نقل شهري، از دهه حاضر به عنوان دهه «حمل و نقل انسان محور» نام برد و اظهار كرد: ديگر دوران جولان خودروها و خودروسالاري به پايان رسيده و امروزه شهرها بر اساس «مطلوبيت زندگي انسان‌ها» شكل مي‌گيرند نه بر مبناي «حركت سريع ماشين‌ها» و توجه به اين مهم به يك مطالبه عمومي تبديل شده است. 

تشكري هاشمي ضمن مقايسه چند شهر پيشرفته دنيا با تهران در زمينه جابه‌جايي‌هاي شهري، تصريح كرد: در حالي كه سهم پياده‌روي و دوچرخه‌سواري در حمل و نقل درون شهري در تهران حدود يك درصد و در اين شهرها حدود 35 درصد است، سهم تاكسي‌ها و موتورسيكلت‌ها در حمل و نقل درون شهري در اين شهرها حدود يك درصد و در تهران حدود 28 درصد است.

 «حمل و نقل پاک» شاخص توسعه يافتگي شهرهاست

 
وي در توضيح نسبت مُدهاي مختلف حمل و نقلي در تهران و شهرهاي پيشرفته دنيا، گفت: در تهران شاهد يك انحراف تاريخي جدي در استفاده از مُدهاي حمل و نقلي به ويژه حمل و نقل پاک هستيم و تاكسي خلاء كمبود اتوبوس و مترو را در تهران پر كرده و موتورسيكلت به عنوان نا امن‌ترين وسيله آمد و شد، سهم قابل توجهي در جا‌به‌جايي‌هاي شهري ايفاء مي‌نمايد.

 

معاون شهردار تهران با تشريح استراتژي‌هاي پيش بيني شده در حوزه حمل و نقل شهري، افزود: «حمل و نقل انسان محور» به جاي «حمل و نقل خودرو محور»، «حمل و نقل مبتني بر توسعه پايدار» به جاي «حمل و نقل مبتني بر توسعه زير ساخت‌ها» و «مديريت تقاضاي سفر» به جاي «توسعه زير ساخت‌هاي سفر»، از جمله اين استراتژي‌هاست.

وي در تشريح ساير استراتژي‌هاي اين بخش اظهار کرد: «ايجاد مناطقي با كمترين ميزان آلايندگي» به جاي «نبود هيچ گونه محدوديتي در تردد خودروها»، «توسعه استفاده از سوخت‌هاي پاك» به جاي«استفاده از سوخت‌هاي فسيلي» و ارائه «خدمات حمل و نقل كيفي» به جاي «خدمات حمل و نقل كمي»، از ديگر استراتژي‌هاي پيش‌بيني شده است. 

تشكري هاشمي با تأكيد بر اين كه نگاه نو در برنامه‌هاي حمل و نقل شهري به دنبال پاسخ به اين پرسش کليدي كه آيا به دنبال ايجاد «شهر مطلوب براي انسان‌ها» هستيم يا «شهر مناسب براي خودروها»، تصريح کرد: امروزه شاخص توسعه يافتگي در شهرها ايجاد و «توسعه حمل و نقل پاك» با محوريت پياده‌روي و دوچرخه‌سواري است.

«حمل و نقل انسان محور» اصلي ترين رويکرد سال 91  است
 

وي با اشاره به اين كه حمل و نقل در تهران نيازمند تغيير از «خودرو محوري» به «انسان‌ محوري» است، گفت: تحول، لازمه رشد و توسعه است و نبايد از آن واهمه داشت، چون ترس از تغيير بلايي است كه جان شهروندان را مورد تهديد قرار داده است.

 

معاون شهردار تهران در تعريف سيستم «حمل و نقل انسان محور»، افزود: سيستم حمل و نقل با محوريت انسان به سيستمي اطلاق مي‌شود كه به منظور پاسخ‌گويي به اكثر نيازهاي انساني و با اولويت دسترسي به جابه‌جايي انسان‌ها، واجد ويژگي‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و زيست‌ محيطي است.

وي ايمني، راحتي، اطمينان، سلامت جسمي و روحي و حفظ محيط زيست به جاي تخريب محيط زندگي را از جمله انتظارات و مطالبات مردم در آمد و شدهاي شهري بر شمرد و اظهار كرد: امروزه مصرف روزافزون منابع تجديد ناپذير و توليد آلاينده‌هاي زيست محيطي و گازهاي گلخانه‌اي سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و تغييرات آب و هوايي را به وجود آورده است.

تشكري هاشمي با اعلام فرهنگ‌سازي و تغيير نگرش از «خودرو محوري» به «انسان محوري» به عنوان اصلي‌ترين رويكرد مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيک براي سال جديد، تصريح كرد: به اين منظور توسعه امكانات و تسهيلات پياده‌روي و دوچرخه‌سواري، رويكرد مهم «حمل و نقل انسان محور» به جاي «حمل و نقل خودرو محور» است.

توجه به عابر پياده زير ساخت «شهر دموکراتيک» است

 
وي كيفيت پياده‌روي در شهر را از مهم‌ترين عناصر زير ساخت يك «شهر دموكراتيك» دانست و گفت: به منظور امكان زندگي مطلوب و ايمن براي شهروندان بايد كم كم خودرو را به بوته فراموشي بسپاريم تا به زندگي غير موتوري باز گرديم.

