دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۵۱۴۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
گزارش «شهر» از نشست خبري دومين دوسالانه خوشنويسي
محمود شالويي در نشست خبري دومين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران، اين هنر را رو به آينده و فرسوده نشدني توصيف کرد و دوسالانه خوشنويسي را سبب وحدت خوشنويسان و از اسباب توسعه خوشنويسي دانست.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در ابتداي اين نشست خبري که صبح شنبه 16 ارديبهشت با حضور محمود شالويي رييس شوراي سياستگذاري دوسالانه، محمدحسين شفيعي ها دبير دوسالانه و احمد پيله چي خوشنويس و مشاور هنري دبير دوسالانه و مجيد فروغي مدير روابط عمومي مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد برگزار شد، شالويي به مرور رويدادهاي مرتبط با خوشنويسي در سال هاي اخير پرداخت.

وي اظهارداشت: حدود 4 سال پيش بود که در راسم افتتاحيه نمايشگاه بزرگان خوشنويسي ايران که با همکاري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و موزه هنرهاي معاصر برگزار شد، موضوع برپايي دوسالانه خوشنويسي در دستور کار قرار گرفت؛ هرچند در آن روزها چندان جدي گرفته نشد و دليل آن اختلاف سليقه هايي بود که در ميان بزرگان هنر خوشنويسي وجود داشت.



وي افزود: اما با همت بزرگان عرصه خوشنويسي در کشورمان اين رويداد مهم شکل گرفت و نخستين دوره آن که به بزرگداشت مقام استاد ميرعماد اختصاص داشت، دو سال پيش در همين ايام و با حضور گسترده هنرمندان و پيشکسوتان در قزوين برگزار شد.




خوشنويسي هرگز فرسوده نخواهد شد

شالويي گفت: اگر به سابقه خوشنويسي توجه کنيد خواهيد ديد که از قدمت بيشتري نسبت به ساير هنرها در ايران برخوردار است و شاهد تشکل هاي کوچک و بزرگ اهل اين هنر در سراسر کشور هستيم؛ ولي سابقه برپايي رويدادهاي رسمي در اين حوزه چندان قابل توجه نيست. نخستين نمايشگاه بين المللي خوشنويسي جهان اسلام در سال 1375 شکل گرفت و پس از آن ديگر برنامه منسجمي را در اين حوزه سراغ نداريم؛ تا اين که در تيرماه سال 87، نخستين نمايشگاه بزرگ نستعليق در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

وي تصريح کرد: در آن زمان که با شروع مسئوليت من در موزه نيز مقارن بود، انتقادهاي فراواني از اين نمايشگاه شد ولي خوشبختانه امروز اين موضوع جا افتاده و در چند سال گذشته نمايشگاه هايي چون مروري بر نيم قرن نقاشي خط معاصر ايران، کارگاه هاي خوشنويسي به مناسبت سالگرد ارتحال امام خميني(ره) و کارگاه هاي خوشنويسي نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن را داشته ايم و حضور اين رشته براي نخستين بار در جشنواره تجسمي کودک و نوجوان و جشنواره هنرهاي تجسمي فجر را شاهديم.




دوسالانه خوشنويسي سبب وحدت خوشنويسان شد

مدير سابق مرکز هنرهاي تجسمي ارشاد تاکيد کرد: جشنواره هاي تجسمي فجر هيچوقت بدون حضور خوشنويسي آن هم در وسيعترين سطح خود برپا نشده و به عنوان يک اصل در اين جشنواره لحاظ شده است. از اين رو خوشنويسي هرگز فرسوده نخواهد شد و به کهنگي نخواهد گراييد؛ زيرا راه خود را به سوي آينده پيدا کرده است و توجه جوانان به اين رشته نشانگر دوري آن از کهنگي است. همچنين دستاوردهاي استادان اين رشته در سطح بين المللي و در بازارهاي جهاني نشانگر ميزان توجه دنيا به اين رشته است. شالويي گفت: برپايي دوسالانه خوشنويسي سبب شد وحدت و محبتي ميان هنرمندان اين رشته ايجاد شود، همدلي را رايج کرد و محبتها را افزود و جامعه خوشنويسان را به يکديگر نزديکتر کرد.



در ادامه اين نشست خبري، شفيعي ها به تاکيد بر نقش اين دوسالانه در توسعه هن خوشنويسي گفت: قرار است اين دوسالانه به عنوان معتبرترين رخداد هنر خوشنويسي ايران، در هر دوره بر غناي اين رشته بيفزايد و موجب تحولات در اين حوزه شود.




