يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۵۰۸۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
بازرسي کل کشور مونوريل قم را بررسي مي کند
رئيس شوراي استان قم رسيدگي رئيس سازمان بازرسي کل کشور به پروژه مونوريل قم را خواستار شد و گفت: اين پروژه هويت و سيماي شهر مقدس قم را مخدوش مي‌کند اما افرادي که منافعي دارند بدون توجيه کارشناسي اين پروژه، اجراي آن را آغاز کرده‌اند.

به گزارش«شهر»، محمدرضا باقرپناهي در پنجاه و پنجمين جلسه علني شوراي عالي استانها در نقطي خارج از دستور به پروژه مونوريل قم اشاره کرد و اظهار داشت: بارها طي مکاتباتي از دست‌اندکاران پروژه مونوريل قم درخواست کرديم که توجيهات فني و اقتصادي اين طرح را توزيع دهند اما تاکنون پاسخ روشني در اين خصوص ارائه نشده است.


وي ادامه داد:‌ پروژه مونوريل قم همچنان در حالي پيشرفت است در حالي که زواياي مختلف آن هنوز هم در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.


رئيس شوراي استان قم تصريح کرد: در مطالعات مربوط به طرح جامع حمل و نقل ترافيک قم هيچ حرفي از پروژه مونوريل پيش نيامده است. ضمن اينکه طرح شوراي عالي ترافيک نيز مبني بر تصويب دو خط ريلي به صورت قطار سبک شهري بود و اين طرح براي اجرا توسط وزير کشور ابلاغ شده است.


وي خاطرنشان کرد: احداث مونوريل قم بدون طي کردن مسير قانوني و مطالعات لازم و انجام کار کارشناسي با حذف يکي از خطوط قطار شهري پيش‌بيني شده در طرح جامع حمل و نقل اجرا شده است.


باقرپناهي ادامه داد: با وجود اختلاف نظر داخلي در شوراي شهر قم برخي دستگاه‌هاي اجرايي عملياتي شدن اين پروژه را دنبال کردند؛ شوراي شهر قم نيز طي مکاتبه‌اي محرمانه علت تغيير ساخت مترو به مونوريل را جويا شد ولي هيچ پاسخي دريافت نکرد.


وي با بيان اينکه در چنين شرايطي در حق نمايندگان مردم قم و در عمل به مردم اين شهر بي‌اعتنايي شد، اظهار داشت: تبديل شدن مترو به منوريل به معناي سلب شدن بخشي از خدمات زيرساختي براي مردم است.


وي خاطرنشان کرد: به دليل شرايط آب و هوايي و اقليم قم اين خطر وجود دارد که در زمستانهاي سرد تيرهاي بتوني که ريل‌هاي مونوريل روي آن حرکت مي‌کند دچار يخ‌زدگي شود. در چنين شرايطي هيچ کنترلي روي سيستم مونوريل وجود ندارد. مگر اينکه توسط سيستم گرمايش مانع از يخ‌زدگي شويم که اين امر نيز هزينه‌هاي مضاعفي را به سيستم تحميل مي‌کند.


وي ادامه داد: افرادي که منافع آنها به اجراي مونوريل در قم گره خورده در مقام مقايسه تنها به هزينه‌هاي ساخت منوريل با مترو اشاره مي‌کنند اما اشاره‌اي به هزينه‌هاي جانبي آن ندارند.


به گفته رئيس شوراي استان قم کدام طرح اقتصادي و فني حکم مي‌کند که در شهر يک ميليون نفري قم از دو نوع سيستم حمل و نقل ريلي کاملا متفاوت استفاده شود.


وي به تفاوت‌هاي چشمگير نحوه بهره‌برداري و پشتيباني سيستم مونوريل اشاره کرد و گفت: مگر نه اينکه راه‌اندازي منوريل در تهران با وجود حجم عظيم جابجايي مسافر غيرکارشناسي و فاقد بازدهي لازم تشخيص داده شد پس چگونه قابل توجيه است که در شهري مانند قم که جمعيتي محدود دارد راه‌اندازي اين سامانه اقتصادي باشد.