 

معاون شهردار تهران با تشبيه كاهش تراكم ناشي از ترافيك با استفاده از روش‌هايي نظير توسعه معابر به اطفاي حريق با بنزين، افزود: هر كجا خيابان و بزرگراه ايجاد مي‌شود، بيشتر از ظرفيت جديدي كه فراهم آمده تقاضاي جديد به وجود مي‌آيد و به عبارت ديگر تقاضا هميشه بر عرضه سبقت گرفته و از اين رو با صبر و شكيبايي بايد نسبت به تغيير نگرش‌ها اقدام نماييم.

 

وي استفاده از وسايل نقليه عمومي به جاي وسيله نقليه شخصي را  باعث صرفه‌جويي معادل دو هزار يورو در سال به ازاي هر شهروند اعلام و اظهار کرد: اين ميزان صرفه‌جويي نه تنها تأثير چشمگيري بر ارتقاء و بهبود زيرساخت‌هاي ترافيكي دارد، بلكه در اقتصاد ملي نيز اثرگذار است. 

تشكري هاشمي توجه به «حمل و نقل انسان محور» را سياست اصلي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك در سال جديد عنوان و تصريح کرد: به اين منظور «حمل و نقل مبتني بر توسعه پايدار» با محوريت توسعه دوچرخه‌سواري و پياده‌روي و نيز گسترش حمل و نقل عمومي مبتني بر عدالت اجتماعي از اولويت برخوردار است.

 
توجه به حمل و نقل عمومي نشانه «دموکراسي شهري» است

 
وي با ذكر آماري در خصوص سهم حمل و نقل عمومي در زير ساخت‌هاي شهري، گفت: سهم حمل و نقل عمومي در تهران حداقل 50 درصد است در حالي كه سطح زير ساخت‌هايي كه در اختيار اين بخش است تنها 22 درصد است و در مقابل سهم حمل و نقل شخصي در تهران حداكثر 50 درصد است در صورتي كه سطح زير ساخت‌هاي در اختيار اين بخش 78 درصد است.

 

معاون شهردار تهران با تأكيد بر اين كه ساخت هر معبر جديد در شهر نيازمند پيش‌بيني سهم حمل و نقل عمومي از طريق ايجاد خطوط ويژه اتوبوسراني و نيز طراحي مسيرهاي ويژه پياده‌روي و دوچرخه‌سواري است، افزود: اگر معتقد به دموكراسي در شهر هستيم، «دموکراسي شهري» ايجاب مي‌كند حقوق يك اتوبوس با 100 مسافر، 100 برابر يك خودروي تك ‌سرنشين باشد.

 

وي در تشريح رويكردهاي برنامه‌اي حوزه حمل و نقل شهري در سال 91  اظهار كرد: اولويت‌دهي به خطوط ويژه و پر تراكم، توسعه حمل و نقل پاك از طريق مشاركت بخش خصوصي در توسعه دوچرخه‌سواري، ايجاد پياده‌راه‌ها و محدوديت تردد خودروها، از جمله برنامه‌هاي اصلي اين حوزه در سال جديد است.

تشكري هاشمي پياده‌سازي الگوي شبكه يكپارچه حمل و نقل عمومي در قالب مدل حلقوي و شعاعي را مورد تأكيد قرار داد و تصريح كرد: اين طرح امكان دسترسي شهروندان به نخستين ايستگاه حمل و نقل عمومي را با يك شعاع 350 متري امكان‌پذير مي‌نمايد و به موجب آن دسترسي‌ها در محدوده مركزي شهر به صورت ماتريسي و شطرنجي طراحي شده است.

 

زندگي خوب سنگ بناي تفکر «حمل و نقل انسان محور» است

 
وي تأكيد بر اهميتي که مديريت شهري نسبت به موضوع بهره‌وري قائل است، گفت: به عنوان نمونه در حالي که خطوط تندرو تنها 3 درصد مجموع خطوط اتوبوسراني را تشكيل مي‌دهند، اتوبوس‌هاي تندرو 40 درصد کل مسافران ناوگان اتوبوسراني را جابه‌جا مي‌كنند که نشان دهنده آن است که در هدف گذاري براي هر يک از پروژه‌هاي شهري حداکثر بهره‌وري مورد نظر است.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه تحقق حمل و نقل انسان محور با دقت، هوشياري و عدم غفلت امكان‌پذير است، افزود: حمل و نقل انسان محور زماني محقق مي‌شود كه ما هم‌زمان با تأمين روشنايي خيابان‌ها براي حركت سواره‌ها، روشنايي  پياده‌روها را نيز براي تردد تأمين كنيم و هم‌زمان با لكه‌گيري و روكش آسفالت خيابان‌ها، پياده‌راه‌ها را نيز ساماندهي نماييم.

 

وي زندگي خوب براي همه شهروندان را سنگ بناي تفكر «حمل و نقل انسان محور» دانست و اظهار كرد: وقت آن فرا رسيده كه به جاي شعار «شهر ما خانه‌ ما» بگوييم «شهر ما براي ما» و به منظور تحقق اين شعار راهبردي بايد نه تنها درست بيانديشيم و به دقت تصميم‌گيري کنيم، بلكه بايد اين تصميمات را  بي‌ نقص اجرا كرده و به درستي مديريت كنيم. 

تشکري هاشمي در پايان گزارش خود در «نخستين همايش فصلي مديران شهرداري تهران» در سال91 تصريح كرد: مطالعات، پايه تصميم‌سازي و ابزار تصميم‌گيري مديران شهر در اجراي پروژه‌هاي شهري است و بر اين اساس با استفاده از انديشه‌هاي نو و الگوهاي نوين، در سال جديد برنامه‌هاي جديدي را با محوريت انسان در حوزه حمل و نقل شهري اجرا مي‌کنيم.

نظر شما