هر خوشنويس، يک اثر

وي در ادامه به ارائه آمار شرکت کنندگان در اين دوسالانه پرداخت. به گفته وي 880 اثر از 632 هنرمند از همه استانهاي کشور به جز يک استان، به دبيرخانه دوسالانه ارسال شده است. اين دوسالانه در دو بخش رقابتي يا مسابقه و بخش نمايشگاهي راحي شده و قرار است براي نخستين بار هنرمنداني که در بخش مسابقه شرکت مي کنند در بخش نمايشگاهي شرکت داده نشوند.





خوشنويسي بدون تزئينات، داوري جدي تر

شفيعي ها ادامه داد: در نوبت قبل هر هنرمند ميتوانست با 3 اثر در مسابقه شرکت کند ولي امسال هر هنرمند مجاز به ارسال تنها يک اثر است. همچنين سياست شوراي راهبردي دوسالانه امسال اين است که هنرمندان در بخش مسابقه آثارشان را فارغ از هرگونه تزئينات ارسال کنند و حتي نام آنها نيز در متن اثرشان نباشد. از اين رو در اين نوبت داوري جدي تر و عميقتر خواهد بود . استقبال خوبي نيز از اين شيوه شده است.

وي افزود: همچنين قرار است که در اين دوسالانه بخشي از داوري را به داوري مردمي اختصاص دهيم و به نظر بازديدکنندگان نيز در انتخاب آثار برگزيده اهميت دهيم.




163 اثر بدون خط نقاشي

دبير دومين دوسالانه خوشنويسي همچنين گفت: در بخش مسابقه 163 اثر به دوسالانه راه يافته اند و به نمايش گذاشته خواهند شد. از ميان اين آثار، 82 اثر به شيوه نستعليق، 56 اثر به شيوه شکسته نستعليق و 25 اثر به دو شيوه نسخ و ثلث خلق شده اند. در اين نوبت دوسالانه، نقاشي خط از بخش رقابتي حذف شده است ولي در بخش نمايشگاهي از آثار هنرمندان اين رشته بهره مند خواهيم بود.



40 اثر از درويش عبدالمجيد

وي ادامه داد: مجموعا 246 اثر ازپيشکسوتان، استادان و مدعوين در بخش نمايشگاهي در مجموعه تاريخي صدرالسلطنه قزوين به نمايش گذاشته خواهد شد. در اين نمايشگاه همچنين يک بخش ويژه به نمايش 40 اثر از درويش عبدالمجيد طالقاني اختصاص خواهد يافت و يک غرفه ديگر نيز آثار خوشنويسان برتر استان قزوين را به نمايش ميگذارد.



يک روز با بيداري اسلامي

شفيعي ها افزود: از ديگر ويژگيهاي دومين دوسالانه خوشنويسي، اختصاص يک روز از ايام برپايي آن به نمايشگاه بيداري اسلامي است. در اين بخش استادان و هنرمندان آثاري را به صورت کارگاهي در حضور بازديدکنندگان خلق ميکنند و سخنراني و اهداي جوايز به برگزيدگان اين بخش نيز از ديگر برنامه هاي بخش بيداري اسلامي است.



12 برگزيده و 35 تقديري

وي گفت: دومين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران در مجموع 47 برگزيده در بخش مسابقه خواهد داشت که 12 نفر از آن ها سه برگزيده اول در چهار رشته نسعليق، شکسته نستعليق، نسخ و ثلث خواهند بود. همچنين در بخش نستعليق 15 نفر، در بخش شکسته نستعليق 10 نفر و در بخش هاي ثلث و نسخ در هر بخش 5 نفر به عنوان برگزيدگان مورد تقدير معرفي خواهند شد.



پيله چي نيز در اين نشست درباره علت انتخاب درويش عبدالمجيد براي عنوان گراميداشت دوسالانه دوم گفت: از آن جا که قرار است در هر دوره يکي از قدماي خوشنويسي ايران تقدير شوند و شکسته نستعليق، پس از نستعليق رايجترين شيوه خوشنويسي در ايران است، درويش عبدالمجيد طالقاني را که از پيشکسوتان خط شکسته نستعليق است، برگزيديم. دوره گذشته دوسالانه نيز به گراميداشت ميرعماد، سردمدار خط نستعليق، اختصاص يافته بود.

در انتهاي اين نشست پوستر دومين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران که مسعود نجابتي آنرا طراحي کرده است نيز رونمايي شد.

در اين زمينه بخوانيد:

کتاب دوسالانه اول و دوم امسال منتشر ميشود 

نظر شما