وي افزود: انجام هزينه‌هاي چند صد ميلياردي براي مونوريل قم با وجود اين اقدامات قابل توجيه نيست ضمن اينکه اشکالاتي بر احداث مونوريل از نظر امنيتي وارد است زيرا مسئول پدافند غيرعامل کشور اعلام کرده که مترو 18 کارکرد امنيتي دارد اين در حالي است که منوريل تنها کارکرد توريستي و جابجايي مسافر دارد.


باقر پناهي اظهار داشت: مونوريل قم هويت از سيماي اين شهر که به عنوان شهر اهل بيت شناخته مي‌شود را دگرگون خواهد کرد؛ اثبات اين مطلب نيازي به تخصص ندارد و هر فردي که يک بار شهر قم را ديده باشد مي‌داند رودخانه قم تنها فضاي باز شهري است که چشم‌انداز مناسبي براي حرم حضرت معصومه(س) فراهم کرده است.


وي ادامه داد: اين در حالي است که با احداث مونوريل سيماي شهر تصويري از گنبد و گلدسته نخواهد بود و تصوير ذهني قالب زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه تجهيزات عظيم ايستگاه‌هاي منوريل خواهد بود.


وي ادامه داد: مجري منوريل قم از حريم درجه يک پيرامون حضرت معصومه عبور کرده که اين اقدام خدشه بيشتري به سيما و منظر شهري قم وارد مي‌کند.


رئيس شوراي استان قم با بيان اينکه پروژه مونوريل قم فاقد امکان‌سنجي مربوط به مباحث کالبدي شهر است، گفت: ولي آگاهانه يا ناآگاهانه جلوه بصري و هويت شهري قم را به مخاطره انداخته است.


وي گفت: کميته ارتقاي سيما و منظر شهري قم به اتفاق نظر مخالفت خود را با اصل پروژه مونوريل از حيث اصول حاکم بر سيما و منظر شهري در انطباق با هويت تاريخي شهر قم و شهرسازي و معماري ايراني اسلامي آن اعلام کردند ولي متاسفانه به اين نظر هم توجه نشده است.


وي ادامه داد:‌ انتظار مي‌رفت استاندار قم به عنوان مجري پروژه به دغدغه‌هاي اين موضوع توجه بيشتري داشته باشد و اگر آنها را بي‌مورد مي‌دانست حداقل دلايل و مطالعات کارشناسي خود را عرضه مي‌کرد.


رئيس شوراي استان قم تصريح کرد: اعضاي شوراي شهر قم به عنوان نمايندگان مردم نبايد در حفظ امانت و بيت‌المال بي‌مبالاتي کنند و بهتر است تا کار از کار نگذشته و هويت اين شهر خدشه‌‌دار نشده رئيس کل سازمان بازرسي کشور که پيش از اين در خصوص اين موضوع با او مکاتباتي انجام داده‌ايم به موضوع رسيدگي کند.


باقرپناهي ادامه داد:‌ زمان آن گذشته که اگر با پروژه مونوريل قم برخورد شود دولت يا شخص رئيس جمهوري آن را سياسي تلقي کند؛ از رئيس جمهوري انتظار اين بود که اگر به اجراي اين سيستم علاقه دارد حداقل دستور دهد تا در فضاي کامل کارشناسي براي اين ابهامات و اشکالاتي که گفته شد پاسخي تهيه شود.


وي گفت: در حال حاضر اين درخواست را از رئيس جمهور دارم که دستور توقف عمليات اجرايي مونوريل را صادر کند تا خداي ناکرده اثر نامطلوبي از خود در اين شهر مقدس به جاي نگذارد يا خدمات ديگر دولت را تحت‌الشعاع قرار ندهد.


رئيس شوراي استان قم خاطرنشان کرد: از کميسيون اصل 90 نيز انتظار مي‌رفت که شکوائيه اينجانب که واجد ايرادهاي فني و اشکالات کارشناسي بود را رسيدگي مي‌کرد؛ به نظر مي‌رسد اين پاسخ که رسيدگي به اين موضوع خارج از حدود صلاحيت و اختيارات اين کميسيون است وجاهت قانوني ندارد که اگر اين کميسيون صلاحيت رسيدگي را نداشته باشد پس چه مرجعي بايد پاسخگو باشد.

منبع: فارس

نظر شما