يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۲
کد خبر: ۵۱۴۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
مديرکل پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر:
مديرکل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با موادمخدر با بيان اينکه سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد از توسعه‌يافتگي لازم برخوردار است، گفت: اين سند با رويکرد جامع در کادر نظام برنامه‌ريزي ملي تدوين شده و نقشه راه فعاليت‌هاي فرهنگي و پيشگيري کشور در کانون‌هاي هدف است.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر؛ حميد صرّامي گفت: در دهه‌هاي اول و دوم انقلاب اسلامي در سطح کشور نگاه تک بُعدي کاهش عرضه وجود داشت، به عبارتي رويکرد پيشگيري اوليه از اعتياد به‌صورت برنامه منسجم براي مصون‌سازي آحاد سالم و در معرض خطر جامعه مورد غفلت واقع شده بود اما با شروع دهه سوم، فعاليت‌هاي پيشگيري از اعتياد در سطح کشور به‌صورت پايلوت و در سطح پوشش محدود در امر مبارزه آغاز شد.

وي تصريح کرد: بر اين اساس در جلسه 124 ستاد مبارزه با موادمخدر در تاريخ 3/8/88 مقرر شد تا نسبت به تدوين سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد اقدام شود که در اين راستا کميته‌اي با حضور 30 نفر از اساتيد و صاحب‌نظران در زمينه اعتياد و پيشگيري اوليه از آن و نيز مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مسوول فرهنگي و پيشگيري در سطوح ملي و استاني تشکيل و طي يک سال کار مستمر، نسبت به تهيه سند اقدام شد.

دبير کميته تدوين سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد همچنين اظهار داشت: سند جامع، نقشه راه فعاليت‌هاي فرهنگي و پيشگيري کشور در کانون‌هاي هدف همچون خانواده، محيط‌هاي آموزشي، محله و محيط‌هاي کار و رسانه‌ها است که طي برنامه پنجم توسعه کشور (1394 ـ 1390) اجرايي خواهد شد.

صرامي در ادامه، برنامه ملي پايش و بازخورد تعيين‌کننده اجتماعي اعتياد، برنامه ملي اصلاح ساختار و چابک‌سازي نظام مديريت بخشي و فرابخشي پيشگيري از اعتياد، برنامه ملي توسعه علم پيشگيري از اعتياد، برنامه ملي ارتقاء مشارکت عمومي و نهضت پيشگيري از اعتياد، برنامه ملي ارائه خدمات پيشگيري از اعتياد به خانواده‌ها، محيط‌هاي آموزشي (مدارس و دانشگاه‌ها)، محيط‌هاي کار (اداري ـ کارگري ـ صنعتي ـ نظامي)، جماعت‌ها، (محله‌ها) و جامعه (کارزار رسانه‌اي) را از برنامه‌هاي اصلي سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد عنوان کرد و گفت: علاوه بر برنامه‌هاي برشمرده، 53 پروژه وجود دارد که در هر پروژه، دستگاه مسوول و سازمان‌هاي مشارکت‌کننده به‌صورت کاملاً روشن و شفاف مطرح شده‌اند تا از هرگونه اقدام موازي و اتلاف منابع جلوگيري شود.

وي يادآور شد: با ابلاغ اين سند به شوراهاي هماهنگي مبارزه با موادمخدر در سطح کشور، برش استاني سند نيز توسط کميته‌هاي فرهنگي و پيشگيريِ شوراهاي هماهنگي استان‌ها به‌صورت کمّي تدوين شده که به‌عنوان نقشه راه استان‌ها در عرصه پيشگيري اوليه از اعتياد تلقي مي‌شود که بدين ترتيب شاهد يک برنامه منسجم در سطح کشور در عرصه پيشگيري اوليه از اعتياد خواهيم بود. صرامي خاطر نشان ساخت: با عنايت به بندهاي چهارم، نهم و دهم سياست‌هاي کلي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) در امر مبارزه با موادمخدر (در تاريخ 10/7/85)، انتظار مي‌رود کليه دستگاه‌هاي فرهنگي و پيشگيري در سطح ملي و شوراهاي هماهنگي مبارزه با موادمخدر در سطح استاني براي اجرايي کردن مفاد مندرج در سند با سرعت گام‌هاي اساسي را برداشته تا انشاءا... شاهد مصون‌سازي و واکسيناسيون آحاد سالم و در معرض خطر جامعه باشيم.

نظر شما