دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۱۴۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، با تاکيد بر لزوم حفاظت مردم در برابر پرتوها بر احتمال خطرات ناشي از تابش پرتوي ماوراي بنفش، لامپ هاي کم مصرف، امواج الکترومغناطيس موبايل و نصب آنتنهاي BTS در مجاورت مدارس و مهدکودک ها هشدار داد.

به گزارش «شهر» کاظم ندافي امروز در سومين کنفرانس ايمني پرتوهاي غير يون ساز با تاکيد بر اينکه 80 هزار مورد از وقوع مرگ ها در کشور ما منتسب به عوامل محيطي است، خاطر نشان کرد: 20 تا 25 درصد عوامل موثر در سلامت در اختيار وزارت بهداشت بوده و ما بقي اين عوامل در اختيار ديگر سازمان ها و نهادها قرار دارد.

 

وي از تصويب نقشه تحول در نظام سلامت و حفاظت و حفاظت مردم در برابر پرتوها توسط هيات وزيران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت طبق اين سند راهبردي وظايف جديدي در زمينه حفاظت مردم در برابر پرتوها دارد. بر اين اساس مرکز سلامت محيط و کار اين وزارتخانه اطلاع رساني هاي بسياري را در زمينه تابش پرتوهاي فرابنفش بر لزوم توجه به خطرات آن براي آگاه سازي مردم در نظر گرفته است.

 

وي با هشدار بر اينکه در صورت عدم جدي گرفتن اين هشدارها تا سال 1440، 7 هزار مورد سرطان اضافي پوست خواهيم داشت، گفت: اين امر هزينه زيادي را بر نظام سلامت کشور تحميل خواهد کرد. اما چنانچه در اين زمينه به مردم آموزش هاي لازم داده شود 40 درصد اين آمار کاهش خواهد يافت.

 

ندافي گفت: در صورت انجام هماهنگي هاي ديگر علاوه بر آموزش مي توان تا 60 درصد اين خطرات احتمالي را که ناشي از پرتوهاي فرابنفش خواهد بود، کاهش دهيم.

 

وي همچنين از تصويب کارگروه سلامت امواج الکترومغناطيسي در دولت و با همکاري سازمان انرژي اتمي خبر داد و گفت: اين کارگروه موضوعات پرتوهاي يون ساز و غير يون ساز را در سطح کشور پيگيري مي کند.

 

رئيس مرکز سلامت و محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به مباحث مربوط به پرتوهاي غير يون ساز خاطر نشان کرد: اين مباحث در کشور جدي گرفته نشده است.

 

وي با بيان اينکه ايمني و بهداشت کاربري لامپ هاي کم مصرف از دو ديدگاه حائز اهميت است، گفت: جيوه بکار رفته در هر لامپ کم مصرف 4 ميلي گرم بوده که در صورت شکسته شدن اين لامپ ها جيوه آزاد شده مي تواند مشکلاتي را براي کاربر ايجاد کند. بر اين اساس بايد روش هاي خاص جمع آوري پسماندهاي اين لامپ ها به مردم آموزش داده شود و نکات ايمني در اين زمينه که چگونه از اين لامپ ها و با چه فاصله اي و در چند ساعت استفاده شود، مورد توجه قرار گيرد.

 

وي با اشاره به ملاحظات خاص پرتويي در زمينه آنتن هاي موبايل تاکيد کرد: بر اساس اندازه گيري هاي سازمان انرژي اتمي تابش بيش از يک درصد ميزان مجاز اين آنتن ها گزارش نشده است. به عبارتي ديگر در همه موارد اين تابش از يک صدم حد مجاز تجاوز نمي کند اما با اين حال نبايد بحث اين آنتن ها را رها کرد بلکه از اپراتورهاي موبايل انتظار مي رود که سامانه مربوط به اين اندازه گيري ها را به روز کرده و در اين زمينه همکاري هاي لازم را انجام دهند.

 

وي خاطر نشان کرد: اطلاعات تمامي مدارس را در زمينه مجاورت آنتن هاي موبايل و نصب آن در اين عملکرد به طور کامل در اختيار داريم و هر چند هيچ مستندي مبني بر عوارض ناشي از اين تشعشعات گزارش نشده است اما اين آنتن هاي موبايل نبايد در مجاورت مهد کودک ها و بدون حريم نصب شود.

 

دکتر ندافي گوشي هاي موبايل را يکي از منابع تابش پرتو عنوان کرد که بايد بر روي آن نظارت کافي صورت گيرد و تصريح کرد: شواهد روي حيوانات آزمايشگاهي از اثرات سوء ناشي از استفاده از گوشي هاي موبايل حکايت دارد.

 

وي همچنين گفت: بار بيماري ناشي از پرتوهاي فرابنفش سالانه 70 مورد مرگ زودرس و تعداد سالهاي عمر از دست رفته را 29 هزار سال اعلام کرده است.

 

به گفته وي به زودي سامانه اي از سوي اين مرکز براي ارائه شاخص هاي پرتوهاي مغناطيسي و فرابنفش راه اندازي مي شود تا تمامي استانهاي کشور بتواند پيش بيني هاي اين پرتوها را در روز جاري براي آينده و اطلاعات مربوط به گذشته بيماري ها و نقش سيستم هاي ايمني دريافت کند.

 

رئيس مرکز سلامت محيط وزارت بهداشت بار ديگر تاکيد کرد: در ارتباط با آنتن هاي موبايل هنوز شواهد کافي براي مضر بودن سلامت آنها وجود ندارد. اما برخي خدمات اپراتورهاي موبايل مورد تاييد ما نيست براي مثال يکي از اپراتورهاي موبايل نسبت به ارائه سيم کارت به دانش آموزان اقدام کرده است که ممکن است اثرات سوئي به همراه داشته باشد. بر اين اساس از سازمان انرژي اتمي و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مي خواهيم تا برنامه هاي نظارتي پررنگ تري را در اين زمينه داشته باشد و از اين پس توسعه تلفن همراه به صورت متعهدانه و مسئولانه صورت بگيرد و ارائه اپراتورها ضرري براي مردم نداشته باشد.

 

وي همچنين از برنامه هاي وزارت بهداشت در زمينه اسباب بازي هاي داراي تکنولوژي بي سيم براي کودکان خبر داد.

 

منبع: مهر

نظر شما