چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۹
کد خبر: ۵۱۰۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
فصل گرم سال کم کم از راه مي‌رسد و طرفداران پر و پا قرص انواع بستني را به بازار مي‌کشاند، غافل از اينکه شرکت‌هاي توليدکننده بستني به مغازه‌داران اعلام کرده‌اند که از امروز (شنبه) قيمت انواع بستني افزايش خواهد يافت.

به گزارش «شهر» فصل گرم سال کم کم از راه مي‌رسد و تقاضا براي برخي از کالاها در بازار افزايش مي‌يابد؛ به همين دليل بازار خريد و فروش اين کالاها گرم است. يکي از کالاهاي که معمولا با فرارسيدن فصل گرم سال تقاضا براي آن افزايش مي‌يابد، بستني است.

 

بستني اگرچه يک کالاي مهم و ضروري مورد نياز در سبد خانوارها به شمار نمي‌رود، اما همواره از سوي مردم مورد توجه بوده و به نظر مي‌رسد تغييرات قيمتي آن، بدون مجوز دستگاههاي ذي‌صلاح در امر قيمتگذاري و نظارت بر قيمتهاي اعمالي، نکته‌اي حائز اهميت باشد.

 

مغازه‌دار: بستني 800 توماني از امروز 1000 تومان

يکي از مغازه‌داران که به فروش کالاهاي مورد نياز مردم مي‌پردازد با انتقاد از گراني‌ها در بازار مي‌گويد: گراني از دو هفته قبل در بازار شروع شده و حتي اجناسي که فروخته‌ايم را نمي‌توانيم با همان قيمت جايگزين کنيم، بنابراين بايد براي ادامه کار، سرمايه جديدي را وارد کرده تا بتوانيم اجناسي را خريداري کنيم که تا دو هفته قبل، قيمت آنها تغييري نداشت.

 

وي مي‌افزايد: توليدکنندگان و شرکت‌هاي پخش کالا که مدام با ما در ارتباط هستند، هر روز فاکتوري جديد صادر مي‌کنند که در آن، قيمت تعدادي از اقلام افزايش يافته است، نمونه آن هم بستني است که شرکتهاي پخش اعلام کرده‌اند که از روز شنبه دوم ارديبهشت ماه قرار است قيمت آن، تا 25 درصد افزايش يابد.

 

به گفته وي، قيمت يک نوع بستني در دي ماه همزمان با تصويب دولت براي قيمت شير خام و رسيدن آن به 690 تومان؛ از 650 تومان به 800 تومان افزايش يافت و حال بعد از گذشت تنها چند ماه، مجدد قيمت از روز شنبه قرار است که به 1000 تومان افزايش يابد.

 

او مي‌گويد: با اين اوصاف مشخص نيست که قيمت ساير کالاها چگونه افزايش خواهد يافت. وقتي که يک کارمند 1000 تومان از درآمدش را بايد براي فرزندش تنها يک بستني بخرد.

 

سازمان حمايت: تخلف است، برخورد مي‌کنيم

اين افزايش قيمت در حالي در بازار اتفاق مي‌افتد که محمد قبله، معاون سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان مي‎گويد که قيمت فرآورده‌هاي لبني از جمله بستني، اجازه افزايش قيمت ندارد.

 

وي مي‌افزايد: قيمت بستني اگر از روز شنبه افزايش يابد و بدون مجوز باشد، حتما با آن برخورد مي‌شود.

 

در اين ميان زمزمه‌ها حکايت از افزايش قيمت شير خام در روز جاري از سوي استانداري‌ها دارد که بر اين اساس، اگر قيمت شير خام مجدد براي گذشت تنها 3 ماه افزايش يابد، حتما قيمت بستني و ساير فرآورده‌هاي لبني نيز افزايش خواهد يافت.

 

حال اين مردم مي‌مانند و بگير و ببندهايي در بازار که حتي يک ريال هم سود براي آنها ندارد، چراکه آنها بايد جنس را خريداري کرده و نياز روز خود برطرف کنند، اگر جريمه‌اي هم صورت مي‌گيرد، به طور قطع منافع آن به جيب مصرف‌کننده متضرر نمي‌رود و تا مسئولان به خود بجنبند و بازار را کنترل کنند، هزاران تومان از جيب مصرف‌کننده رفته است.

 

منبع: مهر

نظر شما