دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۱۳۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
برج ميلاد تهران بزرگداشت زنده‌ياد ذوالفنون را برگزار مي‌کند
برج ميلاد تهران برگزاري بزرگداشت‌هاي مفاخر و مشاهير ايراني را در سال جديد يکي از اهداف اصلي خود قرار داده و برهمين اساس بزرگداشت زنده ياد استاد جلال ذوالفنون را به عنوان يکي از بزرگان و مفاخر موسيقي سنتي معاصر ايراني برگزار مي‌کند.

به گزارش «شهر» به نقل از روابط عمومي برج ميلاد، بزرگداشت استاد جلال ذوالفنون با عنوان «آتش در نيستان» 17 ارديبهشت ماه در مرکز همايش‌هاي برج ميلاد تهران با حضور مديران ارشد شهرداري و همچنين خانواده وي برگزار مي‌شود.

 

برج ميلاد تهران در سال جديد، بزرگداشت مفاخر و مشاهير ايراني را در دستور کار خود قرار داده و بر اين اساس نخستين بزرگداشت در سال جديد به استاد ذوالفنون اختصاص پيدا کرده است.

 

در اين برنامه محمدهادي ايازي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران، دکتر الهه قمشه‌اي سخنراني کرده، همچنين حسام الدين سراج، سهيل ذوالفنون پسر استاد و تعدادي از شاگردان وي قطعاتي از استاد ذوالفنون را اجرا مي‌کنند.

 

لازم به ذکر است که برنامه بزرگداشت يکشنبه 17 ارديبهشت ماه از ساعت 17 تا 20 برگزار مي‌شود.

 

زنده ياد جلال ذوالفنون (يکشنبه 28 اسفند) به علت خونريزي داخلي در بيمارستان البرز کرج درگذشت.

 

او در سال 1316 در آباده متولد شد. در کودکي به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگيري موسيقي را در 10 سالگي در خانوادهاي اهل موسيقي شروع کرد. براي ادامه? تحصيل به هنرستان موسيقي ملي رفت و در آنجا با سازهاي ديگر چون تار و ويلن آشنا شد. ويلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت. در هنرستان از رهنمودهاي موسي معروفي در زمينه تکنيک سه‌تار برخوردار شد. هم‌زمان با تأسيس رشته موسيقي در دانشکده هنرهاي زيبا، به آنجا راه يافت. آشنايي با شخصيت‌هاي موسيقي ملي ايران از جمله نورعليخان برومند و دکتر داريوش صفوت، شناخت تازه‌اي از موسيقي اصيل ايران و امکانات وسيع سه‌تار براي وي به ارمغان آورد و از سال 1346 فعاليت خود را روي سه‌تار متمرکز کرد.

 

ذوالفنون از روش‌هاي اساتيدي چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهي و همچنين راهنمايي‌هاي احمد عبادي بهره يافت. پس از پايان دانشکده در‌‌ همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسيقي ملي به تدريس سه‌تار پرداخت. در اين سال‌ها از راهنمايي يوسف فروتن و سعيد هرمزي که از نوازندگان قديمي سه‌تار بودند برخوردار گرديد.

 

جلال ذوالفنون آثار نوشتاري و صوتي فراواني در زمينه‌ي موسيقي ايراني از خود به جاي گذاشته که از بين آن‌ها مي‌توان آلبوم‌هاي گل صدبرگ و آتش در نيستان با صداي شهرام ناظري را نام برد.

نظر